Hayat Problem Çözmektir (K. Popper):
Tarihçi Fisher diyor ki, "Bir neslin elde ettikleri, bir sonraki tarafından kaybedilebilir."
Ve kaybedildi de. Onu yeniden kazanmalıyız.
***
Demokrasi asla halkın hakimiyeti olmamıştır, olamaz, olmamalıdır.
Halkın hakimiyeti anlamında bir demokrasi neredeyse hiçbir zaman olmamıştır, eğer olduysa bile, sorumsuz bir keyfiyet hükümdarlığı olmuştur.
Sorumluluk sahibi bir hükümetten yanayım; öncelikle seçmenlerine, ama aynı zamanda, belki de daha fazla, insanlığa karşı ahlaken sorumlu bir hükümetten.
***
Önemli olan, yönetenin "kim" olacağı değil, yönetimin "nasıl" olacağıdır.
Ve asıl nokta: Hükümet kan dökmeden düşürülebilmelidir.
Demokratik bir yönetim biçiminde en önemli şeyin, bir hükümetin kan dökmeden düşürülebilmesini mümkün kılmasında yattığı görüşünü savunuyorum.
Bunun nasıl gerçekleşeceği görece önemsiz görünüyor. Bu kararı, ister seçmenler, ister meclis, ister anayasa mahkemesi yargıçları alsın ama yeter ki çoğunluk kararı olsun.
***
Benim savunduğum türden demokrasi de asla kusursuz değildir. Winston churchill'in alaycı ifadesi buna çok uygun düşer:
"Demokrasi en kötü yönetim şeklidir - denenmiş tüm diğer yönetim şekilleri hariç ."