Ruslar Gürcistan'ı ilhak ettikten hemen sonra burada Rusya'nın merkezî vilayetlerindekine benzer idarî yapı oluşturarak sivil idareye geçmişlerdir. Ancak Azerbaycan hanlıklarının işgalinden sonra biz burada askerî işgal yönetiminin devam ettiğini, baskı, sindirme, asimilasyon politikalarına öncelik tanındığını görmekteyiz.
1841 senesine kadar İlisu Sultanlığı dışında bütün hanlıklar ortadan kaldırılmış ve burada Komendant Rejimi (Askerî Olağanüstü Hal Rejimi) diye adlandırılan bir askerî işgal rejimi sürdürülmüştür. Askerî valilikten sivil valiliğe geçişte bazı politika değişiklikleri yapılsa da Müslüman nüfusa karşı ayrımcılık ve baskı, çeşitli yöntemlerle sürekli devam etmiştir.