Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

ecitah

"Hakikat çirkindir," der Nietzsche, Güç İstenci'nde. "Hakikat bizi yok etmesin diye sanata sahibiz."
Sayfa 108 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Reklam
Gerçeklik içkin olarak kaotiktir ve ancak ona rasgele dayatılan biçim bir düzen havası verebilir. Dünya sıradan bir yanılsama olabilir, ama sanat (özellikle trajedi) kurtarıcı [redemptive] bir yanılsamadır; özgür ve coşkunca yaşama fırsatı veren sağaltıcı bir kurgudur.
Sayfa 108 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Bu durumda Nietzsche, hakikat diye bir şey olmadığını ya da var olduğunu ama yanılsamadan aşağı olduğunu yahut hakikatin düpedüz faydalı bir hata olduğunu mu iddia etmektedir? Öyleyse de hata neye kıyasla hatadır?
Sayfa 106 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Akıl, Schopenhauer'de olduğu gibi, özünde ikiyüzlü bir yetidir.
Sayfa 105 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Yanlışlık, bir varoluş koşuludur, hakikatin gözlerinin içine bakmakta diretenlerin sonu ise bizzat onun tarafından yok edilmek olabilir.
Sayfa 105 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Reklam
Sorun kusurlu bir öznellik değildir, özelliğin kendisidir.
Sayfa 100 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Kukla ile şair arasındaki seçim, kendini-kandırma ile bir sanat biçimi olarak kandırma arasındaki seçimdir.
Sayfa 100 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Spinoza için dünya, mülayim bir şekilde odağını insan-özneyi alıyor gibidir, üstelik akıl bize onun soğuk bir kayıtsızlık içinde olduğunu bildirdiği halde.
Sayfa 99 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Hakikat ve deneyimin alanları ayrıdır. Akılcılığın daha militan bir biçiminin iddia edeceğinin aksine, hakikat yanılgıyı kendiliğinden defetmez. Zihinlerimiz akla açık olabilir ama duyularımız değildir. Hakikatin doğası, cismaniliğimize aykırı düşer. Hem Platon hem de Spinoza için mutlak hakikat vardır ama bu, fenomenolojik düzlemde bulunmaz.
Sayfa 98 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Kitlelerse gerçek nedenler konusunda cahil oldukları için eylemlerinin kaynağı olan iradeleri hakkında yanılırlar. İş doğa nın genel düzenine geldiğinde, zihnin kendine, bedene ve diğer nesnelere dair bilgisi ancak "bulanık ve sakat" olacaktır.
Sayfa 97 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Reklam
Aynı şekilde sıradan halka yukarıdan bakan Spinoza için de, aklın egemenliğinde yaşamayanlar, dünyayı kendi ihtiyaçları, arzuları, duygulanımları ve tiksinmelerine göre değerlendirdikleri hayalî bir düzlemde yaşarlar.
Sayfa 96 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Eğer ulusların kökenlerini araştırırsak, diye uyarır David Hume, isyan ve yağmayla karşılaşmamız kaçınılmazdır.
Sayfa 93 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Belki de kişi olayların hem yaratıcısı hem kurbanıdır. Kaderini belirleyen sen misindir yoksa geçmiş mi? Hem sonra, seni hızla kendine çeken kaderinden ne kadar uzaklaşabilirsin ki?
Sayfa 85 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Ancak hakikat şudur ki, özgürlük kendini- engelleyicidir, biriktirdiği suç ve borçlar nedeniyle içeriden aşınıp durmaktadır. Başkalarının zarar görmediği bir özgürlük yoktur.
Sayfa 84 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
Ancak sorun şudur ki, gelecek şimdide saklıysa, aynı noktada geçmiş de kendini dayatıyor demektir. O nedenle güncel an geçmişi ile geleceğin kördüğüm olduğu bir alan haline gelir...
Sayfa 84 - Tellekt Yayınları- 1.baskı, 2021- Çeviri: Cem AlpanKitabı okudu
8,9bin öğeden 31 ile 45 arasındakiler gösteriliyor.