Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Fetih ve Medeniyet

Hikmet Kıvılcımlı
Bizzat İstanbul’un Fethine yakından bakalım. Orada Hıristiyan-Müslüman bütün geniş halk yığınlarının, adeta farkına varmadan, hatta belki istemeyerek, elbirliği ettikleri görülür. Fetih açılmak manasına gelince: İstanbul’un açılışı hem içeriden, hem dışarıdan olmuştur. İstanbul’un kapıları, dışarıdan genel olarak Türkler ve Müslümanlar, içeridense Hıristiyanlar ve Museviler eliyle açılmıştır. Bu gerçeği bize en iyi anlatan Osmanlı belgesi, Fetva derecesinde yetkili bir hükümdür. Hicri 945, Milâdî 1538 yılında, yani fetihten 75 yıl sonra, Kanunî Süleyman zamanında ortaya nazik bir dava çıkıyor: İstanbul zorla mı alındı? Barışla mı? Gerek İslâm, gerekse genel olarak göçebe geleneğinde: Bir şehir, ya Zorla (An’veten) yahut Barışla (Sulhen) ele geçirilir. (An’veten) yani zorla zapt edilen şehirde bütün başka din mensupları kılıçtan geçirilir veya köle gibi satılır; yabancı din mabetleri yok edilir. Halbuki fetihten sonraki İstanbul’da Hıristiyanlarla Yahudiler tamamen hür yaşıyorlardı, kiliselerle havralar ayakta duruyordu. Neden İstanbul’daki gayri Müslim tapınakları yıkılmıyor? Neden Müslüman olmayanlar köle edilmiyor?
Yazar:
Hikmet Kıvılcımlı
Hikmet Kıvılcımlı
Tahmini Okuma Süresi: 1 sa. 44 dk.Sayfa Sayısı: 61Basım Tarihi: Mayıs 1980Yayınevi: Derleniş Yayınları
ISBN: 3990000017376Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
61 syf.
·
Puan vermedi
·
19 saatte okudu
osmanlı denilince akla bazı çevreler için gerici, bazılarına göre ise ilerici bir imparatorluk olarak adlandırılmaktadır. osmanlı her yüz yılda bir yeni bir imparatorluk olmuş ve bu da toplu bir şekilde osmanlı imparatorluğunu ele alamayacağımız anlamına gelmektedir. istanbul'un fethi o dönemin biznas imparatorluğu altında yaşayan halk için oldukça ilerici bir hareket olmuştur. bunun sebeplerinden başlıca olanı ise toprak yönetimidir. bizans en güçlü dönemini 10 ve 11. yüzyıllar arasında yaşamış ve daha sonraki dönemlerde gericilikleriyle birlikte git gide daha da geri hale düşmüşlerdir. halkın imtiyazlı sınıfları bizans döneminde toprak vergilerinden muaf tutulurken tüm yük halka bindirilmiş durumdadır. istanbul'un fethi ile birlikte ilk olarak toprak yönetiminde değişikler yaşanmıştır. çünkü osmanlı bir yeri ilk olarak toprak yapısına göre araştırır daha sonra onu çiftçilere sunar. osmanlının toprak yönetimi, toprağın verimi arttıkça dönümünü azaltan bir tutuma sahip olduğu için, oluşacak fark iradı meselesini de çözmüştür. bu toprak ile ilgili bir örnek: hassa: 70, 80 beher çiftin dönümü evsat: 100 beher çiftin dönümü edna: 136- 150 beher çiftin dönümü
Fetih ve Medeniyet
Fetih ve MedeniyetHikmet Kıvılcımlı · Derleniş Yayınları · 198023 okunma
Reklam
61 syf.
8/10 puan verdi
·
Beğendi
·
2 saatte okudu
Yazar İstanbul'un fethine alışık olmadığımız bir perspektiften bakmakta. Buda okuyuculara merak uyandırıyor. Fetih Arapçada açmak manasını taşıdığını, Osmanlının aslında Konstantiniyye'yi alarak medeniyeti yaymış olduğunu söylemektedir. Ve bunu geniş bir şekilde okuyucularına anlatmaktadır. Kılıçlar ve o dahiyane topların yanı sıra Fetihteki en büyük ölçüt Osmanlının Medeniyetidir. Bunu yazar aslında çok güzel bir sözle açıklamış ; 'Demokrasiyi biz kaybetmişiz, batılılar bulmuş. Şimdi hayatta kaybettiğimizi kitapta araştırmakla ömür törpülüyoruz. Çünkü Demokrasi, Osmanlılarda süslü bir laf değil, basitçe yaşanan bir hayattı' ...
Fetih ve Medeniyet
Fetih ve MedeniyetHikmet Kıvılcımlı · Derleniş Yayınları · 198023 okunma
100 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.