Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Ali İmran

Reklam

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Protagoras*
Yere ve zamana göre değişmeyen tek yasa doğa yasasıdır, yani doğa tarafından konulmuş yasalardır. Insanin koyduğu yasalar sanılara dayanır ve güçsüzdür, oysa doğal yasa tüm insanlıkla ilgili yasadır. Öyleyse, toplumun içindeki sınıf farklılıkları, ayrıcalıklar, soyluluklar, vb. gibi her değer insanın kendi kendine koyduğu değerlerdir. Oysa toplum denilen oluşumun kendisi insanoğlunun kendi yararı için oluşturulmuştur ve toplumdaki herkes toplumdan eşit olarak faydalanmalıdır. Bu bir insanın en doğal hakkıdır. O yüzden, adalet sadece güçlüye, egemen olana yarıyor da, güçsüze yaramıyorsa, ona adalet denemez. Dolayısıyla, doğal hukuk, her zaman için insanı yarattığı hukuktan daha değerlidir.
Prometheus- Hybris
Prometheus cezasına boyun eğer ve acılar içinde kıvranır, ama o arada ruhunda başka bir duygu daha keşfeder. Bu duygu ona şöyle demektedir: "Ne olursa olsun, yapılan şeyin doğru olduğuna inanıyorsan, sonucuna da katlanacaksın." Bu duygu kibirdir (hybris) ve kibir ona başa gelene dayanma gücü vermektedir. Prometheus'un bütün sanatların anahtarı olan ateş tohumunu insanlığa götürmesi kibir vesilesidir, bu yüzden o da kibrin çilesine katlanmalıdır. O yaptığının doğru olduğuna inanmaktadır, çünkü doğaya karşı savaş açan insanın eline biricik silahını, yani "tekhne'yi (teknik bilgi)" vermiştir, ve "tekhne" doğanın yarattıklarına karşılık insanın yarattığı her şeydir.“ Ders: İlk Çağ Felsefesi, Çiğdem Dürüşken
Reklam
Trajik akıl
Sonucunda ceza çekeceğini bilse bile doğayı kendi hâkimiyetine almak için elinden geleni ardına koymaması, onun trajedisi değil de nedir? Ama insanoğlu buna yazgılıdır, çünkü trajik akıl, akıllı varlık olmanın sonucudur. Yine de bu yazgının artı değeri ilerlemedir ve trajik anlamda acı çekmeden ilerleme olmaz. Ders: İlkçağ Felsefesi, Çiğdem Dürüşken