Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Dylan Evans

Dylan EvansEvrimsel Psikolojiye Giriş yazarı
Yazar
8.6/10
32 Kişi
147
Okunma
5
Beğeni
828
Görüntülenme

Dylan Evans Gönderileri

Dylan Evans kitaplarını, Dylan Evans sözleri ve alıntılarını, Dylan Evans yazarlarını, Dylan Evans yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
fetişizmi (fétichisme).
1956-57 seminerinde Lacan feriş nesnesi ile fobik nesne arasında önemli bir ayrım yapmaya başlar. Fetiş annenin eksik fallusun un simgesel bir ikamesi iken fobik nesne simgesel hadım edilmenin imgesel bir muadilidir (bkz. FOBİ). Tüm sapkınlıklarınki gibi fetişizmin kökü de anne-çocuk-fallustan müteşekkil preödipal üçgende bulunur (S4, 84-85,194), ancak anneyle ve imgesel fallusla özdeşleşme gibi kendine has özellikleri vardır. Nitekim fetişizmde özne bu iki özdeşleşme arasında salınıp durur (S4, 86,180).
Sayfa 115Kitabı okudu
fallus(phallus).
Hadım edilme kompleksi ile Oidipus kompleksi imgesel fallusun etrafında dönerken cinsel fark meselesi simgesel fallusun etrafında döner. Fallusa tekabül eden hiçbir dişil gösteren yoktur; "Fallus karşılığı, dengi olmayan bir simgedir. Gösterendeki bir disimetri meselesidir" (S3, 176). Hem erkek hem de kadın özneler bu simgesel fallus aracılığıyla cinsiyetlerini üstlenirler.
Sayfa 110Kitabı okudu
Reklam
fallus(phallus).
°Gerçek Fallus İmgesel fallus çocuk tarafından preödipal dönemde annenin arzusunun nesnesi olarak, annenin çocuğun ötesinde arzuladığı bir şey olarak algılanır; bu yüzden çocuk bu nesneyle özdeşleşmek ister. Oidipus kompleksi ile hadım edilme kompleksinde bu imgesel fallus olma teşebbüslerinden vazgeçilmesi söz konusudur.
Sayfa 110Kitabı okudu
fallus(phallus).
°Fallus ve Cinsel Fark Lacan hem erkek hem kız çocuklarının hadım edilişlerini, her çocuğun annesi için fallus olma ihtimalinden vazgeçmek zorunda kalması anlamında, kabul ettiğini savunur; bu "fallusla ilişki(...) cinsiyetlerin anatomik farklarına bakılmaksızın kurulur" (E, 282).
Sayfa 109Kitabı okudu
eyleme geçiş (passage à l'acte).
Eyleme dökme büyük Öteki'ne yöneltilmiş simgesel bir mesajdır, öte yandan eyleme geçiş Öteki'nden uzağa gerçeğin düzlemine kaçıştır. Dolayısıyla eyleme geçme simgesel ağdan çıkma, toplumsal bağın çözülmesidir. Lacan'a göre eyleme geçiş zorunlu olarak altta yatan bir psikozu işaret etmese de öznenin çözülüşünü zorunlu kılar; bir anlığına özne katıksız bir nesneye dönüşür.
Sayfa 107Kitabı okudu
eyleme dökme.
Freud psikanalitik tedavinin temel ilkelerinden birinin "belleğe olabildiğince fazla öğe getirmek ve tekrarlama yoluyla açığa çıkanları olabildiğince azaltmak" olduğunu söylemişti (Freud, 1920g: SE XVIII, 19).
Sayfa 106Kitabı okudu
Reklam
eyleme dökme.
...Lacan eyleme dökmenin geçmişi hatırlayamamaktan kaynaklandığını kabul etmekle birlikte hatırlamanın öznelerarası bir boyutu olduğunu vurgular. Başka bir deyişle hatırlama sadece bir şeyi bilince çağırmakla ilgili olmayıp aynı zamanda onu dil yoluyla bir Öteki'ne aktarmakla da ilgilidir. Öteki'nin dinlemeyi reddetmesi dolayısıyla hatırlama imkansızlaştığından eyleme dökme ortaya çıkar.
Sayfa 106Kitabı okudu
eyleme dökme.
Geçmiş olaylar bastırılarak bellekten atıldıklarında, kendilerini eylemlerde açığa vurarak geri dönerler. Eğer özne geçmişi hatırlamıyorsa o zaman geçmişi eyleme dökerek tekrarlamaya mahkûm kalır. Buna karşılık psikanalitik tedavi tekrarlama döngüsünü hastanın hatırlamasına yardım ederek kırmayı hedefler.
Sayfa 105Kitabı okudu
eylem(acte).
...psikanalitik tedavide özne eylemlerine yansıyan bilinçdışı arzularının bile etik sorumluluğunu almak gibi bir meseleyle karşı karşıya kalır (bkz. GÜZEL RUH).
Sayfa 103Kitabı okudu
etik(éthique).
Psikanaliz TELKİN'den temelde bir etik konuma sahip olmasıyla ayrılır; psikanaliz hastanın kendisi üzerinde hakimiyet kurulmasına direnme hakkını temel alan bir saygı üzerinde kurulur, oysa telkin bu direnci ortadan kaldırılması gereken bir engel olarak görür.
Sayfa 103Kitabı okudu
191 öğeden 111 ile 120 arasındakiler gösteriliyor.