İnsan nur-u iman ile âlâ-yı illiyîne çıkar ,Cennete layık bir kıymet alır ve zulmet‘i küfür ile esfeli sâfiline düşer ,cehenneme ehil olacak bir vaziyete girer. Çünkü iman ,insanı Sâni Zülcelaline nispet ediyor .İman bir intisapdır .Öyleyse insan iman ile insanda tezahür eden sanatı ilahiye ve nukuş-u esmâ -i Rabbani‘ye itibarıyla bir kıymet alır .Küfür o nispeti kat ‘eder .O kat’dan sanatı Rabbâni‘ye gizlenir .Kıymeti dahi yalnız madde itibari ile olur .Madde ise hem faniye hem zâile hem muvakkat bir hayat -I hayvani olduğundan ,kıymeti hiç hükmündedir.