Fransa, uzun zamandan beri kendisini Katolik bir ülke olarak görmekten kuşkusuz vazgeçti. Gerçekten de inanç açısından ahlaki buyruklar açısından çok da Katolik sayılmaz. Ama kültürel kimlik açısından hala. Tıpkı Stalin Rusya'sının Ortodoks ya da Atatürk Türkiye'sinin Müslüman kalması gibi.
Eski bir Yahudi öyküsünde geçen bir çelişki bu: Oğluna olabilecek en iyi eğitimi vermek isteyen tanrıtanımaz baba, onu Cizvitlerin(Hristiyan tarikat) okuluna gönderir; çocuk kökenlerine karşın din dersine girmek zorundadır ve bu derslerde kendisine Katolik Teslis dogması öğretilir; eve döndüğünde babasına gerçekten "üç tanrı" mı var diye sorar. Babası kaşlarını çatar: "Oğlum bak beni iyi dinle! Sadece tek bir Tanrı var ve biz ona inanmıyoruz!"
Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen,
Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen
****
(Kendine bir hoşça bak, alemin özüsün sen,
Varlıkların gözbebeği olan insansın sen.)
Şeyh Galip