Kitap doğada olup bitene meraklı olan yıldızlara, ağaçlara, rüzgâra ve kuşlara bakıp ne olduklarıyla ilgilenlere çok faydalı bilgiler sunuyor. Ancak bu bilgiler bir yığın gibi üst üste biniyor. Mevsim mevsim ayrılmış olsa da anlatım bütünlüklü ve akıcı değil, içerik o kadar yoğun ki takip etmesi güçleşiyor. Belki bu yoğunluğun farkına varıp çizim eklemek istemişler ama o da yetersiz kalmış. Sadece her mevsimin başında az sayıda görsel var. Oysa bahsedilen her çiçeği, ağacı veya kuşu ilgili yerde resmetseydi ve dilini daha sohbet havasına yaklaştırsaydı çok daha sürükleyici olabilirmiş. Bence fotoğraflarla desteklene renkli bir kitap olmalıymış.
Kitabı okurken kendimi baykuşların gizemli dünyasında dolaşırken buluyorum; her sayfa bana doğanın sessiz bilgeliğini fısıldıyor. Şimdi, okuma eylemi ile hayvanların hayal gücü arasında kurulan köprü beni hem düşündürüyor hem de büyülüyor.
Bazı hikâyeler tam tahmin ettiğin gibi ilerler. Bazılarıysa son sayfada tüm bildiklerini sorgulatır. 🤯
Ters köşeleri seviyorsan, seni sonuna kadar merakta bırakacak 3 kitap önerisini keşfetmeye hazır ol!
Bazen insanın içine bir huzur çöker ya, hani gökyüzüne bakınca sessiz bir dostla karşılaşmış gibi hissedersin… İşte Ağaçlar, tam da öyle bir kitap. Hesse, ağaçları sadece doğanın bir parçası gibi değil, birer bilge, birer dost gibi anlatıyor. Onlara bakınca insanın kalbi yavaşlıyor, düşünceleri derinleşiyor.
Kitapta kısa denemeler ve şiirler var ama hepsi bir bütün gibi. Hesse, ağaçların ne kadar güçlü ve bir o kadar da zarif olduğunu anlatıyor. Mesela bir ağacın kökleri ne kadar derindeyse, insanın iç dünyası da öyle derin olabilir diyor gibi. Ağaçlar, kimseye bir şey kanıtlamaya çalışmadan, sadece var olarak ne kadar anlamlı olabileceklerini gösteriyor.
Ve aslında şunu fısıldıyor gibi kitap: "İnsan da bir ağaç gibi olabilir; sessiz ama sağlam, kökleriyle geçmişine, dallarıyla gökyüzüne bağlı…"
Beni en çok etkileyen şey, Hesse’nin doğaya karşı duyduğu hayranlığı hissettirmesi oldu. Ağaçların altında geçirdiğimiz anların sadece bir gölgelenme değil, belki de kendimizi bulma hali olduğunu düşündürüyor insana. Kitap boyunca sanki rüzgârla konuşan yapraklar, geceyi bekleyen dallar, sabahı selamlayan kökler arasında yürüyormuşum gibi hissettim…
Canlılar dünyasının geri kalanı kadar hareketli yaşamları olmayan bitkiler, anlaşılmak için bizim özel bir çabamıza ihtiyaç duyuyorlar. Neyse ki bu kitap bitkilerin, özellikle ağaçların yaşamına ışık tutuyor ve onları bir nebze de olsa anlayabiliyoruz.
İnsanlar olarak bitkileri anlamamız neden önemli? Öncelikle psikoloji alanındaki araştırmalar gösteriyor ki ruh sağlığını korumak ve iyileştirmek konusunda yeşil çevrenin, doğayla etkileşimin büyük bir önemi var. Ancak belki de bunun da ötesinde, büyük resme baktığımızda insanlar olarak bedenlerimizin kendisi dünya ekosisteminin bir parçası ve bu ekosistemin temeli bitkilere dayanıyor. Eğer bitkileri korumazsak dünya ekosistemini geri dönülemez bir şekilde tahrip edebilir ve kendimizi yersiz yurtsuz bulabiliriz.
Bir diğer dikkat çekmek istediğim nokta biraz daha manevi bir nokta olacak ki bunun da psikolojiyle çokça ilgisi var. Biz insanlar yaşadığımız dünyayı, varoluşu, yaşamı anlamak istiyoruz. Bu anlam neticesinde kendi varlığımıza ve yaşamamıza birtakım değerler, nedenler, hedefler atfediyoruz. İnançlar, manevi anlayışlar ruhun büyük bir ihtiyacıdır. Kendi hırslarımızın, çevremizdeki insanların taleplerinin, toplum ve hatta nesiller olarak çabalarımızın dışına çıktığımızda, ağaçların bile bizim gibi bir yaşama savaşı verdiğini anladığımızda kendi hayatımıza biçtiğimiz değer de bir o kadar gözle görülür, yaşama çabamız da bir o kadar taktir edilesi ve yeterli görünüyor zannımca.
Bu kitap benim dünyayı, evreni, insan-doğa bütünlüğü çerçevesinde anlamama yardımcı oldu., başkalarına da neden böyle bir katkısı olmasın ki?
Lili ve Didi’nin Maceraları 2
Çocukların iklim koşullarının etkileri algılayabilecekleri, iş bölümü ve ekip çalışmasının önemini vurgulayan çok güzel bir kitap. Her yaşta çocuk kalabilenlere.
Fotoğraflarla ülkedeki çoğu mantarlar hakkında bilgi veriyor. Yanınızda taşıyabileceğiniz incelikte ve boyutta. Siz yine de yemeden önce bir bilene danışın.