Sanırım en sevdiğim kitaplar hep kıssadan hisse olan kitaplardır.
Çehov’un bu kısa öyküsü de bence o kategoride. Bu eser insanın hayat hakkındaki düşünce tarzını ve bakışını değiştirebilecek bir niteliktedir.
Hikayede banker ve avukat bir bahis yapar. Bahis sonucunda avukat ölmektense 15 yıl boyunca hapishanede kalmayı seçer. Aradan yıllar geçer, bankerin ona gönderdiği kitaplar sayesinde hayatın ve hayat sonrasının hakikatine ulaşmış biri doğar.
“On beş senedir ciddi ciddi maddi hayat üzerine inceleme yapıyorum. Ne dünyayı ne de insanları görüyorum; ama gönderdiğin kitaplarda güzel kokulu içecekler içtim, şarkılar söyledim, ormanlarda geyik ve ceylanlar avladım, kadınları sevdim. Şâirlerinin ve dâhilerinin büyüsünün meydana getirdiği ve bulutlar kadar uçuk güzellikler, geceleri beni ziyaret etti ve kulağıma, aklımı fırıl fırıl döndüren muhteşem hikâyeler fısıldadı.”
Zaten çok kısa olduğu için spoiler vermemek adına daha da uzatmıyorum incelememi. İyi okumalar.