(...)Deniz ulaşımı ne kadar gelişmiş olursa olsun kara ulaşımının fonksiyonlarını tam yerine getirmediğinden Polisler uzun bir süre kapalı toplum niteliğindedirler.(...)
( POLİSİN YAPISI )
Aydınlanmacılar ütopyacı beklentilerini ayhdınlanmış yöneticiler edinme umuduna dayandırılırlken Romantikler halk eğitimi yoluyla aydınlanmış bir halk elde etme umduna yönelmişlerdir.
Yeniçağın başlangıcında tarih tarih felsefesi açısından bir amaç olmamıştır.Machiavelli Büyük İtalya için ,Bodin , tarihten ders almak icin , Bacon eskiyi anlamak ve degerlendirmek icin tarihin araştırılması gerektiğini düşünmülerdir.
Hume ile Volter yeni bir tarih düşüncesi okulunun kurulmasını sağlamışlardır.Bu okulun temel kaygısı insan hayat ve düşüncesinin laikleştirilmesi olmuştur.Laikleştirme çabalkarı dinin teorik gücüne karşı değil dine karşı bir başkaldırıydı.
---------------------------------------
Kavramsal değil duygusal anlamları vardı.
-----------------------------------------------
Bu nedenle aydınlanmanın tarihsel bakışı sahidentarihsel değildi.Ana dürtüsü bakımından polemikçi ve tarih dışıydı.
Dikkat edin hatadan kurtulmak kadar güç bir şey yoktur çok dikkatli olmalı ve güvenilir kaideleri takip etmelisisiniz...Gözünüzü dört açın yoksa gerçek kadar yalan da sizin kafalarınıza hükm eder.
Lenglet Dufresnoy.
Katolikler ile protestanların çatışmaları nedeniyle tarih hız kazanmıştır.Çünki her iki taraf da geçmişi kendi lehlerine göstermek istemişlerdir.
---------------------------------------------------------------------------
Barnesa göre 18.yüzyılda Rasyonalist Tarih Okulunun en önemli yeniliği tarih alanını en geniş boyutlara ulaştırmasıdır.Tarihçiler kilise ve devletin siyasi entrikalarının önüne geçerek toplumu ticareti sanayiyi ve medeniyeti enine boyuna incelemişlerdir.
Yunan tarihçilerinin sergilediği tutum bilgilerin doğruluğu sorunu yanında tarihten ders alınması gerektiği üzerinde yoğunlaşmaktadır.
----------------------------------------------------------------
En doğru tarihçilik siyasi ve askeriye üzerine odaklanmış nedenler üzerinde duran ve devletin bekasını gözeten aydacı tarihtir.(Breisach 2009 , 73-74)