"Bir insanı tanımak istiyorsan göstermeye çalıştıklarına bak. Çünkü göstermeye çalıştığı şeyler ile gizlemeye çalıştığı şeyler arasında sıkı bir bağ vardır."
Jung'a göre herkes toplumda kabul görmek, sevilmek ve saygı duyulmak için bir persona geliştirir. Bu bizim sosyal maskemizdir.
Toplumun beklentilerine göre iyi bir evlat, başarılı insan, güleryüzlü, fedakar, yardımsever biri olmaya çalışırız. Ama bu kimlik gerçek kimliğimiz değildir. Çoğu zaman derinlerde başka bir "ben" vardır. Persona sahnede oynanılan roldür. Ama sahne arkası bambaşkadır:
Eğer güçlü görünmeği abartıyorsak iç dünyamızda aslında zayıf ve ya kırılgan hissettiğimiz bir yanımız vardır.
En çok övdüğümüz davranışlar gerçekte bastırdığımız duyguların, korkuların, kırılganlıkların kamuflajıdır.
Jungun "gölge" kavramı insanın bilinçaltında bastırdığı, sakladığı ya da kabul etmek istemediği yönlerini ifade eder.
Bunlar genellikle toplumsal olarak kabul görmeyen, kendimizle özdeleştirmeyi istemediğimiz yönlerdir.
Kişi neyi aşırı gösteriyorsa orada bir eksiklik, bir bastırma ya da bir savunma mekanizması vardır. Neyi abartarak gösteriyorsak, onun zıttı genellikle görünmeyen yerdedir.
#alıntı