Yaşar Kemal'in Anadolu'nun köylerindeki toplum baskısını çarpıcı bir gerçeklikle anlattığı kısa romandır.
Anadolu birçok yerde ticari vb. çıkar kaygılarından, klişenin sorgulanmayıp, devam ettirilmesinden ötürü temiz kalpli, iyi insanların yaşadığı yer olarak tasvir edilmiştir. Bununla birlikte Anadolu için daha birçok övücü sıfatlar kullanılmıştır. Mert, cesur bunlardan bazılarıdır. Fakat gerçeği bu kelimeleri bolca kullanarak değiştiremezsiniz. Anadolu, yukarıda saydığım sıfata sahip insanların yeri olduğu gibi tecavüzcülerin, tacizcilerin, acımasızca işlenen cinayetlerin, bağnazlığın, haksızlığın, köylü kurnazlarının da bulunduğu yerdir. Yani Anadolu birçok olay ve durum gibi doğrudan iyi-kötü diyemeyeceğimiz bir yerdir. İşte bu kitapta bizlere Anadolu'nun görülmek istenmeyen tarafına, madalyonun diğer yüzüne ışık tutuyor. Ve bunu Yaşar Kemal'in o sürükleyiciliğiyle, o sarsan gerçekçiliğiyle, o buram buram Anadolu kokan üslubuyla yapıyor.
Bir çırpıda okuyup bitireceğiniz bir Anadolu "gerçeği" okumak istiyorsanız bu kitap aradığınız kitap derim. Kitabın uyarlama filmi de bulunmaktadır. Ben izlememiş olsam da merak edenler kitabı okuduktan sonra Türkan Şoray'ın hem yönetmenliğini yaptığı hem de başrolünde oynadığı filmi de izleyebilirler.