Gönderi

Türk romanının izleksel (tematik) zenginlik gösterdiği böyle bir zamanda yayımlanır Kuyucaklı Yusuf. Daha romanın ilk cümlesinde farklı bir doğal ve toplumsal coğrafyayla karşılaşacağını anlar okur: "1903 senesi sonbaharında ve yağmurlu bir gecede, Aydın'ın Nazilli kazâsına yakın Kuyucak köyünü eşkıyalar bastılar ve bir karı kocayı öldürdüler". Anlatımın yalınlığı ve katılığı, roman dünyasının olaylarının nasıl bir acımasızlık içereceğini sezinletir. Farklı iktidar ilişkileriyle yüz yüze gelecektir okur. Bu coğrafyada insanal ilişkiler, ister istemez, egemen toplumsal kesimlerin, yani eşraf ve mütegallibenin ekonomik gücünden olduğu kadar bu güç sayesinde edinilmiş bireysel gücün baskıcı uygulamalarından da etkilenir. İyi ile kötü arasındaki savaş, bütün bireysel ve rastlantısal görünümlerine rağmen, son kertede, bu iktidar ve sınıf ilişkileri çerçevesinde meydana gelir. Söylemek gerekir: Arabesk şarkının sözlerinde olduğu gibi, "doğarken ölmüştür" Kuyucaklı. Dokuz yaşındayken anası babası eşkıya baskınında öldürülmüş, Kaymakam Salâhattin Bey tarafından evlatlık edinilmiştir. Nazilli'den Edremit'e atanan Salâhattin Bey, Yusuf'u okula gönderir, kızı Muazzez'den ayırt etmez. Ama Yusuf benliğinin derinlerindeki o yetimlik, dahası evlatlık duygusunu hiç unutmaz. Alttan alta özgür olmadığını sezinler, yaşamını denetleyen, onda hak sahibi olan başkalarıdır: Salâhattin Bey'dir, fabrikatör Hilmi, avukat Hulusi ve hatta analığı durumundaki Şahinde'dir. İçten içe sevdiği Muazzez'i bile özgürce isteyemez, olayların zorlamasıyla kaçırınca Salâhattin Bey tarafından evlendirilir onunla. Yusuf, baskısız, eziyetsiz bir dünyayı arzular içten içe, olayların nedenleri üzerinde derinlemesine düşünmemesine rağmen, son kertede özgür olmak ve dilediğince davranmak ister. Ama hep bağımlı olduğunu görür, başkalarının gücünü üstünde hisseder. Olup bitenler alabildiğine rastlantısaldır ama bu rastlantısallığın altında derin bir nedensellik olduğunu sezinler Yusuf. Fabrikatör Hilmi Bey'in oğlu Şakir'i dövüşünde, Ali'nin ve Muazzez'in ölümünde ve işlediği cinayetlerde hep dillendiremediği bir şeyler vardır. İçten içe değişmektedir elbet Yusuf, karısı Muazzez'in "boğazına yakın yarasına" diker gözlerini ve "belki yarım saat hiç kıpırdamadan bakar". Ne yazık ki, bu yarım saatlik bakma/düşünme süresince aklından geçenleri bilmiyoruz, bilemiyoruz Yusuf'un. Sonra, heybesinden çıkardığı bıçakla toprağı kazar, Muazzez'i yatırır ve üstüne elleriyle toprak atar, gömer onu. Sessizce. Ve "matemini ortaya vurmadan tek başına yüklenir, yeni bir hayata doğru yürür". Ama bu yürüyüş, Hegel'in sözlerini ödünç alarak söylersem yine "değişmemiş ve doyuma ulaşılmayacak bir dünyaya" doğrudur besbelli ki. Hiçbir olayda başkalarıyla iletişim kurmamış, kuramamıştır.
Sayfa 218 - YAPI KREDİ YAYINLARI / Kitabın sonundaki "Bir Yetimin Romanı / Ahmet Oktay" yazısından bir kesitKitabı okudu
·
153 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.