Deneyim Olarak Sanat

John Dewey

Deneyim Olarak Sanat Gönderileri

Deneyim Olarak Sanat kitaplarını, Deneyim Olarak Sanat sözleri ve alıntılarını, Deneyim Olarak Sanat yazarlarını, Deneyim Olarak Sanat yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Shelley ahlak biliminin “şiirin yarattığı ögeleri sadece düzenlediğini“ söylerken abartmıyordu.
Sayfa 446 - Sanat ve UygarlıkKitabı okudu
Hulme: “Sanat tek başına anlaşılamaz; yapılması gereken, sanatı insanla dış dünya arasındaki genel bir uyumlanma sürecinde bir öge olarak ele almaktır.“
Sayfa 430 - Sanat ve UygarlıkKitabı okudu
Reklam
Sıradan deneyime çoğu kez kayıtsızlık, bitkinlik ve basmakalıplar bulaşmıştır. Ne duyu yoluyla niteliğin etkisini ne de düşünce yoluyla şeylerin anlamını elde ederiz. Yük ya da dikkat dağıtan şeyler açısından "dünya" bize çok fazladır. Ne duyunun keskin tadını alacak kadar ne de düşünce tarafından hareket ettirilecek kadar canlıyız. Çevremiz tarafından ya eziliyoruz ya da ona karşı hissiziz. Bu tür deneyimin normal kabul edilmesi sanatın sıradan deneyimin yapısında özünde bulunan ayrılıklar hükümsüz kıldığı düşüncesinin kabul edilmesindeki başlıca nedendir. Gündelik deneyim de karşılaşılan baskılar ve tekdüzelikler olmasaydı, düş ve hayal alemi çekici olmazdı. Duygunun tam ve kalıcı şekilde bastırılması mümkün değildir. Elverişsiz bir çevrenin üzerimize yüklediği donukluk ve ilgisizlik tarafından kovulan duygu geri çekilir ve hayal gücünün ürünlerinden beslenir. Bunlar yaşadığımız hayatın olağan meşguliyetlerinde kendine boşanma yolu bulamayan bir dürtüsel enerji tarafından oluşturulur. Belki de böyle şartlar altında insanlar serbest bırakılmış duygular âlemine rahatça girebilmek için müziğe, tiyatroya ve romana başvuruyorlardır.
Sayfa 343 - İnsansın KatkısıKitabı okudu
Estetik deneyimi öncelikle “düşünsel“ ve “pratik“ deneyimlerden ayıran karakteristik özelliği onda arzu ve düşüncenin olmayışı değil, ama bunların tamamen algısal deneyim içine katışmış olmalarıdır. Algılanan nesnenin eşsizliği soruşturmacı için yardımcı bir unsur olmaktan çok bir engeldir. Soruşturmacının algılanan nesneye olan ilgisi nesnenin onu kendisinin ötesinde bulunan bir şeye götürmesi ölçüsündedir; ona göre nesne veri veya delildir. Algılanmasına arzu veya iştahın hükmettiği insan da nesneden kendi uğruna haz almaz; nesneye olan ilgisinin nedeni algısının zemin hazırlayabileceği belli bir edimdir; bu bağlamda da nesne algının tatmin hissi yaşayarak üzerinde durup kalabileceği bir nesne değil, sadece bir uyarandır. Estetik olarak algılayan biriyse günbatımının, bir katedralin veya bir demet çiçeğin karşısında şu anlamda aruzdan uzaktır ki, onun arzuları algının kendisinde tatmin bulur. Nesneyi başka bir şey uğruna istiyor değildir.
Sayfa 335 - İnsansın KatkısıKitabı okudu
Resim öğretmenleri gözün ilk baştaki masumiyetini geri getirmeye uğraşırlar.
Sayfa 330Kitabı okudu
Zira estetik deneyimin en benzersiz yanı, onda benlik ve nesne ayrımının olmayışıdır: organizma ve çevrenin işbirliği yaparak oluşturdukları ve birbirleriyle tamamen bütünleşip bireysel varlıklarının kaybolduğu bir deneyim estetik bir deneyimdir.
Sayfa 329 - Sanatların Çeşitli TözüKitabı okudu
Reklam
19 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.