Gönderi

Schimmel'e göre dînî alanda, özellikle zâhidler ve mistikler içinde kadınlar hakkında kullanılan çoğu hürmetsiz ifâdeler, Arapça'da ruh(nefs) kelimesinin Bakara Sûresi 53. âyete göre dişil isim olması ve genellikle nefs-i emmâre (emreden, kötülüğe götüren nefis) olarak anlaşılmasından kaynaklanmaktadır. Bu anlayışta nefis, inatçı, karşı koyan bir at yada deve, siyah bir köpek, bir yılan ve/ veya itaat etmeyen bir kadın suretinde temsil edilmiştir. Schimmel açıklamasında, nefsin ayrıca , Arapça'da yine dişil isim olan maddî dünyayı da sembolize ettiğini belirtir. Ancak, hem erkek hem kadın nefs-i emmâreye sahip olduğu hakikatinin üstünde, kadın genel olarak nefis özdeşleştirilmiş olsa dâhi, Kuran'daki Züleyha hikâyesinde anlatıldığı gibi nefsin birçok seviyesi olduğunu hatırlatmalıyız. Bildiğimiz gibi Züleyha, erkek güzelliğinin mükemmel örneği olan Yusuf'a olan aşkıyla tükenmişti .Ancak nefs-i levvâme yada kendini eleştiren ruh (Kyamet Süresi, 2) seviyesine çıkmak için uzun süre çektiği acı ile kendini saflaştirdı ve nezaman ki nefs-i mutmaine yada huzurlu ruh (Fecr Süresi, 27) seviyesine erişti o zaman sevgilisiyle birleşebildi.
·
6 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.