Türkiye'deki iç çatışmaların son sürat gittiği 12 Eylül'den neredeyse sadece bir yıl önce, 14 Ekim 1979 ara seçimleri evveli, Demirel, “Türkiye'yi Ankara'dan yönetme imkânı kalmamıştır, ülke on beş bölgeye ayrılmalı, her bölge için ayrı plan yapılmalı” demişti. Demirel çatışma ortamında bu ifadeleri kullanmıştı ama o kaos ortamında bu konu çok da tartışılmadı. 12 Eylül 1980 darbesi oldu, bu kez sıra Kenan Evren'e gelecekti ki Evren de bu çizgiden şaşmayacaktı...
...
12 Eylül 1980 tarihinde Kenan Evren, ABD'den aldığı icazetle ülkenin başına geçti. Araştırmacı Yazar Cengiz Özakıncı, Kenan Evren'in “Türkiye Planı'yla” ilgili aklındaki düşünceyi ortaya çıkarlı.
İddiaya göre Kenan Evren Türkiye'yi eyalet sistemine çevirmek istiyor ve bunun için de sekiz eyalet hedefliyordu. Özakıncı'nın bu iddiası yıllar sonra Kenan Evren tarafından doğrulandı.
1 Mart 2007 tarihinde Hürriyet gazetesine konuşan Kenan Evren aslında uygulamak istediği planı ilk kez kamuoyuna anlattı.
Ankara, İstanbul, İzmir, Adana, Erzurum, Diyarbakır, Eskişehir ve Trabzon'un birer eyalet olarak belirlenmesi, Türkiye'nin sekiz bölgeye ayrılarak eyalet sistemiyle yönetilmesini arzu ettiğini aktaran Evren, bu fikre nasıl geldiğini şöyle ifade etti: “Aslında bu düşüncem yeni değil. Daha 1980'li yılların başında bunları düşündüm.
Çünkü Ankara'dan 81 ile hâkim olmak zor. Uykularım kaçıyordu.
Ben cumhurbaşkanıyken içişleri bakanı bunu dile getirdi. (...) 1983 yılında Danışma Meclisi tatile girdiğinde bizim kanun hükmünde kararname çıkarma yetkimizi devrettik. Bölge idare mahkemelerini kurarken bu zihniyetle hareket ettik. Türkiye'yi birtakım bölgelere böldük. Yetkileri oraya devrettik.”
Evren: “Türkiye Mutlaka Eyalet Sistemine Geçecek”
“Türkiye'nin mutlaka eyalet sistemine geçeceğini” ifade eden Evren, zamanla