Başımı koyduğum her yerde secde edilen odur.
Dört köşe altı bucakta tapılan hep odur.
Bağ, gül ,bülbül ,sema, sevgili ....
Bütün bunlar bahanedir; yalnız ve asıl maksut hep odur.
Ömer Hayyam gerçektende dörtulkleri çok anlam yüklü bir yazar. Ve 880 e yakın bir yıl boyunca dörtlükleriyle beraber kalıcılığını sağlamış ben dörtlükleri okumadan önce böyle bir yazarın 880 yıla yakın kalıcılığını sağlamış olduğunu daha önceden biliyordum . Nitekim siz bu dörtlükleri okuduğunum zaman Hayyam 'ın şarap 'a duyduğu bu yoğun sevgi ve bağlılık dikkatimi çekmedi değil. Şarap Hayvam'ın Dörtlüklerine ilham kaynağı olmuştur . Aynı zamanda dörltluklerinde sürekli. " Anı Yaşamak"dan yani şimdiki zamanın öneminden bahsetmiştir bu çok hoşuma gitti. Ve hayyam 'ın dörtlüklerini okuduğum zaman ahiret hayatını inkar ettiğini de öğrenmiş oldum . ve asında Hayyam doğulu bir şairimiz . Hayyam batıda insan düşüncesinin gelişmesine yardım ederken doğuda ise ister istemez kapanıp köleleşmesine yardım etmiş. Doğu'da bir uyarıcı diye Batıda bir devrimci diye yorumlanmış . Hayyam ahiret hayatını inkar ettiğini, şaraplar ile içli dışlı olduğunu , öldükten sonra şarap içemeyeceği için üzüldüğünü, sevginin önemini , ve bu dünyaya niye geldiği hakkında anlam veremediğini, elinde olsa gelmek iştemediğini, dörtlüklerini okuduğunuz zaman fark edeceksiniz. Artık kitabi bitirdikten sonra nerde dörtlük görseniz Hayyam ' a ait olup olmadığını eminim ki çok rahat farkedeceksiniz. Kendi ustalığını Dörtlüklerine göstermiş. Kitabın sonlarına doğru Hayyam'ın sürekli şaraplar ile olan sevgisinden ve bağından bensetmesinden açıkçası biraz sıkıldım . Ama ne mutlu düşündüğünü onun kadar rahat söyleyebilene.
#okudum
#Rubailer
Ömer HayyamSabahattin Eyüboğlu