Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Bir Müslüman Evrimci Olabilir mi?

Caner Taslaman

Bir Müslüman Evrimci Olabilir mi? Gönderileri

Bir Müslüman Evrimci Olabilir mi? kitaplarını, Bir Müslüman Evrimci Olabilir mi? sözleri ve alıntılarını, Bir Müslüman Evrimci Olabilir mi? yazarlarını, Bir Müslüman Evrimci Olabilir mi? yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Dinin içindeki hiçbir ilke ve anlatım, apriori olarak evrim teorisinin reddedilmesi gerektiği şeklinde bir anlayışla bilimsel verileri değerlendirmeyi gerektirmez." Caner Taslaman - Bir Müslüman Evrimci Olabilir mi? S,125 -Destek Yayınları
'Boşlukların Tanrısı ' yaklaşımlarını teizmin gerçek pozisyonu gibi gösterip evrim teorisi üzerinden ''korkuluk hatasını" işleyenlerin içinde Richard Dawkins gibi ünlü ateist evrimsel biyologlar da vardır. ((Dawkins, boşlukların Tanrısı anlayışını klasik teizmin Tanrı anlayışı/algısııymış gibi göstermeye çalışmaktadır)) Günümüzde, boşlukların Tanrısı anlayışı birçok Felsefeci ve ilahiyatçı tarafından terk edilmiştir. Artan bilimsel bilgi Yaratıcının varlığını ve kudreti için bir karine/delil görülmektedir. (Caner Taslaman/Bir Müslüman Evrimci Olabilir mi?S,46) (Boşlukların Tanrısı anlayışı kabaca açıklanmayan olgu ve fenomenleri yaratıcı kudret üzerinden açıklama gayreti. - Yıldızların ışığının nereden geliyor bilmiyoruz demek ki Allah yıldızları yapmış - türünden bakışlar.- * (Korkuluk mantık hatası veya özgün adıyla straw man fallacy, tartışmalarda karşı tarafın argümanını çürütmek için kullanılan ama karşıt argümanı doğru şekilde ele alamadığı için çürütemeyen mantık hatasıdır.) -Parantezler Eklememdır.
Reklam
Müslüman 'ın din adına neyi reddetmesi gerekir.? Eğer bir iddia Kur'an'daki bir ayetle tenakuz/çelişki taşıyorsa o iddiayı reddetmek gerekir. ölçü, ele alınan iddiayla çelişki olduğu iddia edilen ayet değerlendirme yapıldığında, bu ayetin zorlama olmayan muhtemel yorumlarının hepsinin söz konusu iddiaayla çelişmesidir.Eğer söz konusu iddia, ayetin zorlama olmayan muhtemel yorumlarından bir tanesi ile çelişmiyor fakat ayetin diğer bir yorumuyla çalışıyorsa, Bu iddianın da Kur'an ile çelişkili olduğunu ileri süremeyiz. Çünkü tenakuz taşımayan yorumunda doğru olma ihtimali vardır, bu durum çelişki itirazının önünü keser. Caner Taslaman/Bir Müslüman Evrimci Olabilir mi? (Destek Yayınları - 6. Baskı, S,37)
Yahudiler hem günahlı doğmayı, hem de insanın doğası gereği kötü olduğu inancını Tevrat'ın mı Eski Ahit'in kimi pasajları (bunları hristiyanların da kutsal kitaplarının bir bölümü olarak kabul ettikleri hatırlanmalıdır) çocukların ebeveynlerinin günahlarını taşımayacaklarını dile getirmektedir. İslam inancında da miras günah düşüncesine karşı çıkılır
Sayfa 104Kitabı okudu
Ayrıca Hz Adem'i iblisin ölümsüzlük vaadi ile kandırdığı Kur'an'da geçmektedir. Bunun için ise Hz Adem'in ölümü görüp ölümünün ne olduğundan haberdar olması gerekir. Kur'an'da anlatılan ahiretteki Cennet ölümsüzlüğün olduğu ve ölümün gözlemlenmediği bir alandır.
Sayfa 101Kitabı okudu
Kur'an metninde dünyadaki bahçeler için de Cennet kelimesi defalarca kullanılmıştır
Reklam
Evrimi Allah'ın yaratma metodu olarak kabul eden tek tanrılı dinlerin bağlıları, Hz Adem'i ( türü temsil eden bir isim yerine bir kişi olarak düşünürlerse) Homo Sapiens türünün içinde sorumluluk sahibi olmaya yetecek şekilde konuşmayı ilk öğrenen, ilk sorumluluk sahibi olan canlı olarak yani İlk insan olarak görebilirler. Ayrıca onun soyundan gelenlerin, onun geldiği kökenin (Homo Sapiens) insanlaşan ( sorumluluk sahibi olan) diğer üyeleri ile çiftleştiği böylece ensest ilişki olmadan başlangıçtaki bu gruptan insanların türediği ileri sürülebilir. Bu yaklaşımla insanların başlangıcının bir grup olduğu ve sorumluluk sahibi ilk insan Hz Adem olduğu görüşleri uzlaştırılabilir.
Hz Adem'in yeryüzünü halife atanacağını söyleyen Kur'an ayetinde, meleklerin bu duruma şaşırıp "orada kargaşa çıkaracak ve kan dökecek birini mi atayacaksın?" Diye sordukları aktarılmaktadır. Bazı tefsirciler, bu yüzden, Hz Adem'den önce onunla aynı türden canlılar olduğunu, Hz Adem ile aynı türden olanların olumsuz özelliklerini melekler bildikleri için şaşkınlıklarını ifade ettiklerini, eğer daha önceden bunları görmemiş olsalar bu türün kan dökücü özellikleri ile ilgili bilgiye sahip olamayacaklarını söylemişlerdir. Buradan hareketle Hz Adem ile eşinin kendi türünün ilk çifti olmadığını fakat Hz Adem ile insanın yeryüzündeki halifelik vazifesinin başladığını savunmuşlardır
Kur'an'da geçen "Beni-Âdem" ifadelerini soy bağı anlamı verilmemesi gerektiğini; "Beni" ifadesinin onu takip eden, onun yolunda olan anlamlarına da sahip olduğunu, "Beni-İsrail" ifadesinin de Kur'an'da geçtiğini fakat Kur'an'ın hitap ettiği Yahudilerin hepsinin Hz Yakub'un ("İsrail" Hz Yakub'un diğer ismidir) soyundan olmadığını söylemektedirler. Ayrıca Kur'an'da Müslümanlara hitaben "Babanız İbrahim" ifadesinin yer almasını fakat Hz İbrahim'in biyolojik babalığı ile bunun alakası olmadığının açık olmasını, burada manevi liderlik gibi bir anlamı olduğunu, görüşlerine delil olarak göstermektedirler
Tefsir profesörü Mehmet Okuyan'ın belirttiği gibi Nisa Suresi'nde, "nefsi Vahide" ile Adem, eşi ile "Havva" kastedilseydi; "eşini" ifadesi "zevceteha" diye belirtilebilirdi, ayrıca 'minha' yerine"minhu" denilerek (Arapçadaki erkek ve dişiyi belirtmek için ayrı zamirler kullanılmasından istifade edilerek) "nefsi Vahide" ile erkek olan Adem'in kastedildiği açığa çıkarılabilirdi. Bütün bunlar, tek nefisten yaratılma tanımlamasının geçtiği yerlerde, tek bir kişiden (Adem'den) yaratılmanın değil de insanların kadın ve erkeğiyle tek tür olarak yaratılmalarının ifade edildiğini göstermektedir.
Reklam
Bazı ilahiyatçılar ise nefisten eş yaratılmasından bahseden alıntılanan ayetlerdeki kastın erkekle kadının aynı canlı türü olarak yaratılması olduğunu söylemektedir. Kur'an'ın şu ayetlerinde "nefsinizden" ifadesinin "tür" anlamında kullanılışı bu yaklaşımı desteklemektedir. "Allah sizin nefsinizden eşler yarattı" Rum suresi 21 "Allah nefsinizden elçiler gönderir" Ali İmran 164
Fakat Kur'an'da Hz. Adem'in kaburga kemiğinden eşinin yaratıldığı şekilde bir ifade bulunmamaktadır. Bu inanç İsrailiyat'tan, yani Yahudi kaynaklarından İslam'a geçmiştir
Bu arada "Adem" ifadesinin birçok Kur'an yorumcusunun da dikkat çektiği gibi insan türünü temsilen kullanılmış olabileceği de not edilmelidir
İnsanların kedilerle veya balıklarla veya maymunlarla aynı hayat ağacında birleştiklerine ve soy ortaklıklarına sahip olduklarına dair bir iddia, insanların Firavun'la veya Ebu Leheb'le aynı canlı türünün üyeleri olduğu gerçeğinden daha mı kötüdür?
Süreçle yaratmayı reddetmek, başlangıçta yaratmış ve sonra yarattıkları ile tüm bağlarını kopartmış deist bir Yaratıcı anlayışına sürükler
716 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.