Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

·
Puan vermedi
İnsan kör geçer yaşam yollarından !!
İçimizi kemiren yıkım, insanın iliğine işlemiş olan acımasızlıktır, tümümüz, bu zehirle can vereceğiz. .. İnsan kör geçer yaşam yollarından. Çevremizde bulunan korkunç yoksulluğun ne kadar azını görüyoruz aslında! Körlük, zamanı ve mekânı alt etmeye yarayan bir silahtır; varlığımız tek dayanağını duyularımızla, gerek yapıları, gerekse kapsamları bakımından pek yetersiz olan duyularımızla kavradığımız birkaç kırıntının dışında, sonsuzluğa dek uzanıp giden bir körlükte bulur. Evrende egemen olan kuram, körlüktür. Körlük, birbirlerini görmeleri halinde beraberlikleri düşünülemeyecek nesnelerin ve yaratıkların yanyana bulunabilmelerine olanak tanır. Zamanın artık çekilmez olduğu, taşınması olanaksız bir yüke dönüştüğü noktada koparılabilmesi, ancak körlüğün yardımıyla düşünülebilir.
Elias Canetti
Elias Canetti
Yazarın iki yıl üzererinde çalıştığı ilk eseri
Körleşme
Körleşme
dir. (1930-1932) Bu eseri yazdığında yazar henüz 26 yaşındadır. Roman üç bölümden oluşmaktadır. .Dünyasız Bir Kafa .Kafasız Bir Dünya .Kafadaki Dünya .. Romanın içeriğine gelince kapitalist ve sömürü düzenine eleştiri, entellektüel çevrenin sömürüye kayıtsızlığı, engellenemeyen bencillik; maddeye, paraya, şan, şöhrete giden yolda her türlü düzenbazlık ironik bir ifade ile yer yer komediye kaçacak şekilde, aşırı uçlarda ve birbirinin zıttı, karikatürize edilmiş karekter aracılığıyla okuyucuya aktarılmıştır. Tüm karekterlerin birbirini tutmayan, birbiri ile çarpışan, birilerini sömürmeye yönelik hesapları vardır. Her birinin eli diğerinin cebinden bir şeyler aşırma çabasındadır. Yalan, hile, sahtekarlık, aldatma, .. İnsani duyguların da sonuna kadar sömürüldüğü eserde sevebileceğimiz karekter hemen hemen yok gibidir. Olamaz bu kadarı da diyebileceğimiz eseri okurken eserin baş karekteri Kien için üzüleceğiz. . Romanın ana karakteri Kien Çin dili ve edebiyatı uzmanı bir dilbilimci bir filologdur. Doğu kültürü alanında uzmanıdır. Kendisine, dünyadan soyut, yirmi beş bin kitaptan oluşan kütüphanesi ile fildişi kulesi bir düzen kurmuştur. Önemsediği tek şey kitapları ve bilimsel çalışmalarıdır. Ona göre bir kitapçı, bir kraldı. Bilim ve hakikat, eşanlamlı kavramlardı. Kişi, öteki insanlardan uzaklaştığı oranda hakikate yaklaşırdı. Günlük yaşam, yalanlardan kurulu yüzeysel bir düzendi. Yanından geçenlerin her biri yalnızca bir yalancıydı. Kitleyi oluşturan kötü oyunculardan hangisinin yüzü çekici gelebilirdi ki ona! Tek bir tutkusu vardı: Tüm yaşamı boyunca; gerçekte ne ise, o olarak kalmak; kendi kişiliğini salt bir ay, ya da bir yıl süreyle değil, ama ömrünün sonuna dek yitirmemek. İnsanın -eğer varsa- kişiliği, dış görünüşünü de biçimlendirmekteydi. Kien kitaplarından ayrılmak zorunda kalışını, yeterince körlük saydı. Ve Kien "Yalnızlık mı? Ben yalnızım, öyle mi? Peki ya kitaplar?" derdi. Hayatını bu düzlem üzerinde kuran Kien, evinin hizmetçisi ve kitaplarının bakıcısı, koruyucusu Treise ile kitaplarına gösterdi hassasiyet nedeniyle onu bir şekilde onure etmek için evlenmesiyle fildişi kulesi tuzla buz olur. Ki Treise okuma yazma bilmez, içten pazarlıklı, düzenbazdır. Niyeti Kien in mal varlığını son kuruşuna kadar kendi hesabına aktarmaktadır. Dünyada olup bitenlerden bihaber Kien olup bitenleri anlamlandırma yeteneğinden yoktur. Sonuç olarak Treise emeline kavuşmuş, Kien evden ayrılmıştır. Bu bölüm
Körleşme
Körleşme
de Dünyasız Bir Kafa özeti niteliğindedir. İkinci bölüm Kafasız Bir Dünya *Akıllıların yapmaktan korktuğu işlere aptallar saldırırdı. Bilmediği bir dünyada sokakta ya da otel odalarında yaşamak zorunda Kien in yolu başta Cennetin Yıldızları da yaşayan cüce karekter FİSCHERLE ile kesişir. Fischerle kötülüğün, çirkinliğin, her türlü sahtekarlık ve ahlaksızlığın vücut bulmuş timsalidir. Ve kendi gibi yüzleri persona ile maskeli, dilenci, satıcı körlerden kurduğu çete ile Kien i kuşatma altına alır. Dış dünyaya uyum sağlamak konusunda bir çocuk kadar korunmasız olan Kien Fischerle ve çetesinin elinde oyuncak olur. En sonunda kendini hırsızlık suçundan polisin elinde bulur. Ve bu süreçte Fischerle tarafından Treise nin öldüğüne inandırıldığı için( Bu orada Kien,Treise nin ölmesini istemekte ve dilemektedir.) Treise nin hayaleti ile savaşmaktadır. *İster kâhya, ister eş ya da isterse hizmetçi olsun, ve her ne pahasına olursa olsun, kadınlardan uzak durmak gerekti. Sömürü düzeni, hayalperest aynı zamanda şan, şöhret ve zenginlik düşkünü Fischerle ile komedi ve trajediyi varacak şekilde uç noktalarda, okuyucuyu rahatsız ve huzursuz edecek şekilde zirve yapar. *Ganimet peşinde koşanlar, dünyamızın hâzinelerine giden yolun en iyi kılavuzlarıdır. *"Vatanınızdan koparılıp yeryüzünün dört bir yanına saçılmak, birer köle gibi, değeri biçilen, ellenip yoklanan, alınıp satılan, kendisiyle tek söz edilmeyen, sesi ancak hizmetlerini yaptıkları sırada, o da yarım kulakla dinlenen, hiçbir zaman ruhlarına inilmeyen, sahip olunan, ama sevilmeyen, olduğu yerde çürümeye bırakılan, ya da alındığından fazlasına bir başkasına satılan, kullanılan, ama hiçbir zaman gerçek niteliğinin ne olduğu araştırılmayan köleler gibi yaşamak ister misiniz? O halde elinizi kolunuzu bağlayıp atın kendinizi düşmanın kucağına! . Okuma-yazma bilmeyenler arasında para her şeyin, dostluğun, iyiliğin, kültürün, gücün ve sevginin en iyi kanıtı sayılır. . İnan ki, hiçbir ölümlü insan, ağırlığınca kitap kadar etmez!" İster gülsünler, ister ağlasınlar, hep maske vardı yüzlerinde; iyileşmeleri olanaksızdı ve tümü de korkaklıkta birbirlerinden aşağı kalmıyorlardı;.. .. Üçüncü bölüm Kafadaki Dünya Bu bölüm her ikisi de bilim adamı olan ve aslında düşünsel ve duygusal anlamda birbirlerini tamamlayan ancak zıt karekteli biri dünyaya sırtı dönük diğeri açık iki kardeşin düşünsel savaş verdikleri bölümdür. Ki bu bölümü okurken fikir, düşünce, felsefe anlamında iki kardeş beyin fırtınası yaşatır. Ancak kadınlar hakkındaki düşünceleri doğu hikayeleri, hayvanlar alemi ve Yunan tanrıları arasındaki savaşlardan örnekler verilerek anlatılır. Ki bu bölümü okurken modern dünyanın kadınları rahatsız ve huzursuz olacak diye düşünüyorum. *Kadınlar felakettir, insanlığın ruhuna kurşun gibi çökmüş bir ağırlıktır yalnızca.Görevini ciddiye alan herkes, bu ağırlığı silkip atmak zorundadır, yoksa yazgısı yıkım olur. . Hastanı önce karısından kurtar! . Ben, tüm hayvanların en acımasız ve en çirkini olan örümceği kadınlığın simgesi sayıyorum. . İkinci ve üçüncü bölüm karekterlerinden biri olan KAPICI Benedikt Pfaff .. Tam bir düzen adamı olan Pfaff romanın diğer bir karekteridir. Emekli polis memuru olan Pfaff kadın düşmandır, çıkarcıdır, paralı askerdir. Dönüş sanatı ustasıdır. Kien in varlığında Kien i Treise ye karşı korur ve savunurken, yokluğunda Treise ile evlenmiştir. .... 'İnsan her zaman kendisini kitleden ve onu oluşturanlardan korumasını bilmelidir. Yüzdeki ifade, her şeyin anahtarıdır. Bir insan hakkında kafanızda biriken bütün soruların karşılığını onun yüzünü okuyarak bulabilirsiniz!". . Gerçek aşk, hiçbir zaman yatışmak nedir bilmez ve daha eskileri tümüyle ortadan kalkmamışken, yeni dertlere kaynaklık eder. . "İster her şeye sahip olmayı dileyin, ister hiçbir şey istemeyin, siz de, ne denli küçük olursa olsun, bir iyi niyet belirtisinin değerini bilin." Evet, insan düşlerde istediğini yapabilirdi, ama insanın gerçek kişiliği de ancak düşlerde belli olurdu. . "İnsanlar, bir kafanın içinde ne denli görkemli bir evrenin saklı olabileceğini kestiremiyorlar." . Adına yaşama kavgası denen kavgayı, karnımızı doyurmak ve sevebilmek uğruna olduğu kadar, içimizdeki kitleyi öldürmek uğruna da veririz. . 'İnsanlar hastalandıklarında ve ölümün eşiğine geldiklerinde, delilere çok benzerler' . Gün geçtikçe bilime daha çok, aşkın yerini hiçbir şeyin dolduramayacağına da daha az inanıyorum! . Buda, Konfüçyüs öğretileri ,Kant Hegel, felsefesinden açılımlar veren, her karekterin kendi gerçeğinden başka diğerine kör olduğu, körleşmeyi ironik, komik ve sonucunu trajedik boyutta işleyen
Elias Canetti
Elias Canetti
,
Körleşme
Körleşme
ile edebiyat dünyasında haklı, gururlu yer edinmiştir. Her okurun belki sevemeyeceği ama edebiyat severlerin okumak isteyebileği eseri kitapsever okuyuculara tavsiye ederim.
Körleşme
KörleşmeElias Canetti · Sel Yayıncılık · 20213,541 okunma
··
4.319 görüntüleme
Gncokuyor okurunun profil resmi
Çok güzel bir inceleme Sevgi Hanım, elinize sağlık🍀
Hayat Bu
Hayat Bu
dediğiniz gibi dev bir eser, detaylandırmadan incelemek mümkün değil...
Sevgican okurunun profil resmi
Gncokuyor
Gncokuyor
Sizin ve takip ettiğim bir kaç okuyucu arkadaşımın incelemelerini referans alarak okudum. Teşekkür ederim vesile olduğunuz için.. Sevgiyle 💐📚
Bu yorum görüntülenemiyor
Hayat Bu okurunun profil resmi
Severek okumuştum. Ve böyle dev bir eser için benim yorumuma spoiler uyarısı yapanlar utansın! Kaleminize sağlık
Sevgican okurunun profil resmi
Spoiler* uyarısı için haklı olabilirsiniz. Ancak bu eser için -siz de okuduğunuza göre - kurgu, içeriği, barındırdığı karekter, olayların seyri bakımından farklı bir kategoride bulunduğundan okuyucuyu, ne okuyacağı ile ilgili yanıltmamak için az çok açıklayıcı bilgi vermek gerekir, diye düşündüm. Ah, çok güzel bir eser, mutlaka okuyun, tavsiye ederim. şeklinde yoruma güvenek başlayan kimi okuyucuların eseri yarım bırakmaları muhtemel.. İyi okumalar dileklerimle yorumunuz için teşekkür ederim
Hayat Bu
Hayat Bu
📚
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.