Üstesinden gelemediği çelişkilerle başbaşa kalan insan, moral bakımından derinden derine sarsılır ama bunu kimseye söyleyemez, çünkü ona kimse yardım edemez. Bu korkunç bir yer kayması gibidir, tehlikeyi görürsünüz, ama bir şey yapamazsınız.
Ya yeryüzündeki insanlar, trajik bir yanılma ile tarihin ancak bir ' savaşlar tarihî ' olduğuna kendilerini inandırırlarsa? O zaman ta en başından beri yanlış, çıkmaza sürükleyen bir yol tutmuş olmuyor muyuz?