Gazete kutsal bir yer olacağına partiler için araç haline geldi, ticaret aracı oldu ve tipkı diğer ticaret türleri gibi dini imanı yoktur. Blondet'nin dediği gibi her gazete okura onların istediği türden sözler satan bir dükkân oldu. Kamburlar gazetesi olsa kamburların güzelliğini, iyiliğini ve gerekliliğini yazar dururdu sabah akşam. Artık gazete aydınlatmak için değil kanaatleri pohpohlamak için çıkıyor. Bu yüzden bir süre sonra bütün gazeteler korkak, ikiyüzlü, kalleş, yalanci ve cani olacak; düşünceleri, sistemleri, insanları öldürecek, bu sayede de giderek gelişecekler. Bütün akıllı insanların kârı onlara gidecek; kötülük yapılacak ama kimse bundan sorumlu olmayacak. Ben Vignon olacağım, sen Lousteau, sen Blondet, sen Finot; biz Aristides'ler, Platon'lar, Cato'lar, Plutarkhos'un anlattığı adamlar olacağız; hepimiz masum olacağız, bütün suçlarımızdan aklanacağız. Napoléon Konvansiyon üzerinde yaptığı inceleme sonucu ulaştığı olgunun nedenini söylemişti, siz bunu ister ahlaki ister ahlak dışı bulun: Ortak işlenen suçlardan kimse sorumlu tutulamaz. Gazete en korkunç şeyleri yapabilir, ama kişisel olarak hiç kimse kendini bu yüzden lekelenmiş saymaz.