Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gökaçınlar

Gökaçınlar
@dissidentapologist
konformizme karşı bireycilik, degradasyona karşı realite, yapmacıklığa karşı mizah. | Atatürk le parfait
Sabitlenmiş gönderi
"Felix, qui potuit rerum cognoscere causas." "Şeylerin sebebini bilen ne mutludur!" -Vergilius, Georgica, 2, 490
Reklam
Ancak bugünkü belirsizliğin garip yönü, bunun hiçbir korkunç tarihi felaket olmadan var olmasıdır; belirsizlik güçlü kapitalizmin gündelik işleyişine sinmiştir. İstikrarsızlık normal durumdur. (...) Karakterin aşınması belki de kaçınılmaz bir sonuç. "Uzun vade yok" anlayışı uzun vadede kişinin davranışını yolundan saptırıyor, güven ve sadakat bağlarını zayıflatıyor; iradeyle davranışı birbirinden koparıyor.
Sayfa 32 - Ayrıntı YayınlarıKitabı okuyor
Bağlılık ve sadakat meselesini ele alalım. "Uzun vade yok"; güveni, sadakati ve karşılıklı bağlılığı aşındıran bir ilkedir. Güven, bazen, bir iş anlaşmasında ya da oyunu kurallarına göre oynama konusunda başkasına itimat etmede olduğu gibi tamamen formel bir meseledir. Ancak insanın zorlu bir görev üstlendiğinde kime güvenebileceğini bilmesi gibi daha yoğun güven deneyimleri, genelde enformel olur. Bu tür sosyal bağlar ancak zamanla gelişir; kurumların çatlak ve boşluklarına köklerini salar.
Sayfa 24 - Ayrıntı YayınlarıKitabı okuyor

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Yönetimler organizasyonları birer piramit şeklinde değil, birer network olarak düşünüyor. Sosyolog Walter Powell, piramit biçimli hiyerarşilere kıyasla, "network türü düzenlemeler daha çeviktir" diyor; "bunlar hiyerarşinin sabit yapılarına kıyasla daha çabuk değiştirilip, yeniden şekillendirilebilir." Bu durum, atama ve işten çıkarmaların net ve sabit kurallara bağlı olmadığı ve işteki görevlerin de pek net tanımlı olmadığı anlamına geliyor; network kendi yapısını sürekli değiştiriyor.
Sayfa 23 - Ayrıntı YayınlarıKitabı okuyor
İkinci Dünya Savaşı sonrası, Enrico'nun kuşağında, bu düzensizlik en gelişmiş ekonomilerde bir miktar kontrol altına alındı; güçlü sendikalar, refah devletinin sağladığı garantiler ve büyük ölçekli şirketlerin ortaya çıkışı göreceli bir istikrar dönem başlattı. Yeni rejimin meydan okuduğu "istikrarlı geçmiş", işte yaklaşık otuz yıl süren bu dönemdir.
Sayfa 22 - Ayrıntı YayınlarıKitabı okuyor
Reklam
Yöneticilik gurusu James Champy, "İnsanlar değişime aç; çünkü piyasa tarihte görülmedik ölçüde tüketici odaklı artık" diyor.
Sayfa 22 - Ayrıntı YayınlarıKitabı okuyor
Prekarya Sınıfı:
Birçok şirket, bir zamanlar sürekli olarak şirket içinde yaptıkları görevleri, kısa süreli sözleşmelerle çalışan küçük firmalara ve bireylere aktarmış durumda. Örneğin, Amerikan emek gücünün en hızlı büyüyen kesimi, geçici iş sağlayan ajanslar için çalışan kişiler.
Sayfa 22 - Ayrıntı YayınlarıKitabı okuyor
Bu değişimin en çarpıcı emaresi "Uzun vade yok" şeklindeki slogan. Sadece bir veya iki kurumun koridorlarından adım adım ilerleyen geleneksel kariyerler yok oluyor; kişinin çalışma yaşamı boyunca becerilerini değiştirmeden ilerlemesi de mümkün değil artık. Günümüzde, en az iki yıllık üniversite eğitimi almış genç bir Amerikalı, çalışma yaşamı boyunca en az on bir defa iş değiştirmeye ve bu kırk yıllık sürede en az üç defa temel becerilerini yenilemeye hazır olmalı. ATT şirketinin bir yöneticisi, "Uzun vade yok" sloganının bizzat çalışmanın anlamını değiştirdiğini söylüyor: ATT'de biz, işgücünün geçici olduğu kavramını öne çıkarmak zorundayız: geçici işçilerin çoğu binanın içinde olduğu halde bu böyle. "İşler"in yerini "projeler" ve "çalışma alanları" alıyor.
Sayfa 21 - Ayrıntı YayınlarıKitabı okuyor
Toplumun en altındakilerin serbestçe yararlanabileceği yegâne kaynak zamandır. Enrico'nun, zamanı biriktirmek için, sosyolog Max Weber'in "demir kafes" olarak adlandırdığı, zamanın kullanımını rasyonalize eden bürokratik bir yapıya ihtiyacı vardı.
Sayfa 14 - Ayrıntı YayınlarıKitabı okuyor
Sabırsız, mevcut ana odaklanan bir toplumda, hangi özelliğimizin kalıcı değer taşıdığına nasıl karar verebiliriz? Kısa vadeye kilitlenmiş bir ekonomide nasıl uzun vadeli hedeflere sahip olabiliriz? Her an parçalanan veya sürekli olarak yeniden şekillendirilen kurumlarda, karşılıklı sadakat ve bağlılık nasıl sürdürülebilir? Bunlar yeni, esnek kapitalizmin karakter konusunda karşımıza çıkardığı sorunlardır.
Sayfa 11 - Ayrıntı YayınlarıKitabı okuyor
Reklam
Katı bürokrasi biçimlerini eleştiren ve risk almaya vurgu yapan esnekliğin, insanlara kendi yaşamlarını şekillendirmede daha fazla özgürlük tanıdığı söyleniyor. Oysa yeni düzen, sadece geçmişin yürürlükten kaldırılmış kurallarının yerine yeni kontrol biçimlerini geçiriyor. Ancak bu yeni kontrol biçimlerini anlamak oldukça zordur. Yeni kapitalizm, genelde okunaksız bir iktidar rejimidir.
Sayfa 10 - Ayrıntı YayınlarıKitabı okuyor
İşçilerden seri hareket etmeleri, her an değişime hazır olmaları, sürekli olarak risk almaları, düzenlemelere ve formel prosedürlere giderek daha az bağlı kalmaları isteniyor.
Sayfa 9 - Ayrıntı YayınlarıKitabı okuyor
%19 (33/171)
Karakter Aşınması
Karakter AşınmasıRichard Sennett
8/10 · 843 okunma
312 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
36 günde okudu
Kitap, Ayn Rand'ın, insanın "bilebilme" yetisiyle, doğa durumunda tek hayatta kalma aracı olarak gördüğü ve kullanabildiği aklı temel alan Objektivizm felsefesinin çağının yaygın irrasyonel akımlar ve sözde entelektüel (pseudo-intellectual) fikirler olarak nitelendirdiği felsefi literatüre karşı eleştiride bulunduğu bir formatta, müşterek ana fikirlere sahip makalelerin derlenmesiyle hazırlanmış. Bu felsefeler arasında Kantçı "görev ahlakı" (“Öyle eyle ki, her defasında senin istemenin maksimi, aynı zamanda genel bir yaşamının ilkesi olarak geçebilsin”), "alturizm" olarak nitelendirdiği diğerkamlığın yıkıcı köklerini, dogmatik bir bilinmezciliğe (elimizde çok az veri mevcut, o halde bunu bilmek imkansızdır yanılgısı) indirgenmeye çalışılan bilimin aslında doğada gözlemlenebilen şeyler üzerinden çıkarımlar yaparak bilgiyi tasnif etme uğraşında felsefenin sanki gereksizmiş gibi algılanmasına yol açmasını ve bilhassa her türden kolektivizm, yani başkaları öyle yapıyor diye öyle yapmaya dayanan, en küçük azınlık olarak nitelendirdiği bireyin aklını değil de onu yönetmeye talip olan bir üçüncü partinin varlığına karşı felsefi bir direnişi esas alan Objektivizmin itirazını dile getirdiği fikirler mevcut. Harika bir beyin fırtınası ve Objektivizm felsefesinin, insanın özellikle neden felsefeye ihtiyaç duyduğuna yönelik gerekçelendirmelerini yapan, oldukça akıcı ve sade bir dille ele alınmış makalelerin bir araya getirildiği bir kitap. Yavaş yavaş, doyurucu bir şekilde okunması gereken, yazılan bir paragraf üzerinde bile dakikalarca düşündüren bir kitap. Herkesin kütüphanesinde bulunmalı.
İhtiyacımız Olan Felsefe
İhtiyacımız Olan FelsefeAyn Rand · Pegasus Yayınları · 2021120 okunma
312 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
36 günde okudu
İhtiyacımız Olan Felsefe
İhtiyacımız Olan FelsefeAyn Rand
6.9/10 · 120 okunma
Orta sınıf, belki de son yüzyılın en faydalı hareketi olan bir panzehir üretmiştir: bir çocuğun idrak, yani rasyonel melekesinin gelişmesini hedefleyen bir sistem olan Montessori eğitim sisteminin kendiliğinden ve organize olmayan bir şekilde, sıradan insanlar arasında canlanması. Fakat bu uzun vadeli bir ümittir.
Sayfa 306 - Pegasus YayınlarıKitabı okudu
7,1bin öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.