Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Zihin Felsefesi

Şeref Günday

Zihin Felsefesi Gönderileri

Zihin Felsefesi kitaplarını, Zihin Felsefesi sözleri ve alıntılarını, Zihin Felsefesi yazarlarını, Zihin Felsefesi yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Epistemoloji, zihin felsefesi ile yakından ilgilidir. Çünkü, bilgi edinme sürecinde zihnin nasıl bir işlem yürüttüğü de zihin felsefesinin konusudur (Günday 2002; 17).
Sorunun en ciddi problem yaratan yönlerinden biri ontolojiktir. Yani, evrende kaç çeşit töz vardır? Gerçekte, söylendiği gibi, madde ve ruh diye iki ayrı töz mü vardır? Bu noktada da problem başka bir boyut alır: Mental ve fiziksel (madde ve ruh veya zihin) iki ayrı töz ise, iki ayrı unsurun ilişkisini nasıl açıklayabiliriz? (Günday 2002; 16).
Reklam
150 syf.
10/10 puan verdi
Zihin Nedir? Zihin gayri maddi bir şey midir? Yoksa maddi bir şey midir? Gayri maddi ise zihin ve maddenin ilişkisi nasıldır? (Zihin-Beden problemi) Özgür irade nedir? Var mıdır? Benlik nedir? Bilinçli olmak ne demektir? gibi sorular Zihin felsefesinin alanına girer. "En genel anlamıyla, zihin felsefesi, zihin özünün araştırılmasıdır veya "zihin aracılığı ile zihnin çalışılmasıdır." Zihin felsefesi, zihinsel kavramların, zihinsel dilin araştırılması, bir zihin teorisinin oluşturulması, zihinsel problemlerin ortaya konulması, bilimsel verilerin öte­sine geçilmesi, zihin hakkında a priori tartışmaların ortaya konması, bir zihin biliminin oluşturulması, zihin teorileri ile diğer teoriler arasında bağ kurulması, insanın kendi ve diğerle­rinin yaşantılarına eğilmesi, bilimin yarattığı kavram kargaşa­sından bir çıkış yolu bulması, çalışmalarının tümünü içine alır. Şeref Günday, bu kitapta zihin felsefesinin tarihsel arka planını vererek zihin felsefesinin tartışmalarını ve kavramlarını sade, anlaşılır bir şekilde ortaya koyuyor. Kitapta dikkat çeken en önemli detay, kavramların ingilizce karşılıkları ile birlikte verilmesi. Bu terimlere daha aşina olmak açısından çok önemli. Bu kitapta Aristo, Sokrates, Platon, Descartes, Leibniz, Spinoza , Locke, Berkeley, Hume, Hobbes, Kant'tan Wittgenstein, Ryle, Swinburne, Churchland, Searle, Lewis, Putnam, Popper, Dennett, Armstrong, Kripke, Nagel'a daha pek çok ismin zihin felsefesi noktasında görüşlerini ve fikirlerini bulabilirsiniz. Zihin felsefesine başlangıç olarak okunabilecek, bu alanda genel olarak bilgi sahibi olunmasına katkı sağlayacak bir eser.
Zihin Felsefesi
Zihin FelsefesiŞeref Günday · Asa Kitabevi · 200311 okunma
Düalizm ile iradeli davranışları açıklamak mümkündur. İra­de, immateryal zihnin bir fonksiyonu olarak kabul edilebilir.
Sayfa 131Kitabı okudu
Bu durumda, davranışlarımızın ne kadar bizim seçimimiz olduğu tartışma konusudur. İradeli davranış teorisine göre, davranış için, önce bir istek olmalıdır. Sonra, bununla ilgili bir inanış, istek ve inanış bir niyet (will) oluşturur ve bu da davranışa neden olur. Reid davranışta "niyet" üzerinde durur. İradeli davranış teorisi, felsefe tarihinde popülerdir. Locke'da niyet (will), istek (desire)'ten ayrılabilir. Locke'a göre davranışın temelinde irade vardır. Berkeley de aynı fi kir­ dedir. Berkeley'de "Niyetli davranış" (art of will) iradeli davra­ nışla aynıdır. Hume da benzeri bir görüş savunur. Basitçe, kolunuzu kal­ dırmak isterseniz kaldırırsınız. Günümüzde, N.A. Prichard da aynı görüştedir. Hepsinin ortak noktası davranışın temelinde irade veya ni­yetin olmasıdır.
Sayfa 129Kitabı okudu
Kolumu kaldırmam için dışsal bir neden zorunlu mudur? Eğer kolumu kendim kaldırıyorsam, burada içsel bir neden vardır (internal). Bir tespit olarak, diyebiliriz ki, "vücut hareketi" ile "gerçek davranış" arasındaki fark, nedenlerinin içsel veya dışsal oluşu­ dur. Ancak, nedeni içsel olduğu halde, gerçek davranış olmayan durumlar da vardır. Örneğin, refleksler. Bu durumda, diyebiliriz ki, davranış, bir içsel mental nedene sahip olmalıdır. Ancak, zihni nedeni olan tüm hareketler, dav­ ranış değildir. Örneğin, utanınca, heyecanlanınca yaptığımız davranışlar. O halde, davranış için zihni neden gereklidir, ama yeterli değildir.
Sayfa 128Kitabı okudu
Reklam
Davranış ve sorumluluk (responsibilty) arasında yakın bir i­lişki vardır. Davranış içinde intentionality 'yi barındırır. İçinde bir "a­maç" (purpose) vardır. Wittgenstein şöyle bir soru sorar: "Kolum yukarıya gitti ile, kolumu kaldırdım, durumları arasındaki fark nedir?" (1953, s.622). Kolumuz iradesiz bir şekilde de yukarıya gidebilir (örneğin , gıdıklanma durumu). Demek ki, kolumuzun her yukarı kalkışı bir davranış değildir. O zaman, gerçekten kolumu kaldırmam ne demektir?
Sayfa 128Kitabı okudu
Yemek yeriz, saçlarımız dökülür, büyürüz, yaşlarınız vb Tüm bu olaylar bir harekettir ancak davranış (action) değildir.Davranış seçim içeren bir harekettir. Örneğin, kolumu kaldı­ rıp kaldırmamam, koşup-koşmamam gibi. Bir davranış, yapılıp yapılmaması kendi elimizde olan hare­ ket biçimidir. Bu anlamda "hazım" bir davranış değildir.
Sayfa 127Kitabı okudu
18 öğeden 11 ile 18 arasındakiler gösteriliyor.