Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

168 syf.
8/10 puan verdi
·
24 saatte okudu
(Bakara suresi 30 ):Bir zamanlar Rabb'in meleklere: "Ben yeryüzünde bir halife yaratacağım" demişti. (Melekler): "A!.. Orada bozgunculuk yapacak ve kan dökecek birisini mi yaratacaksın? Oysa biz seni överek tesbih ediyor ve seni takdis ediyoruz" dediler. (Rabb'in): "Ben sizin bilmediklerinizi bilirim." dedi. Bu ayetler hep düşündürmüştür beni. Çünkü o meleklerin sorduklarını ben de soruyorum. Bu soruyu bir insan olarak soruyorum üstelik. Bu sorulara daha fazla soru ekleyerek soruyorum. " Bu dünyada iyilik ve düzen istiyorsa Rabbim neden müdehale etmiyor? Bunca tecavüz, katillik, taciz, acımasızlık,savaş,terör,haksızlık,açlık,safalet...vs varken neden müdehale etmiyor?" Eminim ki bu soruları benim gibi birçok kişi sormuştur.Hatta ulaştığı sonuç belki de yaratanı inkardır.Hatta ve hatta " Bu dünyada yaşanılmaz o halde en iyisi ölüm." diyerek kendini infaz da olabilir. Peki Rabb (Tanrı) müdehale etseydi acaba biz insanlar bu durumdan memnun kalabilecek miydik? Bu sefer de seçim hakkı tanımadığı için sorgulamaz mıydık? Tanrı' ya inanmayan bir kişi bile böyle bir müdehaleden hoşlanmazdı zannımca. İnsanı insan yapan seçimleridir. İyi ya da kötü... Yanlış ya da doğru... Önemli olan kendi karar vermiş olması. İnsanı hayvan ve melekten ayıran şey yaptığı bir hareketinde kendi güdülerinden çok iradesini kullanmasıdır. İnsanı hayvandan daha aşağı ya da meleklerden daha üstün kılan şey bu iradedir işte. Dünyaya hiçbir hayvan insanların verdiği zararı vermemiştir. Aslında dünyanın imtihanı insanladır. İnsan öyle bencil,öyle acımasız, öyle vahşidir ki hayvanlar daha üstündür böylelerine göre. Hiçbir hayvan bir hayvan sürüsünü bombalamaz, onlar üzerinde acımasız deneyler yapmaz, burası benim alanım diye hiçbir sürüyü katletmez, herşey benim hizmetimde demez. Fakat insan,bir hayvandan daha aciz olan insan,doğduğunda yürümeyi dahi beceremeyen insan dünyaya meydan okur! Savaşlar yapar katleder, bilimsel deneyler adı altında eziyetler eder. Kendinden olmayanı, hatta kendi düşüncesinden olmayanı dışlar.Bunun için savaşmaktan, masumları katletmekten çekinmez. Bütün dünya kaynaklarını sadece kendisine aitmiş gibi bencilce kullanır.Hayvanların yaşamaya çalıştığı ormanları beton yığınlarına dönüştürür, sonra hayvanların sokaklarda başıboş dolaştığından şikayet eder onları da katleder. Hayvanlar yemek için öldürürler peki insanlar?! Çanta,ayakkabı,kürk,krem... için öldürür. Hatta bu vahşeti engellemeye çalışan, bunları insanlığın vicdanına duyurmaya çalışan kendi cinsindekileri bile öldürür. Demek ki insan hayvandan daha aşağı adi bir yaratığa dönüşebilir. Ve bu vahşet her insanın kanında dolaşır. En iyi dediğimiz insanların bile kanlarında... İşte bu damarlarda dolaşan vahşete rağmen, hayvani duygulardan daha aşağı duygulara rağmen insan, bu vahşeti durdurabiliyorsa, dizginleyebiliyorsa, üstelik meleki duygularla hareket ediyorsa insan meleklerden üstün olur. Bu sebeple benim Rabbim: "Ben sizin bilmediklerinizi bilirim." dedi meleklere. Çünkü bütünüyle kokuşmuş bedenden bir eser yarattı. Adına insan dedi. Şeytan burun kıvırdı. "Kokmuş çamurdan eser de yapsan o kokmuş çamurdur." dedi. "Secde etmem!" dedi. Şeytan oldu. Şeytan cennetten kovuldu ve dedi ki "Senin istediklerini yaptirmayacağım göreceksin, onu yoldan çıkaracağım.Ona kokuşmuş çamur olduğunu hatırlatacağım, hayvandan da daha aşağı olacak; senin istediğin gibi melekten üstün olmayacak!" O gün bugündür şeytan bize kokuşmuş taraflarımızı gösterdi. Peki Rabb ne dedi: "O'nu yoldan çıkarsan da o tevbe ettiği müddetçe, hatasını anlayıp meleki duygularla hareket etmeye çalıştıkça, beceremese de iyiliği yaymaya ve yapmaya çalıştıkça ben onu en iyi mükafatla mükafatlandıracağım.Benim görmek istediğim kokuşmuşluğuna rağmem meleklerin yaptıklarını yapabilmesi." Şimdi soruyorum sizlere? Rabb mı acımasız insanlar mı? Benim cevabım: İnsanlar! Rabb onun acziyetinin farkında ve mühlet veriyor, hemen cezalandırmıyor. Peki insanlar ne yapıyor?! İnsanları geçmişleriyle, hatalarıyla, düşünceleriyle yargılıyor. Hatasından dönebilme ihtimalini hiç yakıştıramıyor. Ne kadar iyi olmaya çalışsa da kötü diye yaftaladığı kişinin insan olmasına fırsat tanıyamıyor. Bir ara https://1000kitap.com/Akay12 arkadaşımız bir iletisinde soru sormuştu:"Kişinin Suç İşlemesine Birey mi İter ? Yoksa Toplum mu İter ? Neden ?" #17153384 diye. Bu kitapla bireyi suça bazen toplum itebilir cevabına da ulaşmış oldum. Bu söylediklerim yanlış anlaşılmasın katlin,tecavüzün,terörün (kesin delillerle ispatlandığı takdirde ki bu günümüz teknolojisiyle pekala mümkün) cezası Rabb tarafından belirlenmiş: Ölüm! Fakat bu durum o kadar ince bir durumdur ki iftira gibi bir detay da sözkonusu. İnsanların kanunlarının yetersiz kaldığı yerde yüce mahkemenin devreye gireceği düşüncesi bile rahatlatıyor insanı. Sonsuz cennet ve cehennem fikri... Kahramanımızın yaşadıkları tam da yukarıdaki düşünceleri onaylar nitelikte. Dışardan bir müdahalenin nasıl sorunlar getirebildiğini görebilmek için okunmalı bu kitap. Puanlamaya gelince 4 puan kırmak istedim çünkü dili ve anlatımı çok rahatsız ediciydi. Sonra haksızlık etmek istemedim 2 puan kırdım çünkü kötülük ancak bu şekilde anlatılabilirdi. Okumak ya da okumamak size kalmış. Az çok alıntılardan anlaşılır diye düşünüyorum.
Otomatik Portakal
Otomatik PortakalAnthony Burgess · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 200991,6bin okunma
··3 alıntı·
3 artı 1'leme
·
41,5bin görüntüleme
Zeynep okurunun profil resmi
Çok güzel bir inceleme yapmışsınız. Başta ben de çok rahatsız oldum kitabın pervasız dilinden. Bu kadar detay... Kadına şiddet için farkındalık yaratayım derken onu özendiren diziler gibiydi. Kötüye empati kurma fikri bile rahatsız edici. Yine de... Sorguluyor insan kendini. İnsan oluşunu ve Tanrısını. Kitabı bir kütüphaneden aldım üstelik, eskiceydi. En sonuna biri "Her insan günahlarını saklayabildiği kadar iyidir." yazmış. Biraz düşününce... Günahların saklanmadığı bir merci var ve bunu bilmek insana emniyet veriyor. İnsan kendi fıtratını temiz tutarsa eğer kötülüğün sonucunda bir canlının hatta tabiatın ne kadar incineceği acısını ta içinde duyuyor. İşte bu sebeple duruyor. Özetle kitap ufuk açıcıydı her şeye rağmen, ama incelemenizi okumak tamamlayıcı oldu benim için. Teşekkür ederim, ellerinize sağlık.
Meltek okurunun profil resmi
İncelemeniz çok yerinde çok güzel olmuş. Yorumlar da zira öyle. Bana da çok sevdiğim Nazan Bekiroğlu'nun Lâ kitabından bir bölümü hatırlattı: "Bir yanın karanlık senin, bir yanın ışık Bir yanın melek kanadı, bir yanın şeytan ıslığı Bir yanın çamur beden, bir yanın kutsal ruh Bir yanın iyiliğe açık, bir yanın iyiliğe kapalı Tek başına ne duru iyilik ne de saf kötülük sensin. Ne baştan ayağa cennetsin ne de tümüyle cehennemsin. Aynı anda birbirine zıt iki şeysin. İçinde iyiliği ve kötülüğü besleyip büyütecek yeteneğe aynı anda rastlayacaksın. Hataya da sevaba da aynı derecede ehliyetli olacaksın. Bir yanın yükselmeye çekecek seni, bir yanın 'düştükçe düş' diyecek. Zirvelerle çukurlar arasında gidip geleceksin. Ama. Bu ikilik kabahatin değil senin mahiyetin. Üstünlüğün, zayıflığın olan bu şeyde. Tepeden tırnağa çamursun Âdem ilk bakışta. Toprağın topraklığına batmış gibisin. Ama bu halinle kıymetlisin. Çünkü; bu halini aşabilirsin. İçindeki kutsal ruha sahip çıkabilirsin. İşte o zaman melek değil ama melekler gibisin. Ve ey Âdem unutma, böyle bir tartıda melek gibi olmak melek olmaktan ağır çeker. Çünkü sen o iki şey arasında özgür irade- bilinçli seçimsin. "
Mathmazel okurunun profil resmi
Çok hoşmuş nazan bekiroğlu severim ama nasip olmadı Lâ okumak. En kısa surede insallah. Tesekkurler
Haruni okurunun profil resmi
Basit bir varlık olan bizler bile şuan harıl harıl "yapay zeka"lı robotlar yapmaya uğraşıyoruz. Kendi iradeleri olsun, davranışlarını kendileri düşünerek yapsınlar diye uğraşıyoruz. İnsanoğlu neden sadece bizim programladığımız "iyi" şeyleri yapabilen klasik robot üretmekle kalmayıp, yapay zekaya kafa yoruyorlar. Bu düşünce bile yaradanı bu konuda eleştirmemizi saçma kılıyor bence. Zaten sadece "iyi" irade kullanabilen varlıklar da (melekler) yaratılmış. Yaradan, insanları daha üstün yarattım derken, serbest iradeli yaratılmamızın olumsuz değil olumlu görülmesi gerektiğinin ipuçları veriyor. Bunun üzerine iyiyi ve kötüyü tanımlayan rehberler vererek, yine iyiyi yapmamızı emrediyor. Bir de üstüne iyiyi yapanlar, daha sonra ödül kazanıyorlar. Buna rağmen kötüyü seçenler varsa da sonuçlarını göze alıyorlar demektir.
Mathmazel okurunun profil resmi
Bugun ben de bu konuda konuşmuştum. :) isabet oldu
1 sonraki yanıtı göster
Waterlelie okurunun profil resmi
Kitabın 23.sayfasındayım. Çok gerildim. Hangi akla hizmet aldim ki bu kitabı diye kızıyorum kendime. Incelemelere bakıp devam yada tamam dedim. Yorumunuz merakımı artırdı. Paylaşımınız için teşekkürler.
Oguzhan A okurunun profil resmi
Bakara-38-(Allâh) dedi ki: "Ey Âdem, bunlara onların isimlerini haber ver." (Âdem), bunlara onların isimlerini haber verince (Allâh): "Ben size, ben göklerin ve yerin gayblarını bilirim, sizin açıkladığınızı ve içinizde gizlemekte olduğunuz şeyleri bilirim, dememiş miydim? dedi. Meleklerin açığa vurdukları şey neydi? "Orada bozgunculuk yapacak ve kan dökecek birisini mi yaratacaksın? " Peki içlerinde gizlemekte oldukları neydi? "İnsanların iradeleri ile meleklerin dahi üstüne çıkabilme olasılığı." Muhteşem tespiti için Jeffrey Lang'a burada tekrar dua ediyorum. Bu matematik profesörünün yukarıda belirttiğiniz saiklerle ve aynı soruyu sorarak ateist olmuş iken nasıl Kur'an ile müslüman olduğunu anlattığı videosunu youtube'da bulabilirsiniz.
mithrandir21 okurunun profil resmi
Benim aklında başka bir soru daha var, Allah bize özgür irade vermeseydi, içimizde kötülük yapacak hisler olmasaydı acaba seçim yapma hakkımız yok diye sorgulama yapabilir miydik? Yani bu sorgulamayı yaparız dediğimiz şey şu anki özgür irademizin bir etkisi olabilir mi? Özgür irademiz olmasaydı sanki bu şekilde bir sorgu yapamazdık gibime geliyor.
Mathmazel okurunun profil resmi
Özgür irademiz oldugu için de inkar dahi edebiliyoruz ve mudehale etmiyor :)
4 sonraki yanıtı göster
꧁ İzzeddin el Kassam ꧂ okurunun profil resmi
Aynen, Adı üstünde dünya imtihan dünyası. - Sınıfta sınava giren öğrencilere öğretmenin müdahale ettiği nerde görülmüş. Sınavın ruhune aykırı. - Eğer Allah bu dunyada mudahale edecek olsaydi. Mahşerin, Ahiret yurdunun bir anlamı kalmazdı.
selsincs okurunun profil resmi
Karakterimiz çevremize, yaşadıklarımıza ,yediğimiz yemeklere dinlediğimiz şarkılare ve daha bunun bir çok etkene göre sekillenirken seçim dediğiniz nedir ki?Yaptığımız her hareketin bir açıklaması vardır,bilim bunu söyler. Bir inançsız olarak kadere inanıyorum,seçim dediğimiz şeyin insanın avuntusu olduğunu düşünüyorum.Dünyanın en iyi insanıyla en kötüsünün arasında fark göremiyorum. Insanı yaptıklarından dolayı dışlamakla,ten renginden dolayı dışlamayı eşit görüyorum. Ve bilsem de bunları yine de yaptıklarından dolayı insanları suçladığım oluyor,ben de düzenin bir parçasıyım.
61 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.