Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

merih

merih
@mh_merih
Televizyon olmadığı için pencereden bulut seyretmeye başladım. Oradaki yayın çok iyi, haberleri daha güvenilir. Christopher McCandless #İntoTheWild #137954376 #93689403
Otodidakt
1660 okur puanı
Kasım 2019 tarihinde katıldı
(...) hayal gücü bir egemenlik alanı tanımlamaz: Hayal ettiği nesneden kendini ayırması mümkün değildir; doğal algı, egemenliğin olmadığı bir duygulanım biçimidir.
Sayfa 128 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Tohumun yapabildiği işlemler, onu bir bilgi biçimiyle, edimlerine yönelik bir programla, bilinç tarzında var olmayan ama yaptığı her şeyi hatasız tamamlamasını sağlayan bir örüntü ile donatılmış olarak varsaydığımızda ancak açıklanabilir hale gelir. İnsanda veya hayvanda bilgi arızi ve geçidi bir olguyken, tohumda (ki aynısı genetik kod için de söylenebilir) bilgi, özle, yaşamla, gücün ve eylemin kendisiyle çakışır. Genler maddenin beyni, zihnidir. Bir tohum tanesi bir beyin gibi değerlendirilebiliyorsa, bunun sebebi, beynin bir tohum biçimi olmasıdır. Benzetmelerle ilerleyen bu spekülasyonların yararı, beynin anatomik olmayan bir tanımına ulaşma imkânında yatar: Beyin bir insan organı değildir, yalnızca bir organ da değildir; bilgiyi elinde tutan maddenin bir özelliğidir. Temelde, bilgi ve düşünce kavramlarının anlamını Aristotelesçiliktekine karşıt bir doğrultuda genişletmek niyetindeyiz burada: Zihni ayrı bir organ yapmak değil, tersine onu maddeyle çakıştırmak.
Sayfa 127 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Kökler..
Onlar inişin özüdürler; aşağı doğru yol, yaşamın ideolojik dalışıdırlar.
Sayfa 102 - Kültür YayınlarıKitabı okudu

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Aslına bakılırsa bir bitki, kendisinin ve içine batmış olduğu ortamın durumuyla ilgili bilgilerin çoğunu kök sistemi aracılığıyla elde eder; yine kökler aracılığıyla bitişiğindeki diğer bireylerle temas kurar, yeraltı yaşamının risklerini ve güçlüklerini onlarla birlkte yönetir. Kökler, toprağı ve yeraltı dünyasını bir tinsel iletişim mekânı haline getirir. Toprağın en katı kısmı böylece, onlar sayesinde, devasa bir gezegensel beyne dönüşür...
Sayfa 97 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Kökler...
Canlı varlıklardan kopuk yaşıyor gibi görünürler, fakat bitkiler çevrelerinde olup bitenlerin bilincine onlar sayesinde varırlar. Zamanında Platon kafamızı ve dolayısıyla aklımızı bir "kök"e benzetmişti: İnsan, diye yazar, "yerin değil göğün bitkisidir"; kökleri yukarıda olan bir tür ters çevrilmiş bitkidir. Fakat genel kabul görecek versiyon Aristoteles'in Ruh Üzerine'sinde bulunur: "Yukarı ve aşağı bütün varlıklar ve evren için aynı değildir: Mademki organları işlevleriyle tespit edip ayırmak gerekiyor, hayvanlarda kafa olan bitkilerde köktür." İbn Rüşd bu ikisinin ediminin aynı olduğunu açıklayacaktır. Kafa ile kök arasında kurulan analoji, insan ile bitki arasındaki analojinin temelinde yer alır ve ortaçağ felsefi ve teolojik geleneğinde, moderniteye kadar (Francis Bacon da aynı benzerliği kullanmayı sürdürür) sıradışı bir başarıya sahip olacaktır. Örneğin, Guillaume de Conches felsefi incelemesinde bu paralelliği geliştirirken şu açıklamayı yapar: "Ağaçlar kafaları olan köklerini aşağı doğru, toprağın içine, besinlerini çıkardıkları yere gömerler. İnsan ise tersine, kökü gibi olan kafasını çıkarıp havada gösterir, çünkü o zihniyle yaşar...
Sayfa 95 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Reklam
[Sneffels Volkanı'nın kraterine inin, ey gözüpek gezgin, Temmuz ayına girmeden önce, gölgeyi takip edin. Arzın merkezine giden yolu bulacaksınız. Ben buldum.] Jules Verne
Sayfa 93 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Bilim ve felsefe şeylerin ve canlıların özünü, biçimlerini ve etkinliklerini sınıflandırmakta ve tanımlamakta birleştiler, ama iş onların dünyasallığına, yani başka her şeye girebilmekten ve onlar tarafından katedilmekten ibaret olan doğasına geldiğinde kör kaldılar.
Sayfa 84 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
[Pan en panti] Her şey herşeydedir. Anaksagoras
Sayfa 82 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Dünyanın soluğu...
O, tüm deneyimlerimizin temelindedir. Bir töz değildir: Şeylerin doğasını kendinde saklamaz. Deneyim tamamlandıktan sonra eklenen geç kalmış bir yankı da değildir. Ritimli, düzenli, yorulmak bilmeyen bir harekettir; ufkun ucuna kadar giden ve bize dönüp bedenlerimizde kırılan, ciğerlerimizde patlayan sessiz bir dalga. O olmadan, yaşamımızda hiçbir
Sayfa 67 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Bu kitap, dünyanın doğası sorusunu, onun kapsamını ve tutarlığını bitkilere soracak öyleyse. Ayrıca, bir kozmolojiyi -meşru addedilebilecek tek felsefe biçimini- yeniden kurma girişiminin, bitkisel yaşama doğru bir keşif yolculuğuyla başlaması gerekecek. Dünyanın bir atmosfer tutarlığına sahip olduğunu ve buna tanıklık edenlerin yapraklar olduğunu söyleyeceğim. Köklerden bize Toprak'ın gerçek doğasını açıklamalarını isteyeceğim. Son olarak, akılsallığın ne olduğunu, evrensel bir güç veya yeti olarak değil, kozmik kuvvet olarak ölçülen bir akılsallığın ne anlama geldiğini çiçekler bize öğretecek.
Sayfa 26 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Bitkiler gerçek dolayımcılardır: Dünyaya açılan ilk gözler onlarınkilerdir, bütün biçimleri içinde dünyayı algılama konumuna gelen bakışın sahibidirler. Dünya en başta bitkilerin ondan yapmayı becerebildikleri her şeydir.
Dünyayı olduğu haliyle, kendi başına, bir canlının dolayımından geçmeden asla bilemeyeceğiz.
Sayfa 25 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Ulusal tarihin en önemsiz olaylarını bilip de her gün yediği hayvan ve bitki türlerinin yaşamını ve tarihini bilmeyen birinin kendine filozof demesi bugün tümüyle normal karşılanıyor.
Sayfa 23 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Yüzyıllardan beri nadir istisnalar hariç, felsefe doğa üzerine tefekkür etmiyor: İnsan olmayan canlıların ve eşyanın dünyasıyla ilgilenme ve konuşma hakkı esasen ve özellikle başka disiplinlere bırakılmış durumda.
Sayfa 22 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
2.621 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.