Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

M. Proudhon’un Sefaletin Felsefesi’ne Yanıt

Felsefenin Sefaleti

Karl Marx

Felsefenin Sefaleti Gönderileri

Felsefenin Sefaleti kitaplarını, Felsefenin Sefaleti sözleri ve alıntılarını, Felsefenin Sefaleti yazarlarını, Felsefenin Sefaleti yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Biçimi ne olursa olsun, toplum nedir? İnsanların karşılıklı eylemlerinin ürünü. İnsanlar kendileri için şu ya da bu biçimde bir toplum seçmekte özgür müdürler? Asla. İnsanın üretici güçlerinin belirli bir gelişme aşamasını alırsanız, belirli bir ticaret ve tüketim biçimi elde edersiniz. Üretimde, ticarette, ve tüketimde belirli gelişme aşamaları alırsanız, buna tekabül eden bir aile, zümreler ya da sınıflar örgütü, tek sözcükle, buna tekabül eden bir uygar toplum elde edersiniz. Belirli bir uygar toplum alırsanız, uygar toplumun yalnızca resmî ifadesi olan belirli politik koşullar elde edersiniz. M. Proudhon bunu hiçbir zaman anlayamayacaktır, çünkü devletten topluma, -yani toplumun resmî özetinden resmî topluma— seslenmekle büyük bir iş yaptığını sanıyor.
Sayfa 178 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
Kozmopolit sömürüyü evrensel kardeşlik diye adlandırmak ancak burjuvazinin beyninde doğabilecek bir düşüncedir.
Sayfa 219 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
Reklam
Baylar! Soyut özgürlük sözcüğünün sizi aldatmasına izin vermeyin. Kimin özgürlüğü? Bu, bir kişinin bir başka kişi karşısındaki özgürlüğü değil, sermayenin işçiyi ezme özgürlüğüdür.
Sayfa 219 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
İnsanların maddi ilişkileri, tüm ilişkilerinin temelidir. Bu maddi ilişkiler, maddi ve bireysel eylemlerin içinde gerçekleştiği zorunlu biçimlerden ibarettirler.
Sayfa 179 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
Diyalektik hareketi oluşturan şey, iki çelişik yanın bir arada var olması, bunların çatışmaları ve yeni bir kategori içinde eriyip kaynaşmalarıdır. Sorunu kötü yanın atılması olarak koymak, diyalektik hareketi kısa kesmektir.
Sayfa 112 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
Yeni üretici güçler sağlamak için insanlar, kendi üretim biçimlerini değiştirirler, kendi üretim biçimlerini değiştirmek, yaşamlarını kazanma yollarını değiştirmek için de, bütün toplumsal ilişiklerini değistirirler. El değirmeni size feodal beyli toplumu verir; buharlı değirmen ise, sınai kapitalistli toplumu. Toplumsal ilişkilerini maddi üretkenliklerine uygun olarak kuran aynı insanlar, toplumsal ilişkilerine uygun olarak da, ilkeler, düşünceler ve kategoriler üretirler. Bu düşünceler, bu kategoriler, böylece, tıpkı ifade ettikleri ilişkiler gibi, ölümlüdürler. Bunlar tarihsel ve geçici ürünlerdir. Üretici güçlerde, sürekli büyüme; toplumsal ilişkilerde, sürekli yok olma; düşüncelerde, sürekli oluşma hareketi vardır; değişmez olan tek şey, hareketin soyutlanmasıdır.
Sayfa 109 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
Reklam
Hegel için bütün olup bitenler ve hâlâ olanlar, yalnızca kendi kafasının içinde olanlardan ibarettir. Tarih felsefesi, böylece, felsefe tarihinden, kendi felsefesinin tarihinden başka bir şey değildir. Artık "tarih sırasına uygun bir tarih" yok, "kavrayışta birbirini izleyen düşünceler" vardır. O, düşünce hareketi ile dünyayı inşa ettiğini sanıyor, oysa herkesin kafasının içinde varolan düşünceleri yalnızca sistematik olarak yeniden inşa etmekle ve mutlak yönteme göre sınıflandırmakla kalıyor.
Sayfa 108 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
Bütün şeylerin bir mantıksal kategoriye ve her hareketin her üretim eyleminin yönteme indirgenmesinden doğal olarak çıkacak sonuç, her ürün ve üretim yığınının her şeyler ve hareketler toplamının bir uygulamalı metafizik biçimine indirgenebileceğidir. Hegel’in din, yasa vb. için yaptıklarını Proudhon ekonomi politik için yapmaya çalışıyor. Öyleyse nedir bu mutlak yöntem? Hareketin soyutlanması. Hareketin soyutlanması nedir? Soyut durumda hareket. Soyut durumda hareket nedir? Hareketin saf mantıksal formülu ya da saf aklın hareketi. Saf aklın hareketi nelerden ibarettir? Kendisine durum almaktan, kendisine karşıt olmaktan, kendisini oluşturmaktan: kendisini tez, antitez, sentez olarak formüle etmekten: ya da, gene, kendisini olumlamaktan, kendisini yadsımaktan, kendi yansımasını yadsımaktan.
Sayfa 107 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
Üretim ilişkilerinin tarihsel hareketinin, ki kategoriler bunun teorik ifadesinden ibarettirler, peşini bıraktığımız an, bu kategorilerin içinde fikirlerden, gerçek ilişkilerden bağımsız kendiliğendenci düşüncelerden başka bir şey görmek istemediğimiz an, bu düşüncelerin kaynağını saf aklın hareketine bağlamak zorunda kalırız.
Sayfa 105 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
İktisatçılar, burjuva üretim ilişkilerini, işbölümünü, krediyi, parayı vb. sabit, değişmez, ölümsüz kategoriler olarak ifade ediyorlar.
Sayfa 104 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
Reklam
Kolektif zenginlik, kamu serveti, gerçekte nedir? Burjuvazinin zenginliğidir — tek tek her burjuvanın değil. Öyleyse iktisatçılar, varolan üretim ilişkileri içinde, burjuvazinin zenginliğinin nasıl büyümüş olduğunu ve nasıl daha da büyümesi gerektiğini göstermekten başka bir şey yapmış değillerdir. Çalışan sınıflara gelince, bu sözde kamu zenginliğinin artması ile bunların koşullarının düzelmiş olup olmadığı hâlâ çok tartışmalı bir sorun olarak durmaktadır. İktisatçılar iyimserliklerine gerekçe olarak pamuklu sanayiinde çalışan İngiliz işçileri örneğini gösterecek olurlarsa, bu durumu ancak ticari bolluğun ender anlarında bulurlar. Bu bolluk anlarının bunalım ve duraksama dönemlerine olan "gerçek oranı" 3'e 10'dur. Ama iktisatçılar iyileşmeden sözederken, İngiltere'de aynı sanayide çalışan bir-buçuk milyon işçi her on yılda üç yıl bolluk görsün diye Hindistan'da yok olmak zorunda kalmış milyonlarca işçiyi düşünüyorlardı belki de.
Sayfa 98 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
Hukuk olgunun resmen tanınmasından ibarettir.
Sayfa 84 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
Bütün çağlarda ekonomik koşullara boyun eğenlerin hükümdarlar olduğunu ve onların ekonomik koşullara hiçbir zaman zorla yasa kabul ettiremediklerini bilmemesi için kişinin her çeşit tarihsel bilgiden yoksun bulunması gerekir. Yasalar, siyasal olsun, medeni olsun, ekonomik ilişkilerin iradelerini açığa vurmaktan, sözcüklerle ifade etmekten öteye bir şey yapmazlar
Sayfa 81 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
Para, bir şey değildir; toplumsal bir ilişkidir.
Sayfa 79 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
Kişi, bir burjuva oldu mu, bu uzlaşmaz karşıtlık ilişkisinde, hiç kimsenin bir başkasının sırtından kazanmasına izin vermeyen bir uyumluluk ilişkisi ve sonsuz adalet görmeden edemez.
Sayfa 76 - Sol Yayınları, 2011, 7.Baskı.Kitabı okudu
367 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.