psişenin varlığını reddeden bilim insanı ve filozoflar, naif bir yaklaşımla, böyle bir varsayımı kabul etmenin bir bireyde ‘’iki öznenin’’ -daha açık deyişle- iki kişiliğin varlığını kabul etmek anlamına geldiğini düşünmekteydiler. aslına bakılırsa bu, oldukça doğru biçimde, tam da bu anlama gelmektedir. öyle ki modern insanın üzerindeki lanetlerden biri, çok sayıda insanın bölünmüş bir kişilikten muzdarip olmasıdır. bu hiçbir biçimde patolojik bir semptom değildir; herhangi bir zamanda, herhangi bir yerde gözlenebilen normal bir olaydır. sol elinin yaptığını sağ elinin bilmediği kişiler sadece nörotikler değildir. bu açmaz, insanlığın reddedilemez ortak mirası olan bilinçdışının bir semptomudur.