Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Avrupa'nın Zihin Tarihi

Hilmi Yavuz

Avrupa'nın Zihin Tarihi Gönderileri

Avrupa'nın Zihin Tarihi kitaplarını, Avrupa'nın Zihin Tarihi sözleri ve alıntılarını, Avrupa'nın Zihin Tarihi yazarlarını, Avrupa'nın Zihin Tarihi yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
...geleneksel cemaat tipi topluluklarda (gemeinschft) eleştirel düşünce değil, dogmatik düşünce hakimdir. Eleştirel düşünce modern toplumda; dogmatik düşünce ise, geleneksel toplumda başat olan bir düşünme biçimidir.
Sayfa 177 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
Rasyonalitenin bazı zihinsel dönüşümlere yol açhğı söylenebilir ve bu durumda da karşımıza modernleşmenin kültürel parametresi çıkar.
Sayfa 177 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Sosyoloji literatüründe Weber ve Jürgen Habermas'ın çizgisinden giderek modernleşmeyi kurumların rasyonelleşmesi olarak tanımlayan görüşler de vardır. Bu görüşlerden birinin sahibi, Bryan Tumer' dır.
Sayfa 177 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
Max Weber, modernleşmenin bir tür 'aklileşme' (rasyonalizasyon) olduğunu belirtir ve bu terimi dünyanın akılla kavranması olarak değil, insan yaşamının örgütlenmesinin rasyonalitesi olarak ele alır.
Sayfa 176 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
Modernleşmenin parametrelerinden biri de, politik parametredir. Bu, 'ulus-devlet'e karşılık gelir.
Sayfa 176 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
Modernleşme, insan topluluklarının 'cemaat'ten 'toplum'a dönüşmesi anlamına geliyor. ...toplumsallaşma, her şeyden önce, kapitalist pazar ekonomisiyle ilişkilidir.
Sayfa 176 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Modernleşmenin iktisadi yanı kapitalizmle ilişkili. Ancak modernleşme bildiğimiz gibi sadece iktisadi parametreden ibaret değil. Modernleşmenin bir başka parametresi, sosyal parametredir. Bu, modernliğin ürettiği topluluğun cemaat olmaktan çıkıp topluma dönüşmesidir. Burada bir karşıtlık söz konusudur. Toplum-cemaat karşıtlığı.
Sayfa 175 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
Türk modernleşmesi daha farklı bir seyir izlemiştir ve Avrupa entelektüel tarihindeki dönüşüm ile örtüşmez.
Sayfa 175 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
..modernliğin kapitalistleşme ya da burjuvalaşma olarak görülmesi yanlış olmaz.
Sayfa 175 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
İ.S. 5. yüzyıla ait Latince metinlerde 'modernus' sözcüğü, Paganlar ve Hıristiyanlar arasındaki ayrımı belirtmek amacıyla kullanılır ve Hıristiyanlığı imlerdi. Sözcüğün bugünkü karşılığı ise, ' geleneksel olmayan'dır. Dolayısıyla, geleneksel olan ve olmayan arasında bir karşıtlık söz konusu. Peki
Sayfa 175 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Foucault'un deyişiyle 'askeri bir toplum hayali', ancak aklın dogmalaştırıldığı ve tastamam bu nedenle, yani dogmalaştırıldığı için, o dogmaları dayatan gözetleyici, cezalandırıcı, baskıcı ve disipline edici bir projeyle mümkün olabilir. Bunun da adı, totalitarizmdir.
Sayfa 173 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
Özetle Aydınlanma, uysal bir tebaadan oluşan disiplinli bir toplum inşa etme idealiyle sonuçlanır.
Sayfa 173 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
Foucault, Aydınlanma çağında 'askeri bir toplum hayali'de söz konusu olduğunu bildirir bize. Bu hayalin temel kaynağı Foucault'a göre, doğal durum değil, bir makinenin titizlikle kurulmuş çark dişlileri metaforuyla dile getirilmiş olan disiplin durumudur. ' Askeri toplum hayali'nin temelinde Rousseau'nun toplumsal sözleşmesi değil, 'sürekli baskılar' yatmaktadır.
Sayfa 173 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
Foucault, bu denetim mekanizmasının insanlıkla bağdaşmadığı görüşündedir ve ona göre, Aydınlanma bu anlamda, bir bakıma insanlık suçu işlemiştir.
Sayfa 173 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
Aydınlanma sonrasında, tıpkı suçlular gibi, akıl hastalarının da zihinsel denetime alındıkları görülüyor.
Sayfa 173 - Timaş YayınlarıKitabı okudu
382 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.