Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Bir Karışım Metafiziği

Bitkilerin Yaşamı

Emanuele Coccia

Bitkilerin Yaşamı Sözleri ve Alıntıları

Bitkilerin Yaşamı sözleri ve alıntılarını, Bitkilerin Yaşamı kitap alıntılarını, Bitkilerin Yaşamı en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Kökler...
Canlı varlıklardan kopuk yaşıyor gibi görünürler, fakat bitkiler çevrelerinde olup bitenlerin bilincine onlar sayesinde varırlar. Zamanında Platon kafamızı ve dolayısıyla aklımızı bir "kök"e benzetmişti: İnsan, diye yazar, "yerin değil göğün bitkisidir"; kökleri yukarıda olan bir tür ters çevrilmiş bitkidir. Fakat genel kabul görecek versiyon Aristoteles'in Ruh Üzerine'sinde bulunur: "Yukarı ve aşağı bütün varlıklar ve evren için aynı değildir: Mademki organları işlevleriyle tespit edip ayırmak gerekiyor, hayvanlarda kafa olan bitkilerde köktür." İbn Rüşd bu ikisinin ediminin aynı olduğunu açıklayacaktır. Kafa ile kök arasında kurulan analoji, insan ile bitki arasındaki analojinin temelinde yer alır ve ortaçağ felsefi ve teolojik geleneğinde, moderniteye kadar (Francis Bacon da aynı benzerliği kullanmayı sürdürür) sıradışı bir başarıya sahip olacaktır. Örneğin, Guillaume de Conches felsefi incelemesinde bu paralelliği geliştirirken şu açıklamayı yapar: "Ağaçlar kafaları olan köklerini aşağı doğru, toprağın içine, besinlerini çıkardıkları yere gömerler. İnsan ise tersine, kökü gibi olan kafasını çıkarıp havada gösterir, çünkü o zihniyle yaşar...
Sayfa 95 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Kökler..
Onlar inişin özüdürler; aşağı doğru yol, yaşamın ideolojik dalışıdırlar.
Sayfa 102 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Tohumun yapabildiği işlemler, onu bir bilgi biçimiyle, edimlerine yönelik bir programla, bilinç tarzında var olmayan ama yaptığı her şeyi hatasız tamamlamasını sağlayan bir örüntü ile donatılmış olarak varsaydığımızda ancak açıklanabilir hale gelir. İnsanda veya hayvanda bilgi arızi ve geçidi bir olguyken, tohumda (ki aynısı genetik kod için de söylenebilir) bilgi, özle, yaşamla, gücün ve eylemin kendisiyle çakışır. Genler maddenin beyni, zihnidir. Bir tohum tanesi bir beyin gibi değerlendirilebiliyorsa, bunun sebebi, beynin bir tohum biçimi olmasıdır. Benzetmelerle ilerleyen bu spekülasyonların yararı, beynin anatomik olmayan bir tanımına ulaşma imkânında yatar: Beyin bir insan organı değildir, yalnızca bir organ da değildir; bilgiyi elinde tutan maddenin bir özelliğidir. Temelde, bilgi ve düşünce kavramlarının anlamını Aristotelesçiliktekine karşıt bir doğrultuda genişletmek niyetindeyiz burada: Zihni ayrı bir organ yapmak değil, tersine onu maddeyle çakıştırmak.
Sayfa 127 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Ulusal tarihin en önemsiz olaylarını bilip de her gün yediği hayvan ve bitki türlerinin yaşamını ve tarihini bilmeyen birinin kendine filozof demesi bugün tümüyle normal karşılanıyor.
Sayfa 23 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Dünyayı olduğu haliyle, kendi başına, bir canlının dolayımından geçmeden asla bilemeyeceğiz.
Sayfa 25 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Dünyamızın kökeni yapraklardır: Kırılgan, savunmasız ama kötü mevsimi atlattıktan sonra tekrar gelmeye ve tekrar yaşamaya muktedir.
Reklam
Bitkisel yaşam tüm akılsallığını tohumda gösterir: Belli bir gerçekliğin üretimi, biçimsel bir modele göre ve hiç hata olmadan meydana gelir. Praksise veya üretime benzer bir akılsallık sözkonusudur. Ama daha derin ve köktendir, çünkü tek bir canlı bireyi değil bütün olarak kozmosu ilgilendirir: Dünyayı tekil bir canlının oluşu için hizmete alan akılsallıktır bu. Başka bir deyişle, tohumda, akılsallık artık (hayvani veya insani olsun) canlılığın basit bir işlevi veya tek bir varolanın özelliği değil, kozmik bir olgudur; kozmosun varlık tarzı ve maddi gerçekliğidir. Var olmak için, bitkinin dünyayla karışması gerekir, ve bunu ancak tohum biçiminde yapabilir: Aklın eylemi ile maddenin oluşunun beraberce mesken tuttukları yerdir tohum. Bu Stoacı fikir, Plotinos ve Augustinus dolayımıyla Rönesans doğa felsefesinin temel direklerinden biri haline gelir. "Evrensel akıl," diye yazar Giordano Bruno, "her şeyi doldurur, evreni aydınlatır ve doğayı türlerinin üretiminde uygun şekilde yönlendirir; ve akli şeylerin üretiminde bizim zihnimizin oynadığı rol neyse, o da doğal şeylerin üretiminde aynı rolü oynar [...]
Sayfa 17 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Bitkiler gerçek dolayımcılardır: Dünyaya açılan ilk gözler onlarınkilerdir, bütün biçimleri içinde dünyayı algılama konumuna gelen bakışın sahibidirler. Dünya en başta bitkilerin ondan yapmayı becerebildikleri her şeydir.
Felsefe, konusuyla, yöntemi ile uzamda ve zamanda evrensel olarak paylaşılan soruları ve amaçları ile tanınabilen bir disiplinden çok, -her yerde ve her an- apansız beliriverebilen bir çeşit atmosferik durumdur.
Sayfa 141Kitabı okudu
Bedenimiz, Güneş’in Dünya’ya sunduklarının arşivi olmaktan ibaret.
Sayfa 113Kitabı okudu
129 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.