O zamana dek,geçip gidenin dünya olduğunu varsaymıştı;alışkanlıklar,moda,her şey geçip gidiyordu:Fermina Daza'nın dışında her şey.Ama o gece,yaşamın Fermina Daza için de geçmekte olduğunu,kendi yaşamının da,beklemekten başka bir şey yapmadan geçip gittiğini ilk kez bilinçli olarak gördü.
Ağlamak için gözden yaş mı akmalı?
Dudaklar gülerken,insan ağlayamaz mı?
Sevmek için güzele mi bakmalı?
Çirkin bir tende güzel bir ruh,kalbi bağlayamaz mı?
Hasret;özlenenden uzak mı kalmaktır?
Özlenen yakındayken hicran duyulamaz mı?
Hırsızlık;para, mal mı çalmaktır?
Saadet çalmak,hırsızlık olamaz mı?
Solması için gülü dalından mı koparmalı?
Pembe bir gonca iken gül dalında solmaz mı?
Öldürmek için silah,hançer mı olmalı?
Saçlar bağ, gözler silah,gülüş,kurşun olamaz mı?
-Victor Hugo Victor Hugo