Tasavvuf yolunu derinlemesine ele almış bir eser.
İlk etapta itikada dair bilinmesi gerekenlerden bahsediyor Nefsin mertebeleriden bu mertebelerinde olanlarınn iyi ve kötü özelliklerinden bu mertebelerin zikirlerinden bahsediyor.
Onemli velilerimizin duaları ve zikirleri var.
Bu velilerimizin türbelerine nasıl gitmemiz gerektiğini adabini anlatıyor ve ayriyeten İstanbul da bulunan duaların kabul buyurduğu 16 büyük makamdan söz ediyor ve siirler ile bitiriyor.
<<D İ N LE !»
N e müşkildir söz anlatmak senin gibi gafile,
Hakkı bilmez, batıl ile amel eder durursun;
Kulağına hak söz girmez, ne söylense nafile !
Sağır gibi işitmez de, kendinden uydurursun ..
Hiç kimseyi beğenmezsin; kibir, gurur sendedir ;
Ele binbir kusur bulur, herkesi hor görürsün;
Şeytan seni esir etmiş, daima
ihsanısın bize Hakkın,
Şikayet eyleme sakın,
Gönüller yaktı fırakm,
Şehr-i Ramazan el-veda,
Ey malı-ı gufran el-veda ..
Mü'min şefaatin özler,
Hasretinle solar yüzler,
Ehl-i iyman yolun gözler
Şehr-i Ramazan el-veda,
Ey malı-ı gufran el-veda ..
Gafletimiz ma'zur olsun,
Günahımız mağfur olsun,
iymanımız ma'mur olsun,
Şehr-i Ramazan el-veda,
Ey malı-ı gufran el-veda ..
Aşki'nin budur niyazı,
Ki olasın ondan razı,
Bağışla gel çaresazı,
Şehr-i Ramazan el-veda,
Ey malı-ı gufran el-veda ..
On bir ayın sultanı yine şevk ile geldi,
Muhammed bülbülleri ha.fızlar dile geldi,
Melek yüzlü mü'minler dağıldı camilere,
Hak in ayet eyledi, af fa vesile geldi ..
Minareler donandı kandil kandil nur ile,
Mü'minler hazırlandı neş'e ve sürur ile,
Fakir - zengin her eve doldu rahmet, bereket;
Ramazana kavuştuk
Evet ; zahiren
her kabir aynı gibidir. Fakat, insaf ve iz'an ile düşünülecek
olursa, Fatih sultan Mehmet Han ile bekçi Hasan ağanın kabirleri bir olabilir mi ? Hz. Eba Eyyub-el-Ensari ile imam Hayri efendinin kabirierinin aynı olabileceği düşünülebilir mi?
imam-ı a·zam hazretleri ile, Sultanahmet camii imamının kabirleri bir midir? Diğer enbiya ile enbiya ve Resfıller sultanı
falır-i kainat efendimizin ravzaları bir olabilir mi ? Hangi
mübarek makam için: (Ravzamla minberim arası, cennet bahçelerinden bir bahçedir) buyurulmuştur?
Demek oluyor ki, zahiren bir ve aynı gibi görünmesine
rağmen, muhtelif kabider arasında hakikatte büyük farklar
vardır. Bu cümleden olarak, laalettayin bir kimse ile bir veliyullahın kabirieri elbette bir değildir ve olamaz.
Hal ve hakikat böyle iken, Türkiye'de dini konuların en
yüksek mercii olarak bilinen Diyanet işleri Başkanlığının, istisnasız bütün türbelere astırdığı şu gaflet vesikasına bir göz
atalım :
MUHTEREM ZiYARETÇi
Kabir ziyareti, dinimizde sünnettir. Bu ziyaret sırasında
selam verilir ve ölünün ruhuna Kur'an okunur. Türbelere mum
yakmak, bez bağlamak, dilek taşları yapıştırmak, para atmak, Kurban kesmek ve doğrudan doğruya ölüden dilekte bulunmak, dinimizde yasaktır.
Kabirler, ölümden ibret almak için ziyaret edilir.
istanbul Müftülüğü
Allahım ... Verdiklerine kimse mani olamaz. Men'ettiklerini de kimse veremez. Senin kaza ettiğin şeyi, kimse reddedemez. Senin hükmünü kimse değiştiremez. Varlıklı olanların
varlıkları da senin katında onlara bir fayda sağlayamaz.
Uluların ulusu, yücelerin yücesi olan ve kıyamet günü
bütün mahlukatını hesaba çekecek olan Rabbimizi,