Netice-i kelâm:
Sen eğer nefis ve şeytanı dinlersen esfel-i safilîne düşersin.
Eğer Hak ve Kur'an'ı dinlersen a'lâ-yı illiyyîne çıkar, kâinatın bir güzel takvimi olursun.
Ey insan! Madem hakikat böyledir,
gururu ve enaniyeti bırak.
Uluhiyetin dergâhında acz ve zaafını, istimdad lisanıyla; fakr ve hâcatını, tazarru ve dua lisanıyla ilan et ve abd olduğunu göster. Ve
حَسْبُنَا اللّٰهُ وَنِعْمَ الْوَكٖيلُ
de, yüksel.
Büyük şairimiz, edebiyatımızın medar-ı iftiharı merhum Mehmed Âkif,
bir üdeba meclisinde "Viktor Hügolar, Şekspirler, Dekartlar; edebiyatta ve felsefede, Bediüzzaman'ın bir talebesi olabilirler." demiştir.