Spoiler <3
Puan vermedi·413 syf.··
2023 5. kitabı
·
19 günde okudu
·
Okunma: 18 Ocak 2023 20:39
Düşünce suçmudur? Zamanımızın şartlarında bu soruya ne yazık ki evet cevabı vereceğim. Geçmişten günümüze bu konuda hiçbir şey değişmedi. Değişmeyecektir de.. biz bu kafayla devam ettiğimiz sürece. Yazık... Eğer şahsi fikrimi merak ediyorsanız da şunu söylemeden de geçemeyeceğim "Düşünce suç değildir, eyleme geçmediği sürece" * Bu şekilde incelemeye başlamamın sebebi kitapta Abutalip'in de düşünce suçundan hapsedilmesi. O satırları okurken Feride Çiçekoğlu ' nun Uçurtmayı Vurmasınlar kitabını anımsadım. Orada da düşünce suçundan yargılananlar konu edilmişti. Kitapta anlatılacak o kadar çok mesaj var ki anlatsam yeniden bir kitap yazmam gerekir. Mümkün olduğunca incelemeyi kısa tutacağım <3 * Bu yerlerde trenler doğudan batıya, batıdan doğuya gider gelir, gider gelirdi... Bu yerlerde demir yolunun her iki yanından ıssız, engin, sarı kumlu bozkırların özeği Sarı-Özek uzar giderdi. Coğrafyada uzaklıklar nasıl Greenwich meridyeninden başlıyorsa, bu yerlerde de mesafeler demir yoluna göre hesaplanırdı... Kitap bozkırın çorak topraklarından öyle güzel bahsetmişki sanki oradaymışsınız gibi bir his veriyor size. Kitapla ilgili en büyük artım galiba Toprak Ana ' dan sonra okumam olacak. Toprak Ana kitabında 2. Dünya Savaşı öncesi ve savaş sırası anlatılırken Gün Olur Asra Bedel kitabında savaştan sonra insanların ayakta kalabilme hikayesini anlatıyor birbirinin devamıymışçasına. Kitapta içten içe Stalin'e ve politikalarına karşı bir nefret var. Haksız da sayılmaz. Sovyet politikası ile Stalin; Orta Asya bölgelerindeki birçok yeri kendi himayesi altına alıp o bölgeleri kendi çıkarları doğrultusunda ve bunun sonucunda başka coğrafyalara yayılmak amacıyla kullanmıştır. O dönem içerisinde Orta Asya bölgesine Rus Türkistan'ı denmiştir. Bu bölgelerden bir tanesi de Kazakistan olmuştur. Sovyetlerin asıl amacı o bölgedeki Kazaklara ait tüm kültürel mirası yok edip Slav kültürünü empoze etmeye çalışmaktı. Karşı çıkan ve direnen kişileri de idam ediyorlar. Kendilerince onlara bir şekilde iftira atarak hapsediyor ve sonrası çok da zor olmasa tahmin etmek... Sovyet askerleri için bu çok da zor olmasa gerek. Aytmatov bu olayı kitapta şöyle anlatıyor içime işlemişti sözleri “Elinden malını mülkünü, varını yoğunu alsalar, bundan ölmezsin. Ama senin onurunu kırar, ruhunu öldürürlerse, işte buna çare yoktur” tıpkı Abutalip'e iftira atılması gibi. Yapmadığı şeylerle suçlanıp hapsedilmesi ve sonucunda da ölüm. Abutalip'in sorgusu sırasında Sovyet askeri özellikle vurguluyor çocuklara eğitim verilirken ilk ne öğrettiniz. Sırf çocuklara Stalin öğretilmedi diye çok sinirleniyorlar hatta Yedigeyi dinlemiyor bile tek düşündüğü birini suçlayarak alacağı terfi, ne iğrenç. * Gelelim şimdi de kitaptaki sosyalizm eleştirisine. Kitapta açık açık bir Sosyalizm eleştirisi görüyoruz ''Orman Göğsü'' gezegeninde yaşayan toplumun gerçek sosyalizmi yansıttığını düşünüyorum ve Stalin içten içe sosyalizme karşı. (Ne kadar ben sosyalizmin öncüsüyüm dese de) Uzaya gönderilen Parite 1-2 ve Parite 2-1 kozmonotlarının Orman-Göğsü gezegeninden bahsederken orada Devlet ve Savaş diye bir kavram olmadığını :'( anlattıklarında dünyaya gelip onlarla tanışmak istediklerini söylediğinde sözde sosyalist Rusya¿ ve kapitalist Amerika tarafından kabul görmüyor. Parite 1-2 ve Parite 2-1' in kesin bir kararla dünyaya dönmemesi için bir takım planlar yapıyorlar ve aradaki bağlantıları keserek astronotların dünyaya gelmesini engelliyorlar. Gelirlerse oralardan bahseder korkusuyla. Halkın bilinçlenmesi işlerine gelmez nede olsa. * Bir diğer konu ise Mankurtlaştırma Cengiz Aytmatov bizi bu kelime ile ilk olarak tanıştıran kişi. Böyle bir canilik evvelce zaten vardı sadece adı konmamıştı. Juan juanlar (Moğollar) kendilerine esir düşen insanların kafa derilerini sıyırarak devenin derisini geçiriyorlar ve çöle salıyorlar amaçları kendilerince mankurt/robot yaratma çabası. İnsanların çoğu bu sayede ölüyor. Ölümü açlık susuzluktan değil de kafadan çıkan tüylerin yeni deride bir boşluk bulamayarak beyne batıyor olması... ortaya çıkan sonuç ise içi saman dolu bir korkuluk! Kısacası Juan juanların eline düşmektense kendinizi öldürmeniz daha iyi. Bu Mankurt olayını ilk olarak tarih hocamdan duymuştum. Ayrıntılı okuma fırsatını ise bu kitapla yakaladım. Keşke böyle bir iğrençlik olmasa da bende öğrenmek zorunda kalmasaydım. Bunun için o kadar üzgünüm kii.. Bu Mankurt olayını Fedailerin Kalesi Alamut kitabındaki Hasan Sabbahın Fedai olayına benzetiyorum. Tek farkı orada uy*şturucuya bağlı geçici bilinç kaybı varken burada kendi adını dahi hatırlamıyorsun tıpkı yeni doğmuş bir bebek gibi. * Bu arada bu kitabı okuduktan sonra mutlaka Cengiz Han'a Küsen Bulut kitabını da okuyun. Kitaptaki Abutalip'in tutuklandıktan sonra hayatının devamı bu kitapta yer alıyor. Cengiz Aytmatov , Gün Olur Asra Bedel kitabını yayımlayacağı zaman bazı siyasi nedenlerden ötürü o bölümü çıkartmak zorunda kalmış. Sonradan ekleyemediği için de yeni bir kitap olarak yayımlamış. Çoğu ayrı bir kitap zannediyor ama devam niteliğinde. * Aytmatov’un yüklendiği bu derdi, George Orwell ’ın yazdığı 1984 eserinde geçen bir alıntı ile desteklemek istiyorum. “Bilinçleninceye kadar asla başkaldıramayacaklar,ama başkaldırmadıkça da bilinçlenemezler.” "Sürçülisan ettimse affola <3"
1000Kitap
Gün Olur Asra BedelCengiz Aytmatov · Ötüken Neşriyat · 202656,1bin okunma
··1 alıntı·
8,5bin Gösterim
7 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
Mankurtlastırma günümüzde kılık değiştirmiş,diyebilir miyiz?
Mü Va
Gönderi Sahibi
Bence diyebiliriz. Hatta şöyle söyleyeyim önceleri zorla yapılan bu işte şimdi kurbanlar kendi isteği ile oluyor
Bu kitap benim de şu an okuduklarım içinde her ne kadar okumaya biraz ara versem de. İncelemenizin tamamını okumadım ki içerisinde kitaba dair detay varsa diye. Yazarın okuduğum 3. Kitabı olacak ve henüz yazarın kitapları ile ilgili olumsuz bir yoruma rastlamadım. Toprak Ana'yı önce okumanın avantaj olduğunu yazmışsınız ben de onu okumuş bulunmaktayım. İnceleme için emeğinize sağlık. Kitabı bitirince tamamını tekrar okuyacağım. :)
Mü Va
Gönderi Sahibi
@Anisam Rica ederim ne demek her zaman ☘️🌼 ben teşekkür ederim değerli düşüncelerinizi paylaştığınız için 🤗
Çok bilgi dolu bir inceleme olmuş. Öncelikle emeğine sağlık. Bu kitabı hep merak etmişimdir. Bir gün mutlaka okuyacağım. İncelemeye tekrar dönecek olursam gerçekten daha da merak uyandırdı, incelemede o kadar büyük emek görüyorum ki kitabı okumasam olmayacak gibi. Eksik kalacak gibi. Zaten merakım vardı daha da arttı. Ayrıca bilinçlendirme açısından vurgu yapmanız da takdir edilesi. Tekrar kaleminize sağlık😊👏🌹
Mü Va
Gönderi Sahibi
Harika bir yorum kaleminize sağlık 👌
Mü Va
Gönderi Sahibi
Teşekkür ederim beğenmenize çok sevindim ❤️
çok güzel bir inceleme olmuş elinize sağlık :)
Mü Va
Gönderi Sahibi
Aybala ‪ᥫ᭡ teşekkür ederimmm 🙏❤️😃
Reklam
Ben de kitabı yeni bitirdim ve gerçekten de harika bir inceleme yapmışsınız. Emeğinize sağlık.
Mü Va
Gönderi Sahibi
Değerli yorumunuz için çok teşekkür ederim 🙏 incelememi beğenmeniz beni çok mutlu etti 🌼 😇