Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Mizgîn

Mizgîn
@mzgnhvron
Felekê zorkar felekê, ji destê zordestîyê çi bikem? Te Welat xirab kir. Keser limin ez çi bikem?
MAÜ, İ.F, AÜ,SOS. Ar.- Far. Çev.
Hakkâri/ Yüksekova
Yüksekova
66 okur puanı
Haziran 2021 tarihinde katıldı
Sabitlenmiş gönderi
گرْدِى هَبْوَامَه اِتِّفَاقَكْ، فِيكْرَا بِكِرَا مَه انْقِيَادَكْ رُومُ وعَرَبُ وعَجَمْ تَمَامِی، هَمْيَانْ ژ مَه رَادِكِرْ غُلَامِی تكْمِيلِ دِكِرْ مَه دِينُ ودَوْلَت، تَحْصِيلِ دِكِرْ مَه عِلْمٌ وحِكْمَتْ تَمْيِيزِ دِبُونْ ژ هَقْ مَقَالَاتْ، مُمْتَازِ دِبُونْ خُدَانْ كَمَالَاتْ
Sayfa 35 - نوبهارKitabı okudu
Reklam
Mizgîn
Bir kitabı okumaya başladı
540 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
·
24 günde okudu
Tarihi Canlı Yaşamak
Tarihi Canlı YaşamakHayri N. Berfin
0/10 · 4 okunma

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
"Toplumsal anlam, zihniyet ve estetik yitiminin sonuçları daha da vahimdir. Böylesi bir durumda ancak başı uçurulmuş canlı varlıklar gibi bir varlığın çırpınmasından bahsedilebilir. Zihniyet ve estetik dünyasını yitiren bir toplum çürümeye, vahşice parçalanmaya ve yenmeye terk edilmiş bir leşe benzer"
Sayfa 134 - AramKitabı okudu
Reklam
Ebu Müslim'le başlayan isyanlar, Abbasi yönetimi boyunca Kürdistan'ı bir savaş alanına çevirmiştir. Bu süreçte ve ilerleyen yıllarda da sürekli bir direniş ve isyan hali, resmi yani devlet İslam'ına karşı geliştirilmiştir. Komünal değerlerin çok önde olduğu Babek İsyanı, buna en iyi örnektir. 815 yıllarından başlayarak 837 yıllarına
Sayfa 95 - Aram YayınlarıKitabı okudu
Sasani iktidar yılları, son Part Imparatoru Artabanos V'e karşı ayaklanıp, MS 226 yılında Sasani İmparatorluğu'nun temellerini atan Ardaşir ile başlar. Ardaşir, 'halk kahramanı' Sasan'ın soyundan gelir. Sasani İmparatorluğu adını eski bir isyancı olan bu 'kahraman' Sasan'dan alacaktır. Hakkında kesin bilgiler olmamakla birlikte Sasan; Part Impantorluğu içinde vassal (bağımlı, köle) bir krallık olan Pers ülkesinde lokal bir yönetici olup bağımlı bir prensti. Başlattığı isyan başarısızlığa uğyacaktı ama oğlu Babak (veya onun soyundan gelen Babek) isyanı sürdürecekti. Babak'ın oğlu 1. Ardaşir, başkaldırıyı zafere ulaştıracak ve Pers İmparatorluğu'nun bir mirasçısı olarak, Sasani Imparatorluğu'nun temellerini atacaktı. Aynı hükümdar, Zerdüştiliği imparatorluğun birleştirici resmi devlet dini haline getirmiş ve Sasani döneminde dinin rahipleri çok büyük iktidar sahibi olmuşlardır. Zerdüşti metinler yeniden derlenerekPehlevi dili ile yazılmaya başlanmıştır.
Sayfa 82 - Aram YayınlarıKitabı okudu
Şanidar Mağarası, bugün Kürdistan'ın Hewlêr kentinin Mergesor bölge sinde bulunmaktadır. Eski bir tarihsel yerleşim yeri olmasının yanı sıra 9 Neanderthal insan iskeleti bulunmuştur. Bu iskelet kalıntılarının tarihi 60 bin yıl öncesine tarihlenmektedir. Buradan elde edilen bulgularda; bu insanlann ölüleri için ayinler yaptıkları, ölülerini çiçeklerle süsleyerek gömdükleri de tespit edilmiştir. Ölü gömmeler için ünlü arkeolog Lewis Mumford, Tarih Boyunca Kent adı çalışmasında; "İlk insanın ölüye olan saygısı, belirli bir toplanma mekanı ve sonuçta daimi bir yerleşim yeri aramasında pratik ihtiyaçlardan daha önemli bir rol oynamıştır belki de" dediğini ekleyelim.
Sayfa 38 - Aram YayınlarıKitabı okudu
"Gelenek neyse gelecek de odur, denilir. Temeli yanlış örülen bir toplum, gereken düzeltmeyi yerinde ve zamanında yapmazsa içeriğine göre bir yıkılışı yaşayacaktır. Doğru tanımlanamayan bir tarih ve toplum da, sürekli bir tehlike ve bunalım kaynağı olmaktan kurtulamayacaktır."
Asur Kralı I. Tiglath-Pileser'in (tahtı M.O. 1114-1076) zafer silindiri şimdilik bu isimlendirmenin en eski kaydıdır. Kral Van Gölü civarındakı dağlara düzenlediği seferlerde fethettiği bölgelerin halkları arasında Kurtie ya da Qurti adında bir halk olduğunu belirtir. Söz konusu Kurtiler hakkında daha kesin bir konum, aynı belgede Azu Dağı olarak verilmektedir. Etnik Kürt isimlendirmesinin doğum yeri olarak verilen bu "adres in, 3100 yılı aşkın bir zamanı diliminin ardından 1930'lu yıllara kadar hala geçerli olduğunu görmüş olmayı olsa olsa olağanüstü bir şansa borçlu olabiliriz! Van Gölü'nün güneyinde ve Hizan Dağı dolaylarındaki Kurti bölgesi ve kasabası Asurlular'ın sözünü ettiği "Azu Dağındaki Kurtie" ile ayı yerdir. Kürt tarihçisi Şerafettini Bitlisi, 1597 yılında yazdığı Şerefname adı tarih kitabında söz konusu bölgeye de değindiğinde, Kurti kasabası hala Kürt kraliyet ailelerinin ikametgahı olarak hizmet etmeye devam ediyordu. Kürt adının bu "doğum yeri". Türk hükümeti 1930'lı yıllarda kasabanın adını Aksar (38.30 Kuzey. 42.49 Doğu), aynı isimli nehri de Büyük nehir olarak değiştirinceye kadar, arkaik adıyla bilinmeye devam etti. Böylece Kürtçe en eski yer adı -esasen Kürtlerin "doğum yerı'nın adı oldukça yakın bir dönemde tarihe karıştı.
Reklam
Asur tabletlerinden doğrudan öğrendiğimiz kadarıyla, Mezopotamya'daki ova halklarının o dönemdeki despotik siyasal geleneğinin tersine, en azından Doğu Kürdistan'daki (başkenti muhtemelen Hasanlu arkeolojik bölgesi olani Mani devletinin yöneticisi çok daha demokratik bir icraat ortaya koymuştur. Med ve Zagros devletleri konusunda otorite olarak kabul edilen I. M. Diakonov şöyle yazar, "Mani kralının, bir otokrat olarak değil, tersine bir yaşlılar konseyi tarafından sırlanan bir iktidarla hüküm sürdüğü anlaşılmaktadır." Asur kralına ilettiği diplomatik bir talepte, Mani kralı kendisinden kişi olarak söz etmek yerine, kendi "Asilzadeleri, yaşlıları ve ülkesinin meclis üyelerinden bah seder (Diakonov 1985, 73). Manilerin bu çoğulculuk geleneği ve görece liberal siyasal kültürü, Manilerden tutun da Adiabenelere, Eyyübilere, Zendlere ve benzerlerine dek, kökleri Kürdistan'da olan önemli yönetici aileler arasında zaman içinde tekrar tekrar karşımıza çıkmaktadır.
12 000 yıl öncesi ile yaklaşık 5 500 yıl önce Mezopotamya'nın yükselişi arasında Kürt dağlık bölgelerinde yapılan teknolojik ilerlemeler ve keşifler, tarihin akışını sonsuza dek değiştirmiş ve gezegenin çehresini köklü bir değişime uğratmıştır. Yaklaşık olarak 5000 yıl önce Mezopotamya ovalarında başlayan uygarlık tarafından başarılan pek çok şey bundan 7000 yıl önce sınırdaki Kürdistan dağlarında ve vadilerinde başlamıştır. Kürdistan'ın uygarlığın gelişiminde oynadığı başat rolün arkeaolojik ve zoolojik-botanik kanıtları boldur ve iyi belgelenmiştir. Bu, Kürdistan tarihindeki en çarpıcı dönemdir. Paleolitik ve Mezolitik mağara yerleşimleri (yani, M.Ö. 10 000'e ve Holosen döneminin başlangıcına tarihlenen yerleşimler) yoğun sayılarla Güney ve Orta Kürdistan'da odaklanmaktadır. Güneydeki Behistun'da bulunan mağara yerleşimleri yaklaşık olarak 10 000 yıl öncesine tarihlenirken Şaneder yerleşimleri 56 000 yıl gibi eski bir geçmişe sahiptir. Bu Paleolitik ve Mezolitik kültürlerin teknolojik gelişimleri ile sanatsal ifadeleri, Ortadoğu ve Güney Avrupa'daki yerleşim yerlerindekilerle aşağı yukarı aynıdır.
Kürtler arasında, diyasporada Kürdologlardan oluşan bir akademinin oluşumunu teşvik ve finanse edecek bir hayırsever ya da hayırseverlik geleneği de yoktur. Kürtlerin komşuları olan Ermeniler, kendi kültürlerini ve geleneklerini tam da bu şekilde, yani Batı diyasporasında Armeniology alanında birinci sınıf üniversite müfredatı oluşturup finanse ederek korudular. Tüm bu olanakların yokluğunda, zamanının tümünü çalışmalarına veren fedakår bir Kurdolog, kendi kişisel imkanlarıyla ve uğrayacağı akademik/politik zararları göze alarak var olmuştur. Hiçbir desteğin bulunmadığı böylesine elverişsiz bir ortamda Kürtler hakkında üniversite düzeyinde yapılan çalışmalar güvenilir ve birinci sınıf bilim adamları tarafından yönetildi, başkalarının tarihi ve insani deneyimleri üzerine yapılan çalışmalarda birer dipnot olarak kaldı; oldukça büyük dipnotlar olsalar bile Kürt tarihine ve mirasına yönelik şaşırtıcı ölçüdeki umursamaz yaklaşım-onların insanlığın geçmişindeki insanı ve kültürel katkılarının önemsizleştirilerek bir kenara itilmesi günümüzde de devam etmektedir.
446 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.