Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

İsti'bâttan İstibdâta

Despotizmin Doğası - Köleliğin İflası

Abdurrahman El-Kevâkibî
8/10
3 Kişi
13
Okunma
5
Beğeni
757
Görüntülenme
Abdurrahman el-Kevâkibî; Cemaleddin Efganî ve Muhammed Abduh gibi, dönemin sorunlarına karşı savundukları düşünceleri ve önerdikleri çözümleriyle çokça tartışılan ve haklarında çelişkili değerlendirmeler yapılan, 19. Asrın Müslüman entelektüellerinden biridir. Halep’te dünyaya gelen Kevâkibî (1854), çocukluk yıllarının bir kısmını Antakya’da geçirmiş, sonra Halep’e dönerek el-Medresetü’l-Kevâkibiyye’de öğrenimini devam ettirmiştir. İyi derecede Türkçe, Arapça ve Farsça bilen Kevâkibî, gazetecilikle başladığı meslekî hayatını Halep vilâyetinde Menâfi Sandığı vekilliği, Ticaret Mahkemesi üyeliği, Ticaret Odası reisliği, Belediye reisliği, Mahkeme-i Şer‘iyye başkâtipliği gibi resmi görevlerle sürdürmüştür. Halepli Şeyh Ebü’l-Hüdâ es-Sayyâdî aracılığı ile kadılığa tayinini istemişse de sonuç alamayınca Osmanlı yönetimiyle ilişkisini keserek Kahire’ye gitmiştir (1898). Kahire’de reformcu çevrelerle görüşme imkânı bulmuş, reformcu düşünceleri dikkatini çeken Hidiv Abbas Hilmi, kendisiyle yakından ilgilenmiştir. Daha sonra Kuzey Afrika, Arap yarımadası ve Hindistan’ı içeren bir seyahate çıkmış ve bu seyahatinden döndükten birkaç ay sonra Kahire’de vefat etmiştir.(1902) Kevâkibî, Tabâi’u’l-istibdâd’ında herhangi bir şahsiyeti, hükümeti ya da milleti hedef almadığını, doğrudan istibdat rejiminin olumsuzluklarını eleştiri konusu yaptığını belirtir ve istibdat rejimini din, bilim, eğitim, ahlâkî değerler, refah ve ilerleme gibi konular açısından inceler. Bu çerçevede “Doğunun hastalığı nedir?” sorusunu yöneltir ve düşünce hayatını bu hastalığın teşhis ve tedavisine ulaşmak için harcar. İslam dünyasındaki küllî çöküşün sebepleri ve bundan kurtuluşun yolları üzerinde kafa yoran Müslüman entelektüellerin her biri kendince bir teşhis ve tedavi öneriyordu. Ona göre ise Müslüman toplumların duçar oldukları geri kalmışlığın temel sebebi siyasal despotizm (istibdât), ilacı da anayasal şûradır Adı meşruti veya cumhuriyet de olsa bütün baskıcı rejimleri eleştiren Kevâkibî’ye göre istibdat; “fiilen ya da hükmen hesap verme ya da cezalandırılma korkusu taşımaksızın tebaa üzerinde keyfî tasarrufta bulunma yetkisine sahip mutlak monarşi” için kullanılan bir nitelemedir. Ona göre güç kullanarak ya da veraset yoluyla iktidara gelen ferdin egemen olduğu yönetim biçimi istibdat/despotizm kapsamına girdiği gibi seçimle iktidara gelmiş yetkileri sınırlı yönetici fert ya da siyasi grup (parti) da sorumsuz ve keyfi davranması halinde bu kapsama girer. İstibdadın en tehlikelisi ise Teokratik Monarşidir.
Yazar:
Abdurrahman El-Kevâkibî
Abdurrahman El-Kevâkibî
Tahmini Okuma Süresi: 6 sa. 21 dk.Sayfa Sayısı: 224Basım Tarihi: Aralık 2018Yayınevi: Mana Yayınları
ISBN: 9786052339213Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
224 syf.
6/10 puan verdi
·
4 günde okudu
El-Kevâkibî, II. Abdülhamid dönemi Arap aydınlarından, aslen Suriye Halepli, bu eseri 1900’de kaleme almış. Kitap, baştan başa otoriterlik eleştirisi ve İslam’a sığınarak kurtulma reçetesi mahiyetinde. Arada modern siyaset düşüncesine dair unsurlar varsa da, genel olarak eski siyasetname geleneğine daha yakın. El-Kevakibi, Osmanlılara ve Türklere
Despotizmin Doğası - Köleliğin İflası
Despotizmin Doğası - Köleliğin İflasıAbdurrahman El-Kevâkibî · Mana Yayınları · 201813 okunma
Reklam
224 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
·
5 günde okudu
Bir Kitap Tanıtımı Despotizmin Doğası Köleliğin İflası, Abdurrahman El-Kevakibi, Mana Yayınları El-Kevakibi, 19.yüzyılda yaşamış, Halepli bir düşünce-aksiyon adamıdır. Halep'te çeşitli bürokratik kademelerde görev aldıktan sonra, umduğunu bulamayarak Mısır'a göç etti. 2. Abdulhamit döneminde (bir kısmı geçmişten miras kalan) yaşanan toplumsal kriz-çöküş de diyebiliriz- odaklı düşüncelerinden dolayı idarenin yakın takibinde kalsa da, bu bunalım sürecinden çıkış yolları üzerinde durdu ve çözümler sundu. Mısır'a gittikten sonra Cemalettin Afgani ve Muhammed Abduh çizgisindeki "el-Menar" ekolüne yaklaşarak, "Islah, ihya ve inşâ" temelli teori üzerine kafa yordu, fikirler üretti. İstibdâta karşı "anayasal şura" fikrini ortaya koydu. 2. Abdulhamit, O'nu İstanbul'a getirip göz hapsinde tutarak kontrol altında tutmayı düşünse de bu emeline ulaşamadı. Fikirleri, ölümünden sonra nesilden nesile geçerek günümüze kadar ulaştı. Özellikle 2011 Arap Baharı döneminde, diktatoryal rejimlerden bunalan mazlum milletler, bir umut kaynağı ve özgürlük meşalesi olarak gördü El-Kevakibi'yi. Etkileri hala süren El-Kevakibi'nin "Ümmü'l-Kur'an" isminde yayınlanmış bir kitabı daha bulunmaktadır. Bu kitabı, en kısa zamanda okumayı tasarlıyorum... 28.12.2020
Despotizmin Doğası - Köleliğin İflası
Despotizmin Doğası - Köleliğin İflasıAbdurrahman El-Kevâkibî · Mana Yayınları · 201813 okunma
224 syf.
·
Puan vermedi
İslam dünyasında ki problemlerin tetkiki açısında çok değerli bir kitap. Her değerin değerini bilmediğimiz gibi Kevakibi de elimizden nasibini almıştır. Allah bizi ıslah etsin.
Despotizmin Doğası - Köleliğin İflası
Despotizmin Doğası - Köleliğin İflasıAbdurrahman El-Kevâkibî · Mana Yayınları · 201813 okunma
100 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.