Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Selahattin Hilav

Selahattin HilavFelsefe El Kitabı yazarı
Yazar
Çevirmen
8.8/10
48 Kişi
228
Okunma
57
Beğeni
7bin
Görüntülenme

Selahattin Hilav Sözleri ve Alıntıları

Selahattin Hilav sözleri ve alıntılarını, Selahattin Hilav kitap alıntılarını, Selahattin Hilav en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Nâzım' dan...
O ateş ki kalbimin içindedir, tutuşmuştur, günden güne artıyor. Dövülmüş demir olsa dayanmaz buna, eriyecek yüreğim...
Sayfa 57 - YAPI KREDİ YAYINLARI
Herakleitos, "oluş" dediği zaman, bütün varlığın somut bir değişikliğe uğramakta olmasını ve bu değişikliğin sürüp gittiğini, duraklamadığını söylemek ister. Bundan ötürü, modern çağlarda diyalektiği kuranlar ve özellikle Hegel, dünyanın diyalektik bir biçimde görülmesine Ön ayak olmuş ilk düşünürlerin babası olarak Herakleitos'u anarlar.
Reklam
Gerçek bir filozofun ödevi, kuşku, inkar etme, araştırma ve eleştirme yoluyla ;iyilik, kötülük, erdem, adalet gibi kavramların tam bir bilgisine ulaşmak;bunların kesin tanımlarını ortaya koymaktı.
Herakleitos (MÖ. 540-480)
Filozofa göre, hiçbir şey, kendisiyle özdeş kalmaz (kendisinin aynı olarak kalmaz); her şey değişir ve gelip geçer; farklı varlıklar ve biçimler, birbiri ardınca ortaya çıkar ve kaybolur; yaşamdan Ölüm, Ölümden yaşam doğar. Herakleitos'un temel düşüncesi, şu ünlü sözünde özet olarak dile gelmiştir: "Her şey akar. Aynı ırmağa iki kez giremezsin, çünkü her girişinde, üzerinden yeni sular geçer."
Sayfa 37-38 - YKY
Zenon varlığın çokluk halinde olmasının imkânsızlığını sonsuz olarak küçükle sonsuz olarak büyüğün arasındaki çeliş­ki ile açıklıyor. Ona göre, bir varolanı meydana getiren parçalar ya bölünemezler, ya da büyüklükleri yoktur, yani sonsuz ola­rak küçüktürler. Sonsuz olarak küçükseler, yani büyüklükleri yoksa, onların bir araya gelmesinden de herhangi bir büyüklük elde edilemez. Oysa, varolanlar mekânda yer kaplamaktadır­lar, yani belli bir büyüklükleri vardır. Parçaların herhangi bir büyüklüğü olduğunu kabul edersek, yani mekânda yer kap­ladıklarını söylersek, o zaman, bunların bir araya gelmesiy­le sonsuz bir büyüklük ortaya çıkar.
Sokrates'in, her şeyden önce ahlak üzerinde durduğunu;bu konuda kesin tanımlara ve bilgilere ulaşmak istediğini biliyoruz. Bu alanda ileri sürdüğü düşünce, ahlaklı olmanın, yani erdemin, bilgiye dayandığı ;ondan kaynaklandığıdır.
Reklam
“Yaşam, maddeden türemiştir”
Sayfa 28 - Diyalektik Düşünceye Oranla Buddha’cılığın Değerlendirilmesi | BrihaspatiKitabı okudu
Madde ancak imkân halinde (dunamei, potentia) bir öze sahiptir ve ancak form (energia, adus) sayesinde gerçeklik kazanır. Bu geçiş bir süreçtir, ama burada söz konusu olan, zaman içinde yer almamış olan bir süreçtir. Maddenin etkileyici (hareket ettirici) nedeni form­dur. Her hareketin ve olayın nedeni, amaç olmak bakımından form ve aynı zamanda ereğin kendisidir. Yani madde, kendi kendine hareket edemeyen, ama harekete getirilebilen (etkilenebilen) bir imkândır. Hareket etmeden ve hareket ettirilme­ den harekete getirilebilen biricik gerçeklik, katkısız bir form olan Tanrıdır. Madde ile Tanrı arasında hareket eden ve hareke­te getirilen sayısız varlıklar dizisi bulunmaktadır, Aristoteles'in doğa dediği şey işte bu varlıkların bütünüdür.
Çocukluğumuzda yaptığımız en ilkel gözlemler imge halinde saklanmıştır; bu imgeler, daha sonraki deneyimlerimizin içeriği ile bağlantı kurarlar, böylece genel kavramları ve bu genel kavramlardan daha yüksek ve soyut kavramları elde ederiz.
Sayfa 48 - Antikçağ’da DiyalektikKitabı okudu
İbni Haldun, toplumları, biyolojik varlıklar, organizmalar gibi görür. Yani toplumlar da tıpkı organizmalar gibi doğar, büyür ve ölürler. Uygarlıklar ve imparatorluklar, kaçınılmaz bir biçimde yükseliş ve yıkılış dönemlerinden geçerler; tarih, art arda gelen ve kapalı birer çember çizerek, başladığı yere dönen toplumlar gösterir bize. Bu görüşlere dayanarak, İbni Haldun'un kötümser ve bir bakıma "önceden belirlenmişlik" düşüncesine dayanan bir tarih felsefesi ileri sürdüğü söylenebilir.
Sayfa 109 - Yapı Kredi YayınlarıKitabı okudu
Reklam
KEMAL TAHİR NEDEN DIŞLANMIŞ BİR "SOL" AYDINDIR?
Cumhuriyet devri ideolojisinin bilerek ya da bilmeyerek temsilcileri olan "ilericiler'in Kemal Tahir'e diş bilemeleri kolayca anlaşılabilecek bir olaydır. Çünkü Batılaşma hayranı olan, ekonomik temelden yoksun yani milli burjuvazisiz bir milliyetçilik ve bunun sonucu olarak ırkçılık görüşünü benimseyen ve bundan ötürü geleneksel Anadolu toplumu halklarına hayat hakkı tanımayan; bütün sorunları; laiklik-teokratik yönetim, dindarlık-yobazlık, eğitim-eğitimsizlik gibi ideolojik karşıtlıklar açısından gören; ekonomik sorunlardan söz edilince "komünistlik" yaftasını hemen yapıştıran kapıkulu aydınların içyüzünü en iyi ortaya vuran kimse Kemal Tahir'dir.
Sayfa 104 - YAPI KREDİ YAYINLARI
Can'dan...
Öyle parçalandım ki ömrümde, Sevgiyle öfke arasında, Sevgimi öfke vurdu, Öfkemi sevgi kaçırdı, İçim parçalandı arada...
Sayfa 182 - YAPI KREDİ YAYINLARI
Felsefe, sürekli bir "hayır" deyiş aracılığı ile "evet"i bulmaya çalışmaktır. "Evet" bulunduğu zaman, onu irdeleyip eleştirerek aşmaya yönelme, yani yeni bir "hayır" deme aracılığıyla daha da derinleşme çabasıdır. Felsefe, bir "olumsuzlama, olumlama ve yeniden olumsuzlama"dır; insan düşüncesinin, kendisini ve nesnesini sürekli olarak evirip çevirmesi, düşünmesi, irdelemesi, eleştirmesi ve kendinden uzaklaşmışlığının farkına vararak kendine yeniden dönmesi; kendini bilinçli kılmasıdır.
Sayfa 205 - Yapı Kredi YayınlarıKitabı okudu
Demek ki insan, en yoğun ve doyurucu hazları duymaya çalışmalıydı. Ama hazzı elde etmek için bilgi gereklidir. Çünkü kuruntulardan, korkulardan, boş inançlardan ancak bilgi sayesinde kurtuluruz. Ancak bilgi sayesinde, kendimize ve yaşamımıza egemen olabiliriz; özgürlüğe ulaşabiliriz ve varolmanın tadını çıkarabiliriz. Bundan ötürü, haz duymak için, yani erdemli ve ahlaklı bir yaşam için bilgi gereklidir.
Ortaokul bilgilerim yeter diyorsanız...
Bugün, Kemal Tahir'in geniş, derin ve külyutmaz düşüncesinde, çoğunlukla olumlu olan yanları iyice ayırmak, değerlendirmek ve gerçek yerine oturtmak gerekiyor. Tabii ortaokul bilgileriyle yetinmek istemiyorsak...
Sayfa 110 - YAPI KREDİ YAYINLARI
562 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.