Sahnenin Dışındakiler

9,0/10  (9 Oy) · 
44 okunma  · 
8 beğeni  · 
1.383 gösterim
"Sahnenin Dışındakiler"de zaman 1920 yılıdır ve mekan İstanbul'dur. Türk milletinin yaşadığı o ateşten günlerde İstanbul hem bir sahnedir, hem de sahnenin dışı. Asıl sahne Anadolu, bu sahne dışı İstanbul'da pek az görünür, değişik aynalardan görülür.
"Sahnenin Dışındakiler"de kalabalık bir şahıs kadrosu vardır. Bunlar içinde gözden düşmüş fakat kendilerinin her an hatırlanacağını uman devlet adamları, harp vurguncuları, idealistler, hainler, fedakar kadınlar, düşmüş kadınlar, değişen hayat şartları içinde yerlerini arayanlar, ızdırabın hayatlarını kararttığı insanlar yer alır.
(Arka Kapak)
  • Baskı Tarihi:
    Haziran 2010
  • Sayfa Sayısı:
    343
  • ISBN:
    9789759952402
  • Yayınevi:
    Dergah Yayınları
  • Kitabın Türü:
Celal Uslu 
21 Eyl 2015, Kitabı okudu, 3 günde, 10/10 puan

Anadolu sahnesinde kuva-yi milliyenin öncülüğünde gerçekleşen halk kurtuluş savaşının İstanbul'da ki seyircilerini - kitapta ismini buradan alıyor - anlatıyor.

Kitabı iki kısımda incelemek mümkün, ana karakter Cemal'in İstanbul'dan ayrılışı ve 6 yıl sonra yeniden dönüşü.

İstanbul'un işgali ile bir çok şey değişiyor, kadınlar çarşaf kullanmayı bırakıyor, yine kadınlar iş hayatına atılıyor ( birçok erkek ya tutuklu ya Anadoluya geçmiş vb. nedenlerden dolayı), günlük hayatta yozlaşma hat safhada her yerde barlar, genelevler, kahvehaneler açılıyor. İnsanlar savaş ve işgal buhranından kurtulmak için kendilerini bu tür zaaflarla uyuşturma yolunu seçiyorlar.

Bir de Anadoluda ki mücadelenin karşısında olan İstanbulda ki yerli işbirlikçilerle verilen savaş anlatılıyor.

Kitap, Huzur ve Mahur Beste ile üçleme olarak adlandırılıyor.

Keyifli okumalar.

Kitaptan 9 Alıntı

Celal Uslu 
20 Eyl 2015, Kitabı okudu, İnceledi, 10/10 puan

Birkaç defa kendime, acaba sarhoş muyum, sualini sormuştum. Hayır değildim, zaten çok az içmiştim. Sadece tiksiniyordum.
İnsandan tiksiniyordum, tabiattan tiksiniyordum, eşyadan tiksiniyordum. Dışarıda lapa lapa yağmaya başlayan kardan tiksiniyordum. Varlığın türlü yüzlerinden tiksiniyordum.

Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 256)Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 256)
Celal Uslu 
 20 Eyl 2015, Kitabı okudu, İnceledi, 10/10 puan

Bilmem Anadolu türkülerini sever misiniz? Korkunç şeylerdir. Birdenbire kulağınızın dibinde bir daha içinden çıkamayacağınız bur uçurum açılıverir... Artık ondan sonra sizden hayır gelmez! Her şey etrafınızda alt üst olmuştur. Çünkü sıcak ekmek gibi insan ıstırabıyla, azmiyle, hasretle, ölümle baş başa kalırsınız!

Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 208)Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 208)
Celal Uslu 
20 Eyl 2015, Kitabı okudu, İnceledi, 10/10 puan

Bir insan her şeyden evvel burnuyla anlaşmalıdır. Öbür işler çok sonraya kalır. Burun dışarı hayatın anahtarıdır. Dargın bir burun şahsiyeti dağıtır, yok eder. Hâlbuki siz burnunuzu kaba, çirkin, kibirli, kıskanç, dedikoducu ve fazla rahatsız edici buldunuz ! Kaç defa yolda yürürken onu düşürmeye, hatta yanlışlıkla bir yerde unutmaya çalıştınız.

Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 102)Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 102)
Celal Uslu 
16 Ağu 2015, Kitabı okudu, İnceledi, 10/10 puan

Gariptir ki Nuri Bey hiç kitap hediye etmezdi. Belki de, fikrin mesuliyetini üzerine almaktan çekinecek kadar derin düşünceliydi.

Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 25)Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 25)

“Zaten hayatımızın eksiği nedir?
Para mı? Elbette hayır. Aziz Cemal, yüz bin defa hayır. Para nedir? Belki hayatta üzerinde en az üzerinde durulacak şey. Para her zaman vardır. Bende, sende yoksa, başkasında vardır. O halde olmayınca da bulunur. Enerji mi? Nasıl israf ettiğimizi görüyorsun? Fikir mi? Asla! O her yerde, her cemiyette, her zaman mevcuttur.
…
Kaldı ki olmasa da olur ve zaten varlığını yokluğundan ayırmak kabil değildir. Tabiî bu gibi meseleler için söylüyorum. Sonra hayat, kendisi bizi alıp sürükleyecek kadar zeki ve beceriklidir. Hayır dostum, hayır, bunların hiçbiri değil. Bunların hepsi birbirini telafi eder. Paran yoksa enerjini, zekânı kullanırsın. Enerjin yoksa, tembelsen paran onun yerine geçer, yerine başkasını çalıştırırsın, düşünemiyorsan hayatı hür bırakırsın, o senin yerine düşünür.
…
En büyük eksiğimiz bunlar değildir. En büyük eksiğimiz kadındır, anladın mı azizim, kadın. Hayat yolunu erkek için aydınlatan meşale, ilahi yardımcımız! Tek yardımcımız, idealin çetin yollarında ellerimizden tutacak, bizi zahmetsizce yolumuzda yürütecek mahlûk!”

Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi TanpınarSahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar
Celal Uslu 
27 Ağu 2015, Kitabı okudu, İnceledi, 10/10 puan

Meğer bu tecrübe denen şey, bizim kitaplardan öğrendiğimiz manasından çok ayrı bir yerde kullanılırmış. Onun asıl manası dünya işlerinde bir nevi sinizmi benimsemek, onun içinde dört tarafını iyice kollayarak, kimseyi rahatsız etmeden, büyüğü kuşkulandırmadan, küçüğü sabrın son haddine getirmeden rahatça, yahut gailesizce yaşamak, hayat yolunda her vesileden istifade ederek ilerlemek, ev, köşk, apartman, han, esham sahibi olmakmış.

Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 50)Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 50)
Celal Uslu 
13 Eyl 2015, Kitabı okudu, İnceledi, 10/10 puan

Bereket versin sokak vardı. Çocuğun tek yardımcısı sokaktır. Her yerde ve her nesil için çocuğu hayata sokak ayarlar. Büyükler orada evden, mektepten çok başka türlü ve daha tabiî görünürler. Sokakta herkes kendisidir. Orada hayat sıcak bir ekmek gibi karşınıza çıkar. Orada iyice ayıklanmış, sentetik bir ilaç gibi süzgeçlerden geçmiş, aslının dışına çıkmış şeylerle karşılaşmazsınız.
İnsanı, işi, hürriyet aşkını, sefaleti, merhameti çocuk orada tadar. Korkutacak şeye rast gelse bile, bu içtimaî makinenin ezen ve değiştiren korkusu değildir. Belki size aksülamel imkânı bırakan, kaçıp kurtulduğunuz zaman peşinizden gelmeyen bir korku ile korkarsınız.
Sokak, evinizin kapısından başlayan hayat, ayrıldığınız zaman hüzün duyduğumuz arkadaş, bir humma gibi sizi saran macera ve yarın içine gireceğiniz kördövüştür.

Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 54)Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 54)
Celal Uslu 
26 Ağu 2015, Kitabı okudu, İnceledi, 10/10 puan

Niçin kadere bu kadar bağlı olan insanlar, bir türlü ona razı olmaz ? Ertesi sabah bunu, Sabiha'ya Sabiha'ya sorduğum zaman bana:
-Hiçbiri kendi hayatını yaşamıyor da onun için, cevabını verdi.

Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 36)Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 36)
Celal Uslu 
26 Ağu 2015, Kitabı okudu, İnceledi, 10/10 puan

Onun için ikide bir elini dizine vuruyor, iç çekiyor, bir yığın kesik, gerisi gelmeyen hareketlerle kımıldanıyordu. Her kımıldandıkça onu oraya bağlayan nezaket ve muaşeret bağlarını hissediyor, kendi kendine " Kader !.. " diye söyleniyordu. Bunu der demez sanki bu sihirli kelime ile hayatına ait her cins hadisenin, ömrünü yıkan budalalıkların mesuliyet yükünden bir lâhzada kurtulmuş gibi ferahlıyor, sonra yine çehresine gözle görünür şekilde keder ve sıkıntı hücum ediyordu.

Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 35)Sahnenin Dışındakiler, Ahmet Hamdi Tanpınar (Sayfa 35)