Akasya ve Mandolin bir deneme kitabı. Kitabın ilk bölümünde hızlı bir şehirleşme sürecinde bulunan İstanbul'u ve bu süreç içinde şehrin yaşadığı sosyal, kültürel ve ekonomik problemleri ele alıyor. Aslında yazar burada İstanbul örneğinden yola çıkarak bu sorunların tüm ülkede yaşandığını savunuyor. Bizzat gezip gördüğü ve üzerinde araştırmalar yaptığı birçok tarihi ve kültürel örneklerle yakınmalarında ne kadar da haklı olduğunu gözler önüne seriyor. Bu gözlemleri sırasında yaşadığı bazı olayları da bazen gururlanarak bazen de sitem ederek anlatıyor. Bu kısımda güzel konular ele alınmış olsa da ben biraz sıkıldım. Kitapta ikinci bölüm daha güzeldi. İkinci bölümde eski Türkiye yaşantısından söz ediliyordu. Bu kısmı ben daha çok sevdim. Mustafa Kutlu bu kitapla bir kez daha kalitesini belli etti.