Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Mizgîn

Mizgîn
@mzgnhvron
Felekê zorkar felekê, ji destê zordestîyê çi bikem? Te Welat xirab kir. Keser limin ez çi bikem?
ROJI KURT Mecmuası hükümet tarafından tatil edildikten sonra Mikisli Hamza beyin idaresi altında HETAVE KURD mecmuası çıkmaya başladi.Bu mecmualarda Kürtgençleri ateşli kıymetli yazılar yazıyorlardi. Bilhassa Hakkarili şair Abdürrahim Rahmi beyin edebi yazıları, her kesin takdirini üzerine çekiyordu.
Reklam
ümera ve paşalarin birbirlerine olan zıddıyeti ittihatçılar'n bunlari kolaylıkla dağıtmasına tesir etti. Kendisini Kürdistan'ın manevi babasi ve tarikat şeyhlerinin başında gören Seyid Abdulkadir efendi merhum ile Bedirhanilerin anlaşmazlığı ile de bu suretle nihayete ermiş oldu.Bu esnada cemiyet müessislerinden çok değerli, kıymetli, muhlis bir Kürt vatanseveri olan motki kazasinin modan aşiretinden Halil Hayali-merhum ve kıymetli arkadaşları samimi birer millet sever olan Diyarbekirli Miri Katibi Zade Cemil ve Liceli Kürdizade Ahmet Ramizle beraber Kürt çocuklarını okutmaya mahsus bir okul ve Kürt cemiyetine bağlı bir de Kürt basımevi tesis etmişlerdi.Bu zavat kürdistan namı ile bir gazete neşretmekte idiler.Kürt Terakki teavün Cemiyetinin hükümet tarafından dağıtılması üzerine okul kapatıldığı gibi Kürdistan gazeteside tatil edildi.
Bir Kürt şairinin dediği gibi " Kürt bir şule gibi parlayıp eriyerek başkalarını aydınlatır". Petrolü gibi yanarak başkalarını tahrik eder. Bir kömür gibi yakılarak başkalarını ısıtır. Bütün bu faideleri başkalarınadır.

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Diyarbekirin ne vakit ve kimler tarafından bina edildiği malum değildir.Bu vilayet medeniyet ve kültürün en kadim bir merkezi idi, ilk önce Diyarbekir AMED* nami ile yad edilirdi. Bu bölgeye medeniyet sahibi olarak ilk yerleşen ahali (HURİLER) dir. Huriler milattan evvel-4000 seneden 2000- seneye kadar bir takım küçük prenslikler teşkil ederek buralarda yaşamışlardır.
Sayfa 10 - Amed* Medlere ait manasına gelmektedir..Kitabı okuyor
Weh çi 'işq û çi selamet herdu dûr in ji yekê Kullu men yesluku hubben subule'n-nari selek Ahê bêgavî ji dil tên me ji pêta di ceger Bes tu bê feyde nesîhet ke me dil bûye pelek Ma ji 'umrê me çi mabit were êdî vi me ra Da di eqtarê wucûdê bikirîn seyrê melek D'îstîwayê ku ji husna te veda lami'ekê Nezeru'ş-şemsi mine'ş-şerqi ile'l-xerbi delek Afitabê ku ne teswîrê ji husna te bitin Nûruha fi nezerî zulmetu dacin we helek Ji hewa bend te kirim şubhetê bayê di sivik Çi ji biska te bibêm ahi ji biska te çelek Ez ji zulfa te veristim mi teleb kir lebê le'l Lê di çaha zeqenê bê ser û pa çûme helek Bi umîda te humayî ne Melê tori veda Wer temaşayê cehan bûye hemî tor û şebek
Sayfa 140 - NûbiharKitabı okudu
Reklam
Yakimansky yê alikarvanê konsolosê Rûsyayê yê Diyarbekrê, di sala 1873 an de, di derbarê birçîtiya di Kurdistanê de wiha nivisandiye: "Bihin ji Kurdistanê tê ku bi hêztirîn neyarê însaniyetê yanî birçîti, çeng û perên xwe bi ser de vede; diyar e ku birçîtî belav bûye û giranî û çendîn halên (epîdemî) din ji pê re tên." Bi ser van tevan re jî, ji ber van sebeban ku bi salan ji aliyê dewletê ve ji leşkerên Tirk ên li Kurdistanê re meaş nedihat dayin, wan ji "êrişê xelkê xwecih dikirin û ew talan dikirin", Yakimansky, di 23yê Tirmeha sala 1873an de ji sefirê Rûsyayé yê Stenbolê Banof Rostovsiky re wiha nivîsandiye: "Leşkerê ça- ran ê Tirk di Kurdistanê de, zêdetiri ji sê salan e meaş werne girtiye û bi komi baz didin". Ji ber vê karbidestan, bi awaki bê merhemeti sewiya bacan bilind dikirin, mudetê wergirtina wan ji kurttir dikirin û hejmara pez û dewaran gelek ji wê miqdarê zêdetir dinivisandin ku di rastiya xwe de heye. Baca milk, erd, ber- hem û yên din ji du qat hesêb dikirin. "Tiştekî ne ecêb bû ku car ú carnan, berê xwe bidin karbidestên Osmanî ku daxwaz ji gun- diyan bike berhemên sala bê jî bidin wan..."." Ji bili van ji "mal ů eşyayên wan, bi navê alīkariya şer dihatin birin. Weki nimûne: zêdetiri ji 4 milyon peyastir/quruş ji rûniştiyên Hekariyê û ji wê ji zêdetir, ji rûniştiyên Erziromê dihat dizin. Leşkerên Tirk bi pisů le hemî tişt ji xelké distandin û pişti temambûna şer karbidestan guh nedidan van pisûleyan û vegerandina van tiştan."
Sayfa 48 - NûbiharKitabı okuyor
Wadie Jwadieh: Derketina Şêx Ubeydullah, di nav Kurdan de derketina awayekî rêveberiyeke nû ye. Wekî nimûne, Şêx Ubeydullah yekemîn û îhtimal e mezintirîn rehberê ayînî-siyasî yê Kurdistanê be." Madem wiha ye derketina Şêx Ubeydullah, wekî derketina asayî ya rêberên beriya wî yên Kurd nîn e, ji ber ku: 1- Şêx Ubeydullah bi eksê rêberên Kurd ên beriya wî, ku mîr, derebeg û serokeşîret bûn û bi sedan sal bû hefsarê rêveberiya mîrnişînên xwecih di destê wan de bû, lê ew cara yekê di dîroka hereketê Kurd de dibe yekemîn rêberê dînî ku hefsarê tevgera rizgarîxwazî ya gelê Kurd bigire destê xwe. 2- Şêx Ubeydullah, bi eksê serokên beriya xwe, ku serhildan û şoreşên wan ji sînorê teng ê mîrnişîn û navçeyên xwe derbas nebûne, lê ew wekî şêxek, heta ew navçeyên ku di bin fermana serokeşîretan de bûn, xwediyê desthilatê bû
Sayfa 21 - NûbiharKitabı okuyor
Gerçekte, Jöntürk düşüncesinin ön planında bir iktisadi program değil, "Devleti kurtarmayı amaçlayan bir siyasi eylemcilik yer alıyordu. İmparatorluğun yavaş yavaş ve aman vermez bir biçimde parçalandığını, çeşitli milliyetçi ayrılık hareketlerinin her geçen gün başarı kazandığını ve Düyun-u Umumiye'nin vesayeti altındaki Osmanlı'nın gitgide elinin kolunun bağlandığını gören Jöntürklerin başlıca kaygısı Osmanlı Devleti'nin özerkliğini ve coğrafi bütünlüğünü yeniden kurmaktı. Böylece "Devleti kurtarmak" geleneksel düzeni bürokrasinin ayrıcalıklı konumunu değiştirmeden korumanın sembolik formülü oldu. Ama bu kaygı beraberinde siyasi parçalanmaya ve iktisadi bağımlılığa ilişkin bir analizi getirmedi. Jöntürk hareketi, batılı devletlerin Osmanlı ekonomisiyle ilişkilerinin arttığı bir dönemde başlamıştı. Nüfus mücadelesi her alanda sürdürülüyordu. Bütün büyük devletler Osmanlı mozaiği içinde kendi himayeleri altında guruplar oluşturmak peşindeydiler. Her biri bölgesel ve etnik farklılaşma temelinde okullar, kültür merkezleri, misyonlar ve hastaneler kuruyordu. Sonuçta aralarındaki rekabet doğal olarak şiddetlendi.
Sayfa 47 - Aram yayınlarıKitabı okudu
Nebe tişteke her tiştî an her tiştên her tiştî, bibe tişteke tiştekî an hertiştên tiştekî.
Sayfa 81 - Dara yayınlarıKitabı okudu
Mirov bi rê de diçe û diçe û diçe, lêbelê ew rê ti caran naqede. Li rê, mirov gelek pencereyan dibîne. Pencere bi ti deveran de naçin. Li ber heman dîmenê ne, dîmena kêlî bi kêlî tê veguhestin. Veguhestina demsalan dibîne eger li ber pencerê be mirov û hew.
Sayfa 25 - Dara yayınlarıKitabı okudu
Reklam
Gerçekler kısa sürede Irak askeri cephesine yansıdı. İngiltere Rusya'yla komşu bir nüfus bölgesi istemediği için Sykes-Picot antlaşması uyarinca Musul'u Fransa'ya bırakmıştı. Yeni gelişmeler karşısında kontrollerini bu vilayetin ötesindeki bölgelere, yani antlaşmanın Rusya'ya verdiği Kürt bölgelerine göz dikmeye başladı. Bu
Sayfa 35 - Aram YayınlarıKitabı okudu
Sarı-Özek’i işgal eden Juan-Juanlar tutsaklara korkunç işkenceler yaparlarmış. Bazen de onları komşu ülkelere köle olarak satarlarmış. Satılanlar şanslı sayılırmış, çünkü bunlar bazen bir fırsatını bulup kaçar, ülkelerine döne­rek Juan-Juanlar’ın yaptığı işkenceleri anlatırlarmış. Ama asıl işkenceyi, genç ve güçlü oldukları için satmadıkları
Sayfa 145 - Belleksizleştirme işlemi hem fiziken hemde ruhen bir müdahaleyi gerektirir.. (Mankurt geçmişini bilmeyen bir köle)Kitabı okudu
Zaman ne kadar geçerse geçsin, bazı konularda hiçbir şeyi değiştirmez. Elinden malını mülkünü, varını yoğunu alsalar, bundan ölmezsin. Bunları yine edinebilirsin. Ama senin onurunu kırar, ru­hunu öldürürlerse, işte buna çare yoktur..
Eski meseldi: Hür yaşamaya alışan köleliğe kolay kolay alışamaz.
"Toplumsal anlam, zihniyet ve estetik yitiminin sonuçları daha da vahimdir. Böylesi bir durumda ancak başı uçurulmuş canlı varlıklar gibi bir varlığın çırpınmasından bahsedilebilir. Zihniyet ve estetik dünyasını yitiren bir toplum çürümeye, vahşice parçalanmaya ve yenmeye terk edilmiş bir leşe benzer"
Sayfa 134 - AramKitabı okudu
397 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.