Fredrik Barth

Kürdistan'da Toplumsal Örgütlenmenin İlkeleri yazarı
Yazar
Derleyen
0.0/10
0 Kişi
1
Okunma
2
Beğeni
374
Görüntülenme

Fredrik Barth Gönderileri

Fredrik Barth kitaplarını, Fredrik Barth sözleri ve alıntılarını, Fredrik Barth yazarlarını, Fredrik Barth yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Kutsal güçler ya da görünmeyen birtakım iyi güçler uzun ya da kısa dönemler için, müritleri kutsamaları ve yetiştirmeleri için birtakım kişilere devredilebilir. Aracı konumunda bulu- nan bu kişiler, küçük Şêx sülalelerinden gelen, iktidar sahibi olan, tanınmış insanlardır. Dervişlerin ne düşündüklerinden daha önemli olan şey, onların kendilerini takip eden insanla- ra maharet isteyen birtakım işleri yapabilmeleri için ne kadar güç bahşedebildikleridir. Bu noktada tanıklık ettiğim şu hù- nerleri sayabilirim: Yanmakta olan kömür yemek, yanan çıra- ları ağızda söndürmek, zehirli yılan yutmak, yanaklarını şişle delmek, karnına bıçak ve mızrak saplamak; ama tüm bunları kendine zarar vermeden yapabilmek.
Adile Hanım, İran Kürdistanı'nın güney bölgelerini yöneten Erdelan prenslerinin soyundan gelir. Caf aşiretinin yerleşik birimine önderlik eden Osman Paşa ile evlenmiştir. Eşine yönetim meselelerinde yardımcılık yapmış; ölümünden sonra da Caf Beyzadelerinin önderliğini kendisi yürütmüştür. Osman Paşa'nın ölümünden önce kendisini ziyaret eden Soane, Adile Hanım'dan hem bir insan, hem bir önder olarak övgüyle sözeder. Savaş sonrası dönemde ortaya çıkan çatışmalarda bağımsız bir politika izlemiş, ingilizlerle işbirliği yapmış, Şêx Mahmud'un (Berzenci) karşısında yeralmıştır. Şêx Mahmud'un kuzeni ve üvey kız kardeşi Hafsexan, siyasi otoriteye sahip kadınlar için çağdaş bir örnek olacaktır. Henüz genç bir kızken, Şêx Mahmud isyanının en kritik döneminde, kendisine birkaç esir İngiliz subayını eşkıyalardan koruma vazifesi verilir. Hafsexan sorumluluğu öyle bir tarzda yerine getirir ki, esirlere yaptığı adil muamele, daha sonra resmi İngiliz mahkemelerinde Şêx Mahmud'un idam cezasının hayat boyu sürgüne çevrilmesinin gerekçesi olur.(Daha sonra bu ceza da hafifletilmiştir.) Hafsexan o andan itibaren Süleymaniye bölgesinde önemli bir konuma yükselir; bugün de(1951) kendisine ait bahçelerde, kocası Şêx Qader'den bağımsız olarak, kadınlı erkekli ziyaretçilerini ağırlıyor. Ufak tefek, kara saçlı, çekici bir kadın olan Hafsexan, itibarını tamamen haklı çıkaracak bir toplumsal zarafet ve zeka örneği sergiliyor.
Reklam
Hemawend Yağmacı aşireti
Taraftarlarının yanısıra karşıtlarının da anlattıklarına göre, kadınlara asla zarar vermemek , kervan soygunlarında bile kadınların üstlerini aramamak soygun kurallarının en önemlilerindendir. Bir soygunda Hemawend eşkıyası farketmeden para kesenizi bir kadına verirseniz, paranız güvende demektir-elbette kadın da dürüst biri çıkarsa. Başka bir kural şudur, namaz vakti geldiğinde, bir çatışmanın ortasında dahi olunsa, taraflar atlarından iner, namazlarını kılıp kaldıkları yerden devam ederler!
Geçiş ritüeli olarak Deq
Bir kız çocuğu ergenliğe geçmiş olduğunu anladığı bir vakit, birkaç arkadaşıyla bir araya gelip dövme yaptırabilir. Bunlar genellikle yüze ve ellere yapılan sade, küçük motiflerdir. Dövmeyi, genelde köy dışından gelen uzman bir kadın yapar.
Bixwîne bibîne
Sadece kasabalarda görmüş geçirmiş esnaf takımının ağzından şuna sözler duyulabilir: "İslam bir çöl dinidir, Araplara aittir ve biz dağ Kürtlerine uygun değildir."
Güç kullanımındaki aşırılıkları önlemede etkili olan kontrol aracı öldürülme korkusudur. Konuşulduğu kadar olmasa da Kürtlerin "tetikle dost" oldukları gerçekten de doğrudur. Haklarının ihlal edildiği duygusuna güçlü bir şekilde kapılan bir kişi intikam almak için çok ileri gidebilir. Kurumsal araçlar olmadığı için, şiddet kurumsallaşmış tek mekanizma haline gelmiştir.
Reklam