Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Özgür Taburoğlu

Özgür TaburoğluDünyevi ve Kutsal yazarı
Yazar
7.6/10
20 Kişi
96
Okunma
21
Beğeni
3.106
Görüntülenme

Özgür Taburoğlu Gönderileri

Özgür Taburoğlu kitaplarını, Özgür Taburoğlu sözleri ve alıntılarını, Özgür Taburoğlu yazarlarını, Özgür Taburoğlu yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Fert: “Klasik ile romantik, iki karşıt tavır gibi görünse de, özünde tüm sanatsal girişimler, şiir, yazı, resim veya poetik eylemler, romantik bir hamle ile başlar.”
Sayfa 82 - DoğuBatıKitabı okudu
Boşluk: “Boşluk, iki farklı şekilde görünür ona (Tanpınar’a) göre: bir çeşit müphemlik, sırlı bir genişlik, sonsuzluktan bir parça ya da yekpâre bir doluluk gibi. Ama onun için katlanılmaz olan, doldurulmuş olandaki keyfîlik, şekilsizlik, “çözük” görünümdür. Eski binaları yıkıp, yerine biçimsiz apatmanların yapılması böyle katlanılmaz bir görüntüye neden olur. Bu binaların yerinde boşluklar olsa daha ilham verici bir manzara olabilirdi.”
Sayfa 47 - DoğuBatıKitabı okudu
Reklam
Muayyen bir zevkin üretimi olsa da, aynı zamanda “Dede’nin sanatı, en şaşırtıcı tesadüflerin sanatıdır”. Gelenek içerisindeki tekrarların, klasik zevke mutlak hâkimiyetin sonucu farklar ve tesadüflerdir bunlar. (…) Dede, “değişerek devam eden” bir bütünlüğün içerisinde çalışır. Sanatı, dinleyicisine ne eskinin tekrarı ne de yeninin farkı gibi ulaşır. Yeniliği gibi eskiliğini de belli etmez. Çünkü eserleri, belli bir zevk etrafında şekillenmiş bir hayat ve zaman içerisinde biçim bulur. “
Sayfa 36 - DoğuBatıKitabı okudu
Aksülamel: “Aksülamel, Tanpınar’ın sözlüğünde, tepki anlamında da kullanılır ama genellikle eylem hâlinde ve kural koyucu bir varlığa tâbi bir başkasının karşı eylemini ya da düşüncesini ifade eder. Dolayısıyla aksülamel, nedenleri, ilkesi kendinde bir fiili işaretlemez çoğunlukla. Asıl eylemin sahibine dönük bir kınama , yakınma gibi dile gelir.”
Sayfa 33 - DoğuBatıKitabı okudu
Âlem: “Tanpınar’ın, âlem dediği, belli ruh, zihin ya da duygu hâllerine sahip varlıkların yaşam sürdükleri yer ve zamandır.”
Sayfa 24 - DoğuBatıKitabı okudu
Âlem: “Tanpınar’ın kendisinin, roman kişilerinin veya tarihsel şahsiyetlerinin içine girip çıktığı bu âlemler, her zaman iki farklı duygu, durum,olay, medeniyet arasında tecrübe edilir; ara yerlerde, köprülerde, berzahta, sırlı yer ve zamanlarda açılır ve kapanırlar. Bazı âlemlerin sakinleri, tüm cemiyet, bütünüyle Müslüman Şark olabilir; bazılarının tek kişilik sakinleri vardır. Kalabalık âlemlerin en büyüğü, mazi ile hâl arasında açığa çıkar; Garp ve Şark arasında da o nispette büyük bir başkası açılır. Bazen iki âşık arasında ve daha küçük, daha değişken bir tanesi açılabilir; hattâ ben kendim arasında âlemlerin en mahremi ortaya çıkabilir. Ama her durumda benim, bizim bir başkasıyla ilişkimiz vardır. Bu bağ kopunca, ortak yaşadığımız âlem küçülür, muayyen bir yer olur.”
Sayfa 25 - DoğuBatıKitabı okudu
Reklam
“Şark, “kendisini ve bütün âlemi tek bir varlık halinde görebilmenin sırrını” çok erkenden keşfetmiş olma vehmiyle “avunur”. Bir yandan da bu derinliği temeşa etmenin “ıstırapları”, çilesinden kendisini kurtarır; ruhunu bu derinlikleri ve yükseklikleri araştırma çilesiyle “zehirlemez”. Bu muhtemel zehre karşı “panzehirleri” erkenden icat eder; teselli, telafi, şikâyet, sızlanma gibi müesseseler, bu panzehirin olası görünümleridir.”
Sayfa 19 - DoğuBatıKitabı okudu
“Tanpınar’ın kuramsal metinleri ve romanları, bu sözlük içerisinde kolaylıkla birbirine ulanır. Tür farkı önemli bir ayrım yaratmaz. Tümü aynı arzuyla yazılmış gibidir. Bir tarihsel şahsiyet ya da roman kişisi arasında nitelik farkı pek önemli değildir. Ama Saatleri Ayarlama Enstitüsü biraz hariçte bırakılabilir. Tanpınar’ın belki de en önemli romanının, sanki bu sözlüğü dışlar gibi ortaya çıkması çarpıcıdır. Tüm diğer metinlerde bu sözlüğün çok sayıda parçasına rastlamak mümkün olsa da, bu roman başka yazar tarafından yazılmış gibi, ayrı bir yerde durur. Bu nedenle, çalışma içerisinde bu metne nadiren gönderme yapılmıştır. Tanpınar’ın mitolojisi dışında bir üretim gibi durur. Bu romandan hemen önce yapısal bir dönüşüm ortaya çıkmış ve sonrasında olağan Tanpınar ruh duygu hâli geri dönmüş gibidir.”
Sayfa 12 - DoğuBatıKitabı okudu
Zamansız ve yersiz olandan, zamana, kronos'a ait görüngüler türer. Ölçüsüz bir büyüklük, ölçülebilir bir görüngü tasarlanabilir bir imge şeklini alır. Bu görüngüler basitçe asıl olanın kopyaları, gölgeleri değil, hakikatin değişik görünümleri mevcudiyete sığan uzanımlarıdır.
Paganlar için görülebilirlik gerçek bir mevcudiyet kanıtıdır. Görülmeyen şeylerin varlığı şüphelidir.
Geri119
295 öğeden 286 ile 295 arasındakiler gösteriliyor.