George Orwell kitaplarının insanları dürten, uyandıran etkisini seviyorum. İnsanların farkedemedikleri ciddi konuları öyküleştirerek herkesin kolaylıkla anlayacağı bir hale getiriyor. Bunu daha önce nasıl fark edemediğinize şaşırıyorsunuz. Bu kitapta toplumsal hafızası zayıf olan, az düşünen az eleştiren toplulukların (maalesef biz gibi) nasıl kolaylıkla manipüle edilip akıllarıyla nasıl alay edildiğini çok iyi yansıtmıştır. Boxer gibi düşünmeden yalnızca çok çalışkan olmak, kendine bir hedef edinmek ya da yaşlı Benjamin de olduğu gibi aklını kullanamayanlar içinde tek düşünebilen olmak hiç bir işe yaramamıştır. Bir şeyleri değiştirmek istediğinizde karşınıza düşünmeyen koyun sürüleri çıkıyor ve ezbere sözleriyle zaten düşünmeye niyeti olmayanları da kalabalıklarıyla etkileyip olayı kapatırlar. Bu işe yaramayınca da zorbalıkla (kitapta bu grup köpeklerdi) susturulurlar. Böyle sorgulamadan sürüler takip edildiği sürece biri gider diğeri gelir ama sonuç değişmez.
Bu senaryo kalıbı o kadar fazla durum ve olay da geçerli ki kitap bittiğinde insan merak içinde kalıyor farklı zamanlarda farklı insanlar hep benzeri şeyleri yaşamış ama nasıl sonuç üç aşağı beş yukarı hep aynı olabilmiş. İnsanların düşünmeyi öğrenmesi gerekiyor sanırım her şeyden önce.