Halam Wenefrida Marquez, ırmağın öte yanındaki evinin avlusunda bir tirsibalığının pullarını temizlemekle uğraşıyordu, Santiago Nasar'ın eski rıhtımın merdivenlerini inip kendinden emin adımlarla evine doğru yürüdüğünü görmüştü.
"Santiago, yavrum!" diye bağırmıştı. "Neyin var?"
Santiago Nasar onu tanımıştı.
"Beni öldürdüler, Wene hala" demişti.
Ve şimdi ülkedeki yaşama tekrar dönüp bakınca hataları, eksikleri, halkın tümüne yayılan geri kalmışlığı, ulusal gücü yüceltmeyen vasat işleri görürsünüz. Ve içten içe "Vakit çoktan geldi!" diye düşünmelisiniz. Şimdi çalışma zamanı. Öğrenmeli, öğretmeliyiz!