Satın alınan güzelliklerin çoğu sahte. Sahte değil, çirkin. Altın mı daha güzel, kırdaki papatya mı? En hakikî güzellikler bedava. Ben bunu penceremin önünde öğrendim. Bir milyon lira, sabahleyin gökten denize sarkan bir parıltının güzelliğini yaratamaz.
Başkalarından eksik olan şeylerden bazıları da başkalarında... Amma herkes için böyle. Bütün erkeklerin bütün iyilikleri bir kişide toplanamaz. Kadınların da öyle. Eğer böyle bir ideal kadın ve erkek yaratmak isteseydi Allah iki kişi yaratırdı, değil mi? Ötekilere ne lüzum var? Her şeyi istersek hiçbir şey bulamayız, diye korkarım. Bunu biliyorum. Henüz sizin eksiklerinize dikkat etmedim. Fakat olacak. Allah değilsiniz. Bende de pek çok var. Bunlar birbirini mi tamamlamalı? Birbirinin aynı mı olmalı? Bilmem ki. Aradaki farklar mı iyi, yoksa benzeyişler mi iyi? İkisi de mi lâzım? Ne kadar? Bilmem ki. Böyle düşüne düşüne de insan bir şey yapamaz değil mi? Onun için ben kendimi bıraktım. Beni alıp götürsünler, sürüklesinler diye bekliyorum. Fakat üstüme bir el dokunur dokunmaz mukavemet ediyorum.
Ben tanıdığım evli kadınlara dikkat ettim, Orhan Bey. Güvenecek bir şeyleri olanlar mesut, olmayanlar bedbaht, çok bedbaht...
- Niçin Vedia Hanım?
- Kocalarının en küçük kaprislerine esir oluyorlar.
Fakat onların kocalarına karşı servetten daha büyük - bir hazineleri yok mu? Aile şerefinin ve namusunun anahtarı onlarda değil mi? Bu yabana atılacak bir kuvvet mi?
-Bu silâhı iyice kullanamazlar ki... Açık kullansalar kötü kadın olurlar; gizli kullansalar erkeğe tesir etmez; çünkü, değil mi, haberi olmaz.