"Mutluluk erdemin ödülü olmayıp kendisi bir erdemdir. Biz mutlu-luktan tutkularımızı engellediği için haz duymaz; tersine, mutlu-luktan haz duyduğumuz için tutkularımızı engelleyebiliriz." Spinoza
"İnsan, kendi kendisinin efendisi
olup, kendi varlığını yalnız ve yalnız kendisine borçlu
olmadıkça, kendisini bağımsız olarak göremez. Başkasının lûtfu altında yaşayan birisi ise kendisini bağımlı görür. Fakat 'ben", sadece bugününü ve geleceğini değil
yaradılışım dahi başka birisine borçlu gördüğü sürece
bağımlıdır. Hayat, kişinin kendi yarattığı bir şey değilse,
onun kendi dışında geçerli bir nedeni olmalıdır."