Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

ecitah

Sanat, insan varoluşunun temelsiz doğasının kendisiyle yüzleşme becerisi gösterdiği yerdir. Bu anlamda, kurduğu dünyadan -ayaklarının altında sapasağlam duran bir yeryüzü olduğunu iddia eden dünyadan- hem daha az hem de daha çok gerçektir.
Sayfa 118 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Reklam
Shakespeare tiyatrosu, kendileri zaten fanteziyle dokunmuş gerçeklikleri yanılsamalarla karşı karşıya getirerek yahut baş döndürücü bir mise-en-abyme* oyunu içinde hayali dünyaları birbiri içine istifleyerek sıklıkla kendi teatralliği üzerinde düşünür.
Sayfa 117 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Eğer Conrad için trajik yazar denecekse, bunun bir nedeni de yalan üzerine kurulu hayatların hem yıkıcı hem de esas olmasıdır.
Sayfa 114 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Gerçekçilik insana iyi gelmez.
Sayfa 114 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Nasıl hakikat yanılsamanın izleriyle doluysa, yanılsama da hakikate dair bir şeyler ortaya döker.
Sayfa 113 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Reklam
"Hakikat çirkindir," der Nietzsche, Güç İstenci'nde. "Hakikat bizi yok etmesin diye sanata sahibiz."
Sayfa 108 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Gerçeklik içkin olarak kaotiktir ve ancak ona rasgele dayatılan biçim bir düzen havası verebilir. Dünya sıradan bir yanılsama olabilir, ama sanat (özellikle trajedi) kurtarıcı [redemptive] bir yanılsamadır; özgür ve coşkunca yaşama fırsatı veren sağaltıcı bir kurgudur.
Sayfa 108 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Bu durumda Nietzsche, hakikat diye bir şey olmadığını ya da var olduğunu ama yanılsamadan aşağı olduğunu yahut hakikatin düpedüz faydalı bir hata olduğunu mu iddia etmektedir? Öyleyse de hata neye kıyasla hatadır?
Sayfa 106 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Akıl, Schopenhauer'de olduğu gibi, özünde ikiyüzlü bir yetidir.
Sayfa 105 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Yanlışlık, bir varoluş koşuludur, hakikatin gözlerinin içine bakmakta diretenlerin sonu ise bizzat onun tarafından yok edilmek olabilir.
Sayfa 105 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Reklam
Sorun kusurlu bir öznellik değildir, özelliğin kendisidir.
Sayfa 100 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Kukla ile şair arasındaki seçim, kendini-kandırma ile bir sanat biçimi olarak kandırma arasındaki seçimdir.
Sayfa 100 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Spinoza için dünya, mülayim bir şekilde odağını insan-özneyi alıyor gibidir, üstelik akıl bize onun soğuk bir kayıtsızlık içinde olduğunu bildirdiği halde.
Sayfa 99 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Hakikat ve deneyimin alanları ayrıdır. Akılcılığın daha militan bir biçiminin iddia edeceğinin aksine, hakikat yanılgıyı kendiliğinden defetmez. Zihinlerimiz akla açık olabilir ama duyularımız değildir. Hakikatin doğası, cismaniliğimize aykırı düşer. Hem Platon hem de Spinoza için mutlak hakikat vardır ama bu, fenomenolojik düzlemde bulunmaz.
Sayfa 98 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Kitlelerse gerçek nedenler konusunda cahil oldukları için eylemlerinin kaynağı olan iradeleri hakkında yanılırlar. İş doğa nın genel düzenine geldiğinde, zihnin kendine, bedene ve diğer nesnelere dair bilgisi ancak "bulanık ve sakat" olacaktır.
Sayfa 97 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
8,9bin öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.