Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Profil
Birisinin başlaması gerek. Başkaları işbirliği yapmayabilir ama bu seni bağlamaz. Benim önerim şu: Sen başla. Başkalarının işbirliği yapıp yapmamasına aldırma.
Sayfa 285Kitabı okudu
Buda’nın üçüncü bedeni de tıpkı Brahman Tan­ rılarından Vişnu'nun zaman zaman dünya üzerin­ de doğduğu gibi, sayısız biçimlerde dünya üzerin­ de doğar. Buda'nın bu bedeni "Mehdilik" bedeni­ dir. Buda, Budacılığın yok olmak üzere olduğu ve­ ya öğreti unutulmaya başladığı zaman, insanlara doğru yolu, göstermek için yeryüzünde
Reklam
"Buda doğduğu anda gelecekteki eşi, bineceği atı ve arabacısı da doğmuş". Bir kahramanın doğuşuyla, kendisine eşlik edecek kimselerin de doğması yine bir masal motifidir.Brahman destan kahramanları Rama ve Krişna birer Tanrı iken yeryüzüne inmek istedikle­ rinde kendilerine eşlik edecek kahramanlar da yeryüzünde doğmuştu.
Zihin kadar, geliştirilmediği takdirde daha büyük zarar getirecek başka hiçbir şey düşünemiyorum. Zihin kadar, geliştirildiği takdirde daha büyük yarar getirecek başka hiçbir şey düşünemiyorum. - Buddha
Hayattaki gölgelerin çoğu kendi ışığının önünde durmaktan kaynaklanır. - Ralph Waldo Emerson
Bütün faziletli düşünceler, kelimeler ve eylemler farkındalıktan filizlenir.
Reklam
“Nefes alırken içimdeki toprak elementini görürüm.
Buda’nın bize bedende bedenin dikkatini uygulamak için öğrettiği üçüncü yöntem bedenin oluştuğu element­ leri görmektir: toprak, su, ateş ve hava. “Nefes alırken içimdeki toprak elementini görürüm. Nefes verirken içimdeki toprak elementine gülümserim.” ‘Toprak ele­ menti’ katı olan şeyleri ima eder. İçimizdeki ve dışımız­ daki toprak elementini
Doğru Dikkat
Doğru Dikkat (samyak smriti) Buda’nın öğretisinin yü­ reğidir. Geleneksel olarak, Doğru Dikkat sekiz doğru uygulama yolunun yedincisidir, fakat büyük önemini vurgulamak için burada üçüncü sıraya konmuştur. Doğ­ ru Dikkat olduğu zaman Dört Yüce Gerçek ile Sekiz Katlı Yolun öteki yedi unsuru da bulunur. Dikkatli ol­ duğumuz zaman düşünmemiz Doğru
Sekiz Katlı Yüce Yolun sekiz uygulaması birbirini besler. Görüşümüz gittikçe daha “doğru” olmaya başla­ dıkça, içimizde Sekiz Katlı Yolun diğer unsurları da de­ rinleşir. Doğru Konuşma Doğru Görüşe dayanır ve aynı zamanda Doğru Görüşü besler. Doğru Dikkat ve Doğru Yoğunlaşma Doğru Görüşü kuvvetlendirir ve derinleşti­ rir. Doğru Edim Doğru Görüşe dayanmalıdır. Doğru Ge­ çim Aracı Doğru Görüşü netleştirir. Doğru Görüş yolun diğer unsurlarının hem nedeni hem de sonucudur.
SEKİZ KATLI YÜCE YOL
Buda seksen yaşında ölmek üzereyken Subhadda adında genç bir adam onu görmeye geldi. Buda’nın hiz­ metkarı Ananda biriyle görüşmenin ustasını yoracağını düşündü, fakat Buda Subhadda’nın isteğini duydu ve “Ananda, lütfen onu içeri davet et,” dedi. Ölürken bile Buda bir görüşme yapmak isteğindeydi. Subhadda sordu, “Muhterem efendimiz, Magadha ve Koshala’daki diğer dini liderler tümüyle aydınlanmış mıdır?” Buda çok az zamanı kaldığını ve böyle bir soru­ yu yanıtlamanın değerli dakikalarını harcamak olacağı­ nı biliyordu. Bir öğretmene Dharma hakkında soru sor­ ma fırsatını bulduğunuzda yaşamınızı değiştirebilecek bir soru sorun. Buda şöyle yanıtladı, “Subhadda, tümüy­ le aydınlanmış olup olmamaları önemli değil. Sorun se­ nin özgürleşmek isteyip istemediğin. Eğer istiyorsan, Sekiz Katlı Yüce Yolu uygula. Sekiz Katlı Yüce Yolun uygulandığı yerde sevinç, huzur ve içgörü vardır.”(1) Bu­ da Sekiz Katlı Yolu ilk Dharma konuşmasında ortaya koydu, kırkbeş yıl Sekiz Katlı Yolu öğretmeyi sürdürdü ve Subhadda’ya yaptığı son Dharma konuşmasında Se­ kiz Katlı Yüce Yolu gösterdi -
Reklam
Bu Dört Yüce Gerçeğe dair içgörü ve anlayış, olduk­ ları gibi, üç aşaması ve oniki yönü ile tam olarak kavranmamışsa, tanrıları, maraları, brahma’ları, sofuları, brahman’ları ve insanlarıyla bu dünyada kimsenin en yüksek uyanışı kavramış olduğunu söy­ leyemem. Keşişler, Bu Dört Yüce Gerçeğe dair içgörü ve anlayış, oldukları gibi, üç aşaması ve oniki yönü ile tam olarak kavranmışsa, tanrıları, maraları, brahma’ları, sofuları, brahman’ları ve insanlarıyla bu dünyada birinin en yüksek uyanışı kavramış ol­ duğunu söyleyebilirim. Bu sutranın Çince uyarlamasında Buda şöyle der, Keşişler, Dört Gerçeğin her biri bağlamında çarkın üç dönüşünün deneyimlenmesi anlayışın gözlerini ortaya çıkarır ve bu nedenle tüm devirlerin tanrıla­ rı, ruhları, shramana’ları ve brahman’larından ön­ ce ben bütün bedbahtlıkları, tüm acıları yıktım ve tam uyanışa tam aydınlanmaya ulaştım.
Buda bir tanrı değildi. O da sizin ve benim gibi bir in­ sandı ve tıpkı bizim gibi acı çekti. Yüreğimizi açarak Buda’ya gidersek, bize bakacak, gözleri şefkatle dolacak ve şöyle diyecektir, “Yüreğinizde acı olduğu için yüreği­ me girmeniz mümkün.” Rahip sınıfından olmayan Vimalakirti şöyle diyordu, “Dünya hasta olduğu için ben de hastayım. İnsanlar ıs­ tırap çektiği için ben de ıstırap çekmeliyim.” Buda da bu ifadeyi kullanmıştı. Mutsuz olduğunuz için, yüreğinizde acı olduğu için Buda’ya gidemeyeceğinizi düşünmeyin lütfen. Zaten yüreğinizde acı olduğu için iletişim kura­ bilirsiniz. Sizin ve benim ıstırabım Buda’nın yüreğine girmemiz ve Buda'nın bizim yüreğimize girmesi için te­ mel şarttır. Buda kırkbeş yıl boyunca tekrar ve tekrar şunu söy­ ledi, “Ben sadece acıyı ve onu nasıl yok edeceğinizi öğre­ tiyorum.” Kendi ıstırabımızı, kendi acımızı anlayıp ka­ bul ettiğimizde Buda -yani içimizdeki Buda- buna ba­ kar, bunu neyin ortaya çıkardığını keşfeder ve bunu hu­ zur, sevinç ve özgürlüğe dönüştürebilecek olan bir edim tarzı salık verir. Acı Buda'nın kendisini özgürleştirmek için kullandığı vasıtadır ve aynı zamanda bizi de özgür- lüğe götüren vasıtadır.
Buddha’nın Son Öğretisi
Buddhanın seksen yaşında öldüğüne inanılır. Öleceğini sezen öğrencileri, ondan son bir öğreti duymak isterler ve Buddhanın son sözleri şunlar olur: “Her biriniz kendinize ışık olun. Kendinize dışarıda bir sığınak aramayın. Gerçeğe tutu­ nun. Sığınmak için kendinizden başka kimseyi aramayın.” Bir kitabın, bir öğretmenin veya din mensuplarının öğ­ retilerini takip eden dinî liderlerin çoğunun aksine Buddha insanlığa eksiksiz güven gösterir. Sen, kendin en büyük yet­ kilisin. Meselelerin üstesinden gelebilecek, hayatını yönlen­ direbilecek ve yolunu ilerletebilecek her şeye sahipsin. Sen kendinin ışığı ve kendinin yetkilisisin. “Kendi ışığın ol” Buddha’mn son öğretisidir.
Sayfa 249Kitabı okudu
Sıfır Pişmanlıkla Yaşamak
Hayat bize birçok seçenek sunar. Bu seçenekler içerisinden kendi yolunu bilgece seç. Sonra da o yolu tereddüt etmeden yürü. Victor M. Parachin Darülacezede ölüm döşeğindeki hastalara bakan çalışan­ lara göre, ölmek üzere olan hastaların beş konuda büyük piş­ manlıkları vardır: 1. Çokçalışmak 2. Özellikle sevgi ve merhamet gibi duygularını ifade edebilecek cesarete sahip olmamak 3. Arkadaşlarıyla daha çok iletişimde kalmamış olmak 4. Kendisine mutlu olmak için izin vermemiş olmak Fakat beşincisi daha ziyade hayata dair bir hayal kırıklığı olarak da görülebilir: Başkalarının beklentilerine göre değil, kendi olduğu ve istediği gibi yaşama cesaretini gösterememiş olmak. Beşinci pişmanlığı yaşamamak için bugün hayatını değiş­ tirmeye başla. Bu değişimi gerçekleştirmek için şu yolları de­ neyebilirsin: 1. Meselenin farkına var ve etkilerini olabildiğince aza indir 2. Çok çalış ve kendi zevklerin için de vakit ayır 3. Arkadaşlarınla iletişim halinde ol, onlarla devamlı görüş 4. Mutlu olmak için kendine izin ver 5. Başkalarının beklentilerini karşılamak yerine, kendi tutkularının peşinden git Hayatı doya doya yaşamak için nasıl iyi yaşayacağını öğ­ renmek çok önemli. Eğer yaşamayı öğrenemezsek, ölene dek huzursuzlanmaya devam ederiz.
20 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.