Çok karışık, spoilerlı inceleme.
Fyodor Pavloviç 1 tanesi gayrimeşru olmak üzere 4 oğlu olan yaşadığı yerde neredeyse hiç kimsenin hoşlanmadığı bir adamdır. En büyük oğlu Dimitri ilk karısından oğludur. Katerina adında nişanlısı olmasına rağmen hayatında Gruşenka adında bir sevgilisi vardır. Bu Gruşenka aynı zamanda babasının da aşık olduğu kadındır. İkinci karısından Ivan ve Alyoşa adında iki oğlu vardır. Lizaveta Smerdyaşçaya adında meczup bir kadından Pavel adında bir oğlu vardır. Kendini rezil etmekten hoşlanan, oğullarına gereken babalık görevini yapmaması tam tersine sadece bir babanın değil hiçbir insanın yapmaması gereken şeyleri yapması bu romanın konusu oluşturuyor. Sorumsuzluğu, kadın düşkünlüğü beklenen sonu başına getiriyor. Oğullarıyla olan çatışmalar, derin karakter analizleri, ne istediğini bilmeyen kararsız, bazen bencil bazen aşırı gururlu ve bu gururla beraber hiddetli kişileri okuyoruz kitapta. Elim ara ara gitmedi okumaya ama asıl olay yaşandıktan sonra çok hızlı bir şekilde bitti. Kitapta Fyodor Pavloviç hariç çoğu kişiye zaman zaman üzülüp acıdım. Pavloviç, düzgün bir baba olabilseydi, Dimitri'nin hakkı olan parayı Dimitri'nin sevgilisini(Gruşenka) çağırmak için kullanmasaydı belki de hiçbir şey böyle olmayacaktı. Dimitri'nin sinirleneceğini bile bile o parayı vermedi, sırf kadın düşkünlüğünden Gruşenka'ya bu kadar saplandı belki de oğluna olan nefreti yüzünden de bu kadar taktı o kadına. Herkes en başından beri bir şekilde Fyodor Pavloviç'in ölmesini bekliyordu. En başında da oğlu Ivan istiyordu ama öldüremezdi çünkü kendi çıkarını ve imajını düşünüyordu.Ivan, Smerdyakov'dan ne kadar nefret etse de içten içe konuşlamalarıyla onu işledi babasına duyduğu nefretle. Sonuç olarak Smerdyakov bir şekilde öldürdü ama bütün suç Dimitri de kaldı çünkü