Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Melanie Klein

Haset ve Şükran yazarı
Yazar
7.6/10
143 Kişi
827
Okunma
114
Beğeni
9,8bin
Görüntülenme

Melanie Klein Gönderileri

Melanie Klein kitaplarını, Melanie Klein sözleri ve alıntılarını, Melanie Klein yazarlarını, Melanie Klein yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Ömrünün başlangıcıyla sonu arasında anlaşma olan kişi mutludur.
Her şeyi kuşatan geceye ne zaman böyle uzun uzun baksa, dünyanın üstünde usulca havalanıyormuş gibi bir hisse kapılırdı… Sanki uzaya bakarken gösterdiği çabayla, hayal gücünün daldığı baş döndüren derinliklere karşılık gelen bir nevi uçurum aralanırdı içinde.
Sayfa 194
Reklam
İyi nesnelerini ancak zorla kurabil­miş olan insanlar, onun rekabetçi ve hasetli duygular yüzünden bozu­ lacağı ve yitirileceği kaygısını taşırlar; ve bu yüzden rekabetten ve ba­şarıdan kaçınmak zorunda hissederler kendilerini.
Hasete karşı savunma çoğu zaman nesnenin değersizleştirilmesi biçimini alır. Bozma, kirletme ve değersizleştirmenin hasetin içkin öğeleri olduğunu söylemiştim. Değersizleştirilen nesne, haset duyula­ cak bir nesne olmaktan da çıkar. Bu yöntem kısa sürede idealleştiril­ miş nesneye de uygulanır: Değersizleştirilir ve böylece artık idealleşti­ rilmesi de imkansızlaşır. İdealleştirmenin çöküşünün ne kadar kısa sü­ rede gerçekleşeceğini belirleyen etken, hasetin şiddetidir. Ama hasete karşı bir savunma olarak değersizleştirme ve nankörlüğe her düzeyde başvurulur; bu tutum, bazı insanlarda nesne ilişkilerinin değişmeyen bir özelliği haline gelir.
Oysa haset ağır bir mutsuzluk kaynağıdır; sakin ve doygun ruh hallerinin -son kertede, çılgınlıktan kurtulmuşluğun- temelinde göreli bir hasetsizlik yatıyordur. Büyük felaketlerden ve şiddetli ruh­ sal acılardan sonra yeniden huzura kavuşabilen kişilerde gördüğümüz o dayanıklılığın, o içsel gücün de temeli budur.
En Güzel Yoldaşlarım
Fiziksel ve ruhsal yorgunluğumu atmanın, bildiğim iki iyi yolu vardır; ailemle olmak ve okumak.
Badem Ağacı
Badem Ağacı
Çavdar Tarlasında Çocuklar
Çavdar Tarlasında Çocuklar
İnsanın Acısını İnsan Alır
İnsanın Acısını İnsan Alır
A-71
A-71
Gerçek
Gerçek
Haset ve Şükran
Haset ve Şükran
Reklam
"Ömrünün başlangıcıyla sonu arasında anlaşma olan kişi mutludur," demişti Goethe. "Başlangıç", anneyle mutlu ilişkidir bence; bütün yaşam boyunca nefret ve kaygıyı bu ilişki hafifletir ve insana yaşlılığında bile destek ve tatmin duygusu verir. İyi nesneyi sağlam ve güvenli bir biçimde kurabilmiş bir bebek, yetişkinlik döneminde kayıplara ve yoksunluklara karşı telafiler geliştirebilir. Hasetli kişi bütün bunları kendisinin hiçbir zaman elde edemeyeceği şeyler olarak görecektir, çünkü tatmin olması imkansızdır. Böylece haseti daha da artar.
Yaşam verme ve yaşamı koruma yetisi en büyük yetenek olarak görülür ve böylece yaratıcılık da hasete yol açan en derin neden olur. Hasetin yaratıcılığı hedef alan bozucu etkinliğine Milton'un Yitik Cennet'inden örnek verilebilir. Tanrı'ya haset duyan Şeytan, Cennet'i gaspetmek istemektedir; Cennet'teki göksel yaşamı bozmak, kirletmek üzere Tanrı'ya savaş açar ve Cennet'ten atılır; öteki düşmüş melekleriyle birleşir ve Cennet'e rakip olarak Cehennem'i kurar. Artık Tanrı'nın yarattığı her şeyi tahrip etmeye yönelen yıkıcı güç haline gelmiştir. Bu teolojik düşüncenin Aziz Augustinus'dan geldiğine inanılır; Augustinus, yıkıcı bir güç olan Haset'e karşı yaratıcı bir güç olarak tanımlamıştır Yaşam'ı. Bu bağlamda, Korintoslulara Birinci Mektup'ta da şöyle denir: "Sevgi, haset duymaz."
Erkeklerde de anne göğsüne duyulan haset çok önemli bir etkendir. Eğer güçlüyse ve bu yüzden oral doyum zayıflamışsa, nefret ve kaygılar vajinaya aktarılır. Normalde genital gelişim erkek çocuğun anneyi bir sevgi nesnesi olarak korumasına imkan sağlarken, oral ilişkideki derin bir rahatsızlık, kadınlara karşı genital tutumda ciddi zorluklara yol açar. İlkin göğüsle sonra da vajinayla olan rahatsız ilişkinin farklı sonuçları vardır; genital iktidarın zayıflaması, genital doyuma yönelik zorlantılı bir ihtiyaç, cinsel ilişki düşkünlüğü ve eşcinsellik bunlardan bazılarıdır.
Bazı kadın hastalarımda, çeşitli derecelerdeki cinsel soğukluğun penise karşı huzursuz bir tavrın sonucu olduğunu ve bunun da esas olarak ilksel nesneden kaçışa dayandığını gördüm. Anneyle iyi bir ilişkiden kaynaklanan oral doyum yetisi, genital orgazm yeteneğinin de temelidir (Freud)
1.000 öğeden 21 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.